u
bölmədə baxılan hüquqlar müəllif
hüququ ilə bağlı olan, yaxud onunla "əlaqəli"
hüquqlardır. Bu hüquqlar ona görə əlaqəli
hüquqlar adlanırlar ki, onların tətbiqi əksər
hallarda müəllif hüququnun tətbiqi ilə bağlıdır.
Əlaqəli hüquqların üç müxtəlif
növü vardır:
1.İfaçıların
öz ifalarına olan hüquqları,
2.Fonoqram
istehsalçılarının öz fonoqramlarına
olan hüquqları.
"Müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqlar haqqında"
Qanunun (bundan sonra "Qanun") 32, 33, 34 və 35-ci maddələri
bütünlüklə əlaqəli hüquqlara həsr
edilmişdir.
Əlaqəli
hüquqların qorunması deyilərkən müəllifin
yaradıcılıq nəticələrinin müxtəlif
üsullarla geniş auditoriyanın nəzərinə
çatdırılmasında bilavasitə iştirak edən
adamların hüquqlarının qornuması başa
düşülür. Bəs əlaqəli hüquqların
qorunması vacibliyi necə yaranmışdır?
Məlumdur
ki, yaradıcı adamlar həmişə öz əsərlərinin
geniş dairədə yayılmasında maraqlıdırlar
və buna çalışırlar. Pyes səhnədə
oynanmaq, mahnı müğənni və digər profesionalların
ifası, yaxud yazılmaq və ya efirə verilmək
üçün yazılır. Lakin müəlliflərin
bunları müstəqil etmək imkanları məhdud
olduğundan əsərin müvafiq formada və üsullarla
təqdim edilməsi prosesində vasitəçi profesionalların
iştirakına zərurət yaranır. Təbii ki,
belə vəziyyətdə əsərlərin nəticələrindən
istifadəyə hüquqlar sistemi formalaşır.
Son
onilliklər ərzində texniki tərəqqinin sürətinin
artması müəllif və auditoriya arasındakı
vasitəçilərin bu kateqoriyasının maraqlarının
qorunması problemlərini getdikcə daha çox ön
plana çıxarmışdır.
Əsrin
əvvəllərində aktyorun ifası teatr tamaşası
ilə, musiqiçi - ifaçının işi isə
konsertin qurtarması ilə başa çatırdısa,
bu gün fonoqramın, kinematoqrafın, radionun, televiziyanın,
peyk rabitəsinin və videomaqnitafonların ixtira edilməsi
ilə vəziyyət tamamilə dəyişmişdir.
Səs
yazılmasının ixtirası ifaçılıq
sənətinə böyük təsir göstərmiş,
fonoqram, radio, televiziya və kinematoqraf ifanın ən
müxtəlif daşıyıcılarda - qramplastinkalarda,
kasetlərdə, maqnit lentlərində, kino lentlərində
və s. fiksə edilməsinə imkan vermişdir. Əvvəllər
məhdud auditoriya qarşısında qısamüddətli
ifa üçün nəzərdə tutulan əsər
indi hətta milli sərhədlərdən kənarda
belə qeyri-məhdud auditoriya qarşısında dəfələrlə
təqdim edilə bilən əsərə çevrilmişdir.
Səslərin yazılması və saxlanması kimi
onların istənilən vaxt qeyri-məhdud sayda tirajlanması
da artıq adi hala çevrilmişdir. ideoyazılmanın
ixtira edilməsi isə səslərlə birlikdə
obrazların da maddi daşıyıcıda əks olunmasına
və saxlanmasına imkan yaratmışdır.
Beləliklə,
ifaçının əməyinin nəticələrinin
maddi daşıyıcılarda yazılması, saxlanması,
təkrar istifadəsi və tirajlanması bir sıra
əlavə hüquqların yaranmasına əsas verdi.
Elə
bu qaydada da efir yayımı sahəsində tərəqqi
əsərdən istifadəyə öz təcirini
göstərdi. Ədəbi və bədii əsərlər
səslərə və obrazlara çevriləndən
sonra ifaçı olduğu ölkənin sərhədlərindən
kənarda belə auditoriya üçün əlçatan
oldu. İfaçıların əməyinin nəticələrinin
tirajlanmasına və bəzi hallarda ifaçıların
özünün iştirakı olmadan istifadəsinə
imkan verən bu texniki nailiyyətlər son nəticədə
ifaçıların maraqlarının qorunması zərurətini
yaratmışdır.
Audio və
video kassetlər, kompakt-disklər istehsalı sahəsində
yüksək texniki tərəqqi də onların istehsalçılarının
hüquqlarının qorunması vacibliyinə gətirib
çıxarmışdır. Çünki fonoqramların
qısa müddətdə yazıla və yayıla
bilməsi, həmçinin yazma qurğularının
qiymətinin getdikcə aşağı düşməsi
bu sahədə piratçılığın artmasına
zəmin yaradır. Misal üçün, hər il dünyada
həddən artıq sayda qeyri-qanuni audio və video
kassetlər, SD-lər istehsal edilir ki, bu da fonoqram istehsalçılarının,
ifası fonoqrama yazılmış ifaçıların
və fonoqrama yazılmış əsərlərin
müəlliflərinin hüquqlarının pozulması
ilə müşahidə olunur. Bundan başqa, efir yayımı
təşkilatları səsyazmalardan geniş şəkildə
istifadə edirlər. Bu, bir tərəfdən ifaçılar
və fonoqram istehsalçıları üçün
reklam olsa da, digər tərəfdən efir yayımı
təşkilatlarının da proqramları onlarsız
ötüşə bilmir. Belə halda ifaçıların
öz maraqlarının qorunması üçün
mübarizə aparması ilə fonoqram istehsalçılarının
onlara məxsus mülkiyyətin qeyri-qanuni tirajlanmasına
yol verməmək və efir yayımı təşkilatlarından
və digər istifadəçilərdən istifadəyə
görə qonorar almaq istəyi üst-üstə düşür.
Nəhayət,
efir yayımı təşkilatları da haqlı olaraq,
özlərinin hazırladığı proqramların
qorunmasını, onların digər efir yayımı
təşkilatları tərəfindən retranslyasiya
edilməməsi tələbini qoydular.
Qeyd edilən
tendensiyalar ifaçıların, fonoqram istehsalçılarının
və efir yayımı təşkilatlarının
xüsusi maraqlar sisteminin sosial mahiyyəti əsasında
onların qorunmasını nəzərdə tutan hüquqi
bazanın yaradılması zərurətini qarşıya
qoydu və həmin hüquqlar sistemi milli qanunvericiliklərdə
öz əksini tapmağa başladı. Məsələnin
beynəlxalq əhəmiyyət kəsb etməsi həmin
hüquq sahiblərinin maraqlarının qorunmasına
təminat verən beynəlxalq hüquqi institutların
yaradılması ideyasına təkan verdi və nəticədə
1961-ci ildə Roma Konvensiyası təcis edildi.
Milli qanunvericiliklərin
sintezindən ibarət olan bir çox beynəlxalq konvensiyalardan
fərqli olaraq, Roma Konvensiyasının təsis edilməsinin
əsas məqsədi milli qanunvericilikləri təzə
formalaşan ölkələri yeni fəaliyyət dairəsini
tənzimləyən beynəlxalq normalar sisteminə
daxil etmək idi. Konvensiya qəbul ediləndən sonra
dövlətlərin bir çoxu (60-dan artıq) Konvensiyanın
baxdığı məsələlər üzrə
qanunvericilik qəbul etdilər, bir sıra dövlətlər
isə bu cür qanunların qəbul edilməsi imkanlarını
nəzərdən keçirdilər. Beləliklə,
Roma Konvensiyasının qəbul edilməsi nəticəsində
əlaqəli hüquqların qorunması da öz beynəlxalq-hüquqi
təsdiqini aldı.
N
2. POZULMUŞ HÜQUQLARIN BƏRPASI TƏMİNATLARI
Müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqların qorunmasının
müxtəlif alətlərinin olmasına və bu
sahə üzrə müxtəlif institutların yaradılmasına
baxmayaraq, hazırda müəllif-hüquq pozuntularına
qarşı mübarizə bütün dünyada bir
problem kimi durmaqdadır. Müəllif hüquqlarının
pozulması o zaman baş verir ki, digər şəxs
tərəfindən əsərə münasibətdə
edilən hərəkət xüsusi icazə və
razılıq olmadan edilir. Qorunan əsərlərin
nüsxələrinin kommersiya məqsədi ilə
hazırlanması, həmçinin qanunla nəzərdə
tutulmuş icazə olmadan əsərlə bağlı
hər hansı kommersiya əməliyyatının aparılması
"piratçılıq" adlanır.
Kommersiya
məqsədi ilə qanuna zidd hərəkətin həyata
keçirilməsi faktı piratçılığın
ayrılmaz hissəsidir. Bu o deməkdir ki, piratçılıq,
əsasən təşkil olunmuş qaydada həyata
keçirilir. Yəni əsərin icazəsiz surətçıxarılmasından
sonra onun qeyri-qanuni buraxılmış nüsxələri
satılmaqla və ya hər hansı başqa formada
yayılır. Bunun üçün müəyyən
satış şəbəşkəsinin, yaxud alıcılarla
xüsusi əlaqə formasının yaradılması
tələb edilir. Bu cür piratçılıqla səmərəli
mübarizə vasitəsi kimi nəzərə almaq
lazımdır ki, belə qeyri-qanuni tirajlanması və
satışın kompleks şəkildə təşkil
edən bütöv cinayətkar müəssisə
dayanır.
Piratçılığın
əvvəllər də mövcud olmasına baxmayaraq,
son illər bu pozuntu növü bir az da geniş yayılmış,
müəllif hüquqlarının qorunması sisteminin
əsasını sarsıtmağa qadir olan bir prosesə
çevrilmişdir. Bunun da müəyyən səbəbləri
vardır. Bunlardan biri əsərlərin kütləyə
çatdırılmasının texniki vasitələrinin
tərəqqisi sahəsində əldə edilən
böyük nailiyyətlərdir. Adi çap prosesi öz
yerini getdikcə daha çox fonoqram, kompakt-kasset, kinofilm,
videofilm kimi audio və videoyazmaların texniki vasitələrinə
verir. Kompüter bu texniki vasitələrin siyahısını
artırmışdır. Rəqəmli texnologiyaların
heyrətamiz inkişafı da yaradıcılıq əməyinin
nəticəsi olan əsərdən istifadə prosesinə
böyük təcir göstərmişdir.
Şübhəsiz,
əqli mülkiyyət obyektlərinin yayılması
üsullarındakı tərəqqinin nəticələri
bütün cəmiyyət üçün faydalıdır
və müəllif və onun auditoriyası arasındakı
qarşılıqlı münasibətlərin təbiətini
zənginləşdirir. Lakin bu nailiyyətlərin müəlliflərin
və əlaqəli hüquq sahiblərinin maraqlarına
ciddi ziyan vuran piratçılığa geniş imkanlar
açması da faktdır.
Müəllif
hüquqlarının qorunma sistemi bu cür tendensiyalara
tədricən qorunma obyektlərinin (artıq çap
olunub) siyahısının artırılması ilə
cavab verir. Qanunun 6-cı maddəsinə əsasən
müəlliflik hüququnun obyektlərinə aşağıdakılar
daxildir:
-ədəbi
əsərlər (kitablar, broşuralar, məqalələr,
kompüter proqramları və s.)
-dram, musiqili-dram
və başqa səhnə əsərləri;
-xoreoqrafiya
əsərləri və pantomimlər;
-mətnli
və ya mətnsiz musiqi əsərləri;
-audiovizual
əsərlər (kino-, tele və videofilmlər, slaydfilmlər,
diafilmlər və başqa kino və teleəsərlər);
-heykəltəraşlıq,
rənkkarlıq, qrafika, dizayn, litoqrafiya əsərləri,
qrafik hekayələr, komikslər və digər təsviri
sənət əsərləri;
-dekorativ
tətbiqi və səhnə tərtibatı sənəti
əsərləri;
-arxitektura,
şəhərsalma və bağ-park sənəti əsərləri;
-fotoqrafiya
əsərləri və ona oxşar üsulla yaradılmış
əsərlər;
-coğrafiya,
topoqrafiya və digər elmlərə aid olan xəritələr,
planlar, eskizlər, illüstrasiyalar və plastik əsərlər;
-törəmə
əsərlər (tərcümələr, dəyişdirmələr,
iqtibaslar, annotasiyalar, referatlar, xülasələr, icmallar,
səhnələşdirmələr, aranjemanlar, elm,
ədəbiyyat və incəsənət əsərlərinin
yenidən işlənməsi);
-toplular
(ensiklopediyalar, antologiyalar, məlumat bazaları və
materialın seçilməsinə və ya düzəlməsinə
görə yaradıcılıq fəaliyyətinin
nəticəsi olan digər məcmuələr);
Törəmə
əsərlərə və toplulara müəlliflik
hüququ onların əsaslandığı və ya
onlara daxil edilən əsərlərin müəlliflik
hüququ obyektləri olmasından asılı olmayaraq
qorunur;
-digər
əsərlər;
Kompüter
proqramlarının qorunması ilkin mətn və obyekt
kodu da daxil olmaqla istənilən dildə və formada
ifadə edilən proqramların bütün növlərinə,
o cümlədən əməliyyat sistemlərinə
şamil edilir.
Qeyd etmək
vacibdir ki, hazırki milli qanunvericiliklərdə müəllif
hüquqlarının pozulmasına görə cəza
tədbirlərinin nəzərdə tutulması adi
normaya çevrilmişdir. Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi də istisna təşkil etmir. Burada müəllif
hüququ və əlaqəli hüquqların pozulmasına
görə mülki, inzibati və cünayət məsuliyyəti
nəzərdə tutulur.
Müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqların sahibləri
pozulmuş hüquqlarının bərpası üçün
məhkəməyə müraciət edə bilərlər.
1.Mülki
Məcəllənin 6, 491-493 maddələrinə əsasən,
mülki-hüquqi müdafiənin ümumi vasitələri
ilə yanaşı (mülki hüquqların tanınması,
hüquqların pozulmasınadək mövcud olan vəziyyətin
bərpa edilməsi və hüquqları pozan hərəkətlərin
qarşısının alınması, zərərin
ödənilməsi və s.), "Müəlliflik hüququ
və əlaqəli hüquqlar haqqında" qanunun 45-ci
maddəsinə uyğun olaraq iddiaçının tələbi
ilə aşağıdakı sanksiyalar da tətbiq
edilə bilər:
a) Zərərin
ödənilməsi əvəzinə pozuntuya yol verən
şəxsdən müəlliflik hüququnun və
əlaqəli hüquqların pozulması nəticəsində
əldə etdiyi gəlirin tutulması;
b)Zərərin
ödənilməsi və ya gəlirin tutulması əvəzinə
minimum əmək haqqının 100 mislindən 50.000
mislinədək məbləğdə kompensasiya ödənilməsi.
2.Müəlliflik
hüququ və əlaqəli hüquqların pozucularının
hərəkətlərində cinayət tərkibinin
olduğu hallarda Cinayət Məcəlləsinin 140
maddəsinə əsasən:
a)İki
ilədək müddətdə islah işləri;
b)Minimum
əmək haqqı miqdarının 250 mislindən
280 mislinədək cərimə cəzası tədbiq
edilə bilər.
3." İnzibati
hüquqpozmalar haqqında" Məcəllənini 186 -1
maddəsində müəlliflik hüququ və əlaqəli
hüquqları pozanlara qarşı nəzərdə
tutulur:
a)Minimum
əmək haqqı məbləğinin iyirmi misli miqdarında
cərimə.
b)Səlahiyyətli
dövlət orqanlarının müəlliflik hüquqlarını
və əlaqəli hüquqları pozan və ya pozmaq
təhlükəsi yaradan hərəkətlərin
dayandırılmasının tələb edilməsi.
Həmçinin
Mülki Prosessual Məcəlləsinin 137-ci maddəsində
iddianın təmin edilməsi tədbirləri müəyyən
edilmişdir. Hakim tərəfindən qərarlar çıxarılarkən
müvəqqəti tədbirlər kimi cavabdehdə
və ya sair şəxslərdə cavabdehə məxsus
olan əmlak, yaxud pul məbləği üzərinə
həbs qoymaq, müəyyən hərəkətləri
və ya ona olan münasibətdə sair öhdəçilikləri
yerinə yetirməyi başqa şəxslərə
qadağan etmək və s. nəzərdə tutula bilər.
Pozulmuş
müəlliflik hüququ və əlaqəli hüquqların
bərpa edilmə proseduraları Azərbaycanda aşağıda
göstərilən ümumi qaydalarla həyata keçirilir.
Müəlliflik hüququ və əlaqəli hüquqların
sahibləri pozulmuş hüquqlarının bərpası
üçün birbaşa özləri həmin hərəkətlərin
dayandırılmasını tələb etmək hüququna
malikdirlər. Hüquqları pozulmuş müəllif
və əlaqəli hüquqların sahibləri həmin
hüquqların bərpasını müəlliflik
hüquqları sahəsində fəaliyyət göstərən
müvafiq icra hakimiyyəti orqanı və həmin
hüquqları kollektiv əsasda idarə edən təşkilatlar
vasitəsi ilə də həyata keçirə bilər.
Bununla yanaşı, səlahiyyətli dövlət
orqanları və həmin hüquqları kollektiv əsasda
idarə edən təşkilatlar da müəlliflik
hüquqlarını və əlaqəli hüquqları
pozan və ya pozmaq təhlükəsi yaradan hərəkətlərin
dayandırılmasını tələb etmək hüququna
malikdirlər (Qanunun 44-cü maddəsi).
(Ardı
var)