zərbaycan
torpağı-rəqs torpağıdır" - Bu, respublikanın
xalq artisti, görkəmli sənətkarımız
Əminə xanım Dilbazinin sözləridir. Bəli.
Doğrudan da, təbii sərvətləri ilə bərəkətli
olan torpağımızdan tanrı mənəvi sərvətləri
də əsirgəməyib. Azərbaycan torpağı
bütün sənət sahələrində dahilər,
görkəmli şəxsiyyətlər yetirdiyi kimi,
milli rəqs sənətimizi bütün dünyaya
tanıtmış Əminə Dilbazinin simasında
öz rəqqasəsini də yetişdirdi. Məhz Əminə
xanımın ifasında xalq rəqsləri yüksək
sənət səviyyəsinə çatdı. Milli
rəqs ifaçılığının bütün
xüsusiyyətlərinə və incəliklərinə
dərindən bələd olan Əminə Dilbazi oyun
havalarımızı özünəməxsus şövqlə
ifa etmişdir. Onun hər bir rəqsi bu sənətdə
deyilmiş yeni bir sözdür. Əminə xanımın
bənzərsiz ifası bir-birindən rəngarəng
olan xalq rəqslərini daha da məzmunlu, daha da mənalı
etmişdir. Bəlkə də, rəqsə əyləncə
gözü ilə baxanların, onu yalnız toy məclislərində
oynamaq kimi qiymətləndirənlərin çoxu məhz
Əminə Dilbazi səhnəyə çıxandan
sonra rəqsə olan münaisbətlərini dəyişməyə,
onu ciddi sənət kimi qəbul etməyə başladılar.
Rəqs sənətinin fədaisi olan Ə.Dilbazi bütün
ömrünü bu sahəyə həsr etmişdir.
Əminə xanım
1919-cu ildə aşıq musiqisinin, saz havalarının
vətəni, şer-sənət ocağı olan Qazax
mahalında dünyaya göz açmışdır.
Lakin qardaşının xəstəliyi ilə əlaqədar
onun ailəsi 1924-cü ildə Bakıya köçməli
olur. Hələ 1928-ci ildə tale Əminə xanımı
Üzeyir bəylə qörüşdürür. O
illəri yada salan Əminə xanım həmin görüşü
böyük qürur hissi ilə xatırlayır: "Xoşbəxtlikdən
mən dahi sənətkarlar yaşayan bir dövrdə
yetişmişəm, onların yanında böyüyüb
boya-başa çatmışam. Üzeyir bəylə
ilk dəfə görüşəndə mənim 9
yaşım var idi. Anam məni və bacımı Üzeyir
bəyin yanına gətirdi ki, bizi fortepiano şöbəsinə
qəbul etsinlər. İndiki kimi yadımdadır. Biz
içəri daxil olanda Üzeyir bəy masa arxasında
əyləşmişdi. Anam Üzeyir bəyə dedi
ki, mən bu iki qızımı Sizə tapşırıram.
Anamın sözləri Üzeyir bəyi çox sevindirdi.
Çünki o zaman azərbaycanlı uşaqlarından
musiqi sənətinə gələn az idi. Bir neçə
il biz fortepiano sinfində oxuduq. Lakin 1932-ci ildə atamın
vəfatından sonra ailəmizin vəziyyəti çətinləşdiyindən
biz musiqini atmalı olduq. Sonradan isə mən Üzeyir
bəylə 1938-ci ildə filarmoniyada rastlaşdım."
Əminə xanımın
rəqsə gəlişinin qəribə bir tarixçəsi
var. Məktəbdə oxuduğu illərdə o, idmanla
məşğul olur, yarışlarda uğurlar qazanırdı.
Bir gün məktəb direktorunun yanına bir nəfər
gəlir və rəqs ansamblının təşkili
ilə əlaqədar keçirilən müsabiqədə
iştirak etmək üçün ona gənc qız
və oğlanların lazım olduğunu bildirir. Direktor
isə Ə.Dilbazini məsləhət görür.
-Məni "26-lar"
bağı yanındakı gürcü məktəbinə
apardılar. İçəri girəndə gördüm
ki, hamı rəqs edir. Fikirləşdim ki, məni
bura səhvən gətiriblər. Aradan çıxmaq
istəyəndə məni gətirən adam saxladı.
Nə qədər and-aman etdimsə ki, mən rəqqasə
deyiləm, idmançıyam, məni eşidən olmadı.
Nəhayət, növbə çatdı mənə.
Kommissiya üzvləri oynayacağım rəqs havasını
soruşdular. Mən də bildirdim ki, oynayan olmadığım
üçün havam da yoxdur. Əl çəkmədilər.
Əlacsız qalıb dedim ki, mən "hopsa" mahnısı
oynayıram. Musiqiçilər heyrətlə mənə
baxıb dedilər ki, axı belə rəqs yoxdur. Mən
öz-özümə sevinməyə başladım
ki, "deyəsən yaxamı qurtara bildim". Elə bu vaxt
komissiya üzvlərindən biri təklif etdi ki, özüm
oxuyum, həm də oynayım. Gördüm daha çıxış
yolum yoxdur. Düşdüm ortaya, necə deyərlər,
dədəm mənə kor dedi, gələnə-gedənə
vur dedi". "Hopsa" deyə-deyə, əslində isə
"Ləzgi hənği"nı çalıb oynamağa
başladım. Musiqiçilər bunu eşidən kimi
mənə qoşuldular. Ayaqlarımla bir oyun çıxardım
ki, gəl görəsən. Başımı qaldıranda
gördüm ki, gülməkdən komissiyanın gözləri
yaşarıb. Tez paltomu götürüb qaçdım.
Evdə isə anama heç bir söz demədim. Üstündən
bir həftə keçəndən sonra həmin adam
yenə gəlib məni özü ilə apardı.
O, rəqs ansamblını təşkil edən rəhmətlik
Əşrəf Səfərov idi. İçəri daxil
olan kimi hamı bir ağızdan dedilər: "Hopsa, salam!"
Mənə bildirdilər ki, ansambla qəbul olunmuşam,
200 rubl da təqaüd alacağam. Pul deyəndə,
sevindim. Çünki atamın vəfatından sonra bütün
ailənin ağırlığı anamın üzərinə
düşmüşdü. Bu pulun isə ona xeyli köməyi
dəyə bilərdi. Əhvalatı anama danışanda
sevindi və razılıq verdi.
Əminə Dilbazinin
sənətə qoşulduğu dövr Azərbaycan
mədəniyyəti və incəsənətinin gur
çiçəkləndiyi bir dövr idi. "Mən dahi
sənətkarlarımızn yaradıcılığını
izləməyi çox xoşlayırdım. Onların
konsert qabağı məşqləri xüsusilə
maraqlı idi. Bülbülün öz sənətinə
olan münasibəti məni heyran edirdi. Mövsüm
Sənaniyə xüsusi fikir verirdim. Onun səhnədə
odlu-alovlu oynamağı, zarafatı mənim çox
xoşuma gəlirdi. Mən onların hər birindən
nə isə götürürdüm." (Ə.D.)
1935-1936-cı
illərdə yaranmış Azərbaycan Dövlət
rəqs ansamblının tərkibində bir sıra
tanınmış rəqqaslar fəaliyyət göstərirdi.
Ümumiyyətlə, Ə.Dilbazi tezliklə tanınaraq
xalqın qəlbinə yol tapa bildı. Görəsən,
bunun sirri nədə idi?
-"Mənim bir xüsusiyyətim
var ki, əgər mən hər hansı bir işdən
yapışıramsa, gərək onu elə öyrənəm
ki, bu sahədə məndən yaxşısı olmasın.
Məsələn, uşaqlıqda gərək ağaca
hamıdan birinci dırmaşaydım, qaçmaqda da
birinci idim. Mən öz rəqslərimlə bütün
Azərbaycan torpağını qarış-qarış
gəzmişəm. Ona görə bu sənətdə
də birinci olmuşam."
Xalqın məhəbbətini
qazanmaq asan iş deyil. Ə.Dilbazinin böyük populyarlığa
nail olmasının ən başlıca səbəbi
budur ki, o hər bir rəqsini bütün varlığı
ilə yaradırdı. Bu baxımdan Ə.Dilbazinin rəqsləri
sözün əsl mənasında sənət nümunələridir.
"Tərəkəmə", "Uzundərə", "Turacı"
və s. rəqslərin təkrarolunmaz ifası da bununla
izah olunur.
Əminə xanımın
yaratdığı hər bir əsər öz məzmunu
və mənası olan bir tamaşaya bənzəyir.
O özü isə bu tamaşaların yeganə ifaçısı
kimi çıxış edərək bir-birindən
rəngarəng obrazlar yaradırdı. Bu zaman Ə.Dilbazi
müxtəlif vəziyyətlərə düşməli,
hətta bəzi işcəngələrə dözməli
olurdu:
-"Bir dəfə
İ.Arbatov məşq zamanı bizim üçün
bir rəqs ifa etdi. Biz hamımız heyran qaldıq.
Onu alqışladıq, soruşduq ki, bu nə rəqsdir.
O dedi ki, bu "Turacı" rəqsidir, sən gərək
bunu oynayasan. İlya İliç əvvəllər də
mənə bu rəqs barədə işarə edirdi,
deyirdi: "Ürəyimdə bir rəqs qalıb, gözləyirəm,
görüm sən onu nə vaxt oynayacaqsan." Mən
onun ifasında "Turacı"nı görəndən sonra
oynamağa ürək eləmirdim. Çünki rəqs
çox çətin rəqs idi, dərin məzmunu var
idi: "Turac çıxır meydana, oynayır, sağa-sola
baxır ki, görsün ovçular var, ya yox. Özü
üçün çəmənlikdə şellənə-şellənə
gəzir və özünü xoşbəxt hiss etdiyi
bir vaxtda ovçu gizləndiyi yerdən çıxıb
onu vurur. Güllə qoluna dəyir. Turac yerə yıxılır,
ölümlə çarpışır. Allaha, Günəşə
yalvarır ki, onu sağaltsın. O, yerdə çox
müsibət çəkir, ha qalxmaq istəyir, qalxa
bilmir, neçə dəfə yerə dəyir. Nəhayət,
qalxır, uçmaq istəyəndə yenə yıxılır.
Axırda qalxa bilir, uçur Günəşə sarı
və təbiətə qovuşur." "Turacı"nı
oynamaq üçün mən gərək dizlik taxaydım.
Lakin mən heç bir tədarük görmədim.
Düzdür, çox əziyyət çəkdim. Ancaq
mən Turacın yaralanmasını hiss etmək, duymaq
istəyirdim. Mən yerə dəyəndə sağ
dizimin üstünə düşürdüm. Hər
məşqdə də yaramın üstü açılırdı.
Bu, mənim ən ağır rəqsimdir. "Turacı"nı
mən artıq püxtələşmiş, yetkin rəqqasə
olduğum bir vaxtda, yəni sənətə gələndən
12 il sonra oynadım. Onu oynamazdan əvvəl çoxsaylı
müxtəlif cür rəqslər oynamışdım.
Bir də çətin ərəb rəqsi oynamışam,
hansı ki, 7 dəqiqə çəkirdi."v
Ə.Dilbazi
gözəl sənətkar olmaqla bərabər, həm
də Cövdət.Hacıyev kimi bir şəxsiyyətin
həyat yoldaşıdır. Bu iki sənətkarın
hər biri öz sahəsində zirvəyə çatıb.
Lakin 2 zirvəyə doğru aparan 2 yolun birləşdiyi
bir vacib nöqtə var ki, bu da ailədir:
-"Biz Cövdətlə
bir musiqi məktəbində oxumuşuq. A.Zeynallının
dərsində şəklimiz də var. Kiçik olduğumuza
görə bizi qabaqda oturtmuşdular. Cövdət müəllim
mənim sağ tərəfimdə əyləşib.
Bu şəkildə T.Quliyev və başqa sənətkarlarımız
da var. Taleyin qismətinə baxın ki, mən Cövdət
müəllimlə bir də filarmoniyada rastlaşdım.
Cövdət müəllim Qarayevlə birgə filarmoniyaya
bədii rəhbər təyin olundular. Müharibə
vaxtı Qarayev bizim rəqs ansamblı ilə yaman maraqlanırdı.
Cövdət isə xasiyyəti tünd olduğundan
məşqlərimizə gəlmirdi. Nəhayət,
bir dəfə Qara onu məşqə baxmağa məcbur
edir. Deyir "orda bir qırmızı uzunboğaz çəkməli
bir qız var, bilirsən necə oynayır!" Ə.Dilbazi
və C.Hacıyev münasibətləri, beləcə
yaranır".
Maraqlıdır,
coşğun yaradıcılıq yolu keçmiş
iki görkəmli şəxsiyyətin bir ailəyə
bağlı olması ailə münasibətlərinə
mane olub, yoxsa əksinə?...
-"Mən həmişə
Cövdət müəllimə dayaq olmağa çalışmışam.
Onun oxumağına, inkişafına şərait yaratmışam.
Əsərlərinin ilk dinləyicisi də mən idim.
Bizim çətin günlərimiz çox olub. Cövdət
Moskvada oxuyanda mənə teleqram vurdu ki, vəziyyətim
gərgindir, qayıdıram. Mən də filarmoniyadan
başqa 4 yerdə işləyirdim. Hətta 1945-ci ildə
Azərbaycan sirkində də işə girdim. Cövdət
müəllimə pul göndərirdim. O da oxuyub qurtardıqdan
sonra Bakıya qayıtdı. O zamanlar onu çox incidirdilər.
1951-ci ildə Moskvada qurultay keçirilirdi. Cövdəti
bu qurultaya aparmadılar. O zaman o, "Sülh uğrunda"
simfonik poemasını yenicə bəstələmişdi.
Şostakoviç isə bu əsərin qurultayda səslənmədiyini
görəndə bizim Bəstəkarlar İttifaqına
teleqram vuraraq öz narazılığını bildirdi.
Mən bu teleqramı əlimə alan kimi heç kimə
bir kəlmə söyləmədən Moskvaya bilet
aldım, Musiqi fondundan da əsəri götürdüm.
Axşam Cövdət evə gələndə əhvalatı
ona danışdım və dedim ki, şeylərin hazırdır,
əsərini götürmüşəm, biletini də
almışam. O çox sevindi. Əsər Moskvada böyük
uğur qazandı. "
Hər iki sənətkarın
sənət yollarında qarşılaşdıqları
çətinliklərə sinə gərməsi bir çoxları
üçün örnək ola bilər. Ə.Dilbazi
xalq artisti adını da aldı, sənət ustası
adını da. Lakin özünün dediyi kimi:
-"Bircə mənimlə
iş bitmir axı. Mən gənc nəslə tərbiyə
verirəm. Mənim "Çinar"ım respublikanın başını
ucalara qaldırıb. Mən istərdim ki, rəqsi
sənət kimi qiymətləndirsinlər. Bu çox
çətin sənətdir, ömrü də azdır
- 20 il. Mən səhnədə 40 ildən artıq
oynamağıma peşman deyiləm. Yeri gələndə,
indi də oynayıram. Mən sənətimin vurğunuyam.
Mənim pərəstişkarlarım indi öz övladlarını
rəqsə qoyurlar. Mən isə çox şadam ki,
rəqsi xalqıma bir sənət kimi sevdirə bilmişəm."
Biz isə öz
növbəmizdə Əminə xanımı qarşıdan
gələn yubileyi münasibətilə təbrik edir,
ona cansağlığı və bol-bol sənət
sevincləri arzulayırıq.