öyük
mütəfəkkirimiz Əhmədbəy Ağaoğlu
özünün "Üç mədəniyyət" (İstanbul,
1927-ci il) kitabında İslam, Budda və Qərb mədəniyyətlərinə
istinadən ümumiyyətlə mədəniyyət
və onun spesifik təzahürlərinin tarixi, sosioloji
və kulturoloji mahiyyətlərini tədqiq etmiş,
xüsusilə xristianlıqdan Qərb sivilizasiyasına
təkamülün və islam ölkələrində
belə bir prosesi səciyyələndirən komporativ
qənaətlərə gəlmişdir.
O,
"mədəniyyət" kimi mücərrəd məzmunlu
bir anlayışa öz konkret təfsirini verərkən
belə bir fikri xüsusi olaraq vurğulayır ki, əgər
bu məfhumda ifadə edilən məna əvvəlcə
təsbit edilməzsə, sabit anlama gətirilməzsə,
onda hər kəs bu anlayışı öz idrak və
fəhminə görə qəbul edər və bununla
da onu səciyyələndirmək yanlışlıqdan
azad olmaz. Elə buna görə də yanlış
anlama tərzinə yol verməmək və sözün
əsl mənasında nədən söhbət getdiyini
oxuculara çatdırmaq üçün mütəfəkkir
"mədəniyyət" anlayışına hansı mənada
təfsir etdiyini açıqlamağı ilkin məqsəd
kimi qarşısına qoyur.
Məlum
olduğu kimi mədəniyyət anlayışına
müxtəlif təbirlərdə təriflər verilmişdir.
Məhz bu amili nəzərdən qaçırmayan Ə.Ağaoğlu
bütün tərifləri özündə ifadə
edən, daha ümumi məzmun daşıyan bir mündəricəni
təsbit edir. O sübut edir ki, mədəniyyət
geniş əhatəli, onun strukturuna daxil olan ünsürləri
ilə öz ifadəsini "həyat tərzi" anlayışında
tapır və məhz buna görə də "mədəniyyət"
demək - "tərzi-həyat" deməkdir qənaətinə
gəlir. Mədəniyyət haqqında kulturoloji konsepsiyasını
geniş mənada "həyat tərzi" anlamı zəminində
hazırlayan kulturoloq belə bir açıqlama verir
ki, burada "həyat" məfhumu ən geniş miqyaslı
düşünüşə xidmət edir. Belə
bir təfsirdə mədəniyyət təfəkkür
və düşünüş tərzindən başlayaraq
geyib-libas maddi şəkillərinə qədər
həyatın bütün təzahürlərini özündə
ehtiva edir. Ə.Ağaoğlu göstərir ki, mövcud
müxtəlif çeşidli mədəniyyət zümrələrinin
hər hansı birində ifadə tapan müəyyən
bir sahəyə diqqət yetirilsə, onun əhatəsinə
almış olduğu millətlərin çoxluğuna,
yaşayış, cins, rəng, dil və sosial-psixoloji
fərqlərinə baxmayaraq, onlarda bir sıra müştərək
və ümumi xüsusiyyətlər görmək olar.
Məhz bu müştərək xüsusiyyətlər
həmin millətlərin və xalqların mənsub
olduqları mədəniyyətin əsasını,
ruhunu, mahiyyətini təşkil edir, onu başqalarından
fərqləndirir və ayırır, məsələn
islam həyat tərzi ilə tərbiyələnmiş
və sosiallaşmış hər hansı adi bir adam
İstanbuldan durub Mərakeşə, Əlcəzairə,
Qahirəyə, Məkkəyə, Dəməşqə,
Bakıya, Tehrana, Şiraza, Kabilə, Lahora, Kəlküttəyə
və Səmərqəndə getsə, bu şəhərlərin
heç birində özünü tamamilə yalqız-yabançı
hiss etməz, başqa ictimai-psixoloji ab-hava duymaz, özünü
az-çox alışmış olduğu mənzərələr
və şəkillər, hərəkətlər və
tövrlər arasında görər. Həmin ölkə
və şəhərlərdə insanların geyim
tərzləri, məişət formaları, adət
və ənənələri az-çox onun öz evində,
öz diyarında alışdıqlarına bənzər.
Orada eyni sarıq, eyni əba, qadınlarda eyni yaşmaq,
eyni kütləvi toplanma yerləri - məscidlər,
eyni ibadətlər, eyni ozan, eyni ayinlər, eyni dualar
və s. qarşıya çıxacaqdır.
Ə.Ağaoğlu
bu oxşarlıq, bənzərlik cəhətlərini
zahiri tərəfləri birləşdirən müştərək
ünsürlər kimi səciyyələndirir və
onları mədəniyyətin - həyat tərzinin
maddi komponentləri kimi təfsir edir. Lakin o bu müştərəkliyi
yalnız zahiri əlamətlərdə axtarmır,
habelə, daha çox mahiyyət dərinliklərinə
nüfuz edərək, zərurətə vararaq, bu oxşar
xüsusiyyətlərin batinə, həyatın iç
tərəfinə, insanların əhval-ruhiyyələrinə,
anlama tərzlərinə, zehniyyətlərinə,
bir sözlə mənəviyyata aid olan qatlarına
qədər tədqiq edir, araşdırır. Mütəfəkkirin
gəldiyi qənaətə görə, zəruri proses
şəklini almış bu tarixi-mədəni intişar
zəkaların məşğul olduqları mövzulara
qədər sirayət edir. Məhz buna görə də
təbii olaraq bir istanbullu bir mərakeşlini, bir kabillini,
bir kəlküttəlini özü kimi düşünür,
onları özünü məşğul edən mövzularla
yaşayan, eyni surətdə anlayan kimi görür,
qəbul edir.
Bizim
mütəfəkkir bu universal halın digər mədəniyyət-həyat
tərzi zümrəsinə, məsələn, Qərb
və yaxud Avropa zümrələrinə mənsub olanlar
arasında da mövcud olduğunu sübut edir. Məsələn,
bir romalı Parisdə, yanada, Berlində, Londonda, aşinqtonda
özünü mənsub olduğu mühitin çərçivəsində
hiss edir. ə yaxud, Budda-Brahman həyat tərzinə
alışmış bir yaponiyalı da Koreyada, Pekində,
Tibetdə özünü özgə, yabançı
hiss etmir.
Göründüyü
kimi, Ə.Ağaoğlu öz konsepsiyalarında məhz
bir mədəniyyət zümrəsinə mənsub
olan xalqlar, millətlər arasındakı bu ümumi
və müştərək xüsusiyyətləri
həmin mədəniyyətin, həyat tərzinin mahiyyəti
adlandırır.
Problemin
nəzəri-kulturoloji təfsirini induktivə və
deduktiv metodlardan istifadə etmək yolu ilə verən
mütəfəkkir mədəniyyətin - həyat
tərzinin mahiyyətində bir-biri ilə daxili, dialektik
vəhdətdə olan iki tərəfin, iki qismin təsnifini
aşkarlayır: maddi və mənəvi qism.
Maddi
qism - geyim, libasların şəkli, binalarıntəqdimatı,
ibadət və ayinlərin icra şəkillərindən
ibarətdir.
Mənəvi
qism isə, təfəkkür və hissiyyata aid olduğu
üçün daha geniş dairə kəsb edir. Başqa
cür deyilsə, hər bir həyat tərzinin özünəməxsus
müştərək bir məfkurəsi - ideologiyası,
bir zəka və zehniyyəti, dərk etmə tərzi
vardır.
Ə.Ağaoğlu
hər bir mədəniyyətin, müasir elmi-terminoloji
meyarlarla deyilsə, sosial-psixoloji, mental mündərəcəsində
müştərək bir əxlaqa, bir qiymət duyğusuna,
müştərək bir xeyir və şər, gözəllik
və eybəcərlik kimi estetik anlamlarına malik olması
qənaəti ilə ümumiləşdirmə aparır.
Ə.Ağaoğlu
XX əsrdə mədəniyyətdlərin yaxınlaşması
tendensiyasına bir alim-mütəfəkkir səriştəsilə
nəzərə alaraq, məhz onun inkişaf məntiqinə
adekvat bir qənaətə gəlir ki, mədəniyyətlərin
müasir mahiyyətini düzgün anlamaq üçün
onların komporativ, tarixi-müqayisəli üsulla araşdırılması
zamanın zəruri tələbidir. Məhz bu səbəbdən
də o, Şərq-Qərb dixatomiyasının kulturoloji
ölçülərlə qarşılaşdırır
və çox orijinal nəticələrə gəlir.
Sosiologiya və kulturologiya elmlərinə təzə
konsepsiya verən mütəfəkkirin irsi bu baxımdan
bizə zəngin material verir.Problemin nəzəri-kulturoloji
təfsirini induktivə və deduktiv metodlardan istifadə
etmək yolu ilə verən mütəfəkkir mədəniyyətin
- həyat tərzinin mahiyyətində bir-biri ilə
daxili, dialektik vəhdətdə olan iki tərəfin,
iki qismin təsnifini aşkarlayır: maddi və mənəvi
qism.
Maddi
qism - geyim, libasların şəkli, binalarıntəqdimatı,
ibadət və ayinlərin icra şəkillərindən
ibarətdir.
Mənəvi
qism isə, təfəkkür və hissiyyata aid olduğu
üçün daha geniş dairə kəsb edir. Başqa
cür deyilsə, hər bir həyat tərzinin özünəməxsus
müştərək bir məfkurəsi - ideologiyası,
bir zəka və zehniyyəti, dərk etmə tərzi
vardır.
Ə.Ağaoğlu
hər bir mədəniyyətin, müasir elmi-terminoloji
meyarlarla deyilsə, sosial-psixoloji, mental mündərəcəsində
müştərək bir əxlaqa, bir qiymət duyğusuna,
müştərək bir xeyir və şər, gözəllik
və eybəcərlik kimi estetik anlamlarına malik olması
qənaəti ilə ümumiləşdirmə aparır.
Ə.Ağaoğlu
XX əsrdə mədəniyyətdlərin yaxınlaşması
tendensiyasına bir alim-mütəfəkkir səriştəsilə
nəzərə alaraq, məhz onun inkişaf məntiqinə
adekvat bir qənaətə gəlir ki, mədəniyyətlərin
müasir mahiyyətini düzgün anlamaq üçün
onların komporativ, tarixi-müqayisəli üsulla araşdırılması
zamanın zəruri tələbidir. Məhz bu səbəbdən
də o, Şərq-Qərb dixatomiyasının kulturoloji
ölçülərlə qarşılaşdırır
və çox orijinal nəticələrə gəlir.
Sosiologiya və kulturologiya elmlərinə təzə
konsepsiya verən mütəfəkkirin irsi bu baxımdan
bizə zəngin material verir.
Ə.Ağaoğlunun
kulturoloji baxışlarının təfsirinin ardını
növbəti məqalələrimizdə oxuya bilərsiniz.