Bu çalışma, klarnet eğitiminde önemli bir yer tutan etütlerin, eser çalışmasındaki teknik güçlükleri kolaylaştırılması amacıyla yazılmıştır. Etüt yazma modeli; pasajın seçilmesi, düzenlenmesi ve değerlendirmeler sonucunda basamaklandırılarak hazırlanmıştır. Başlangıç seviyesinden başlayarak her aşamada biraz daha zorlaştırılarak yeni bir pasaj çalışması oluşturulmuştur.
Etütlerdeteknik beceri kazandırıldığı gibi derin ve müzikal olarak da eserin doğru yorumlanması amaçlandırılmıştır. Yazılan etütler, özgün etütlerdir. Özellikle klarnet çalan yorumcunun karşısına çıkan zorluklar değerlendirilmiş, çalıcının katkısıyla teknik beceri bütünleştirilmiştir. Etütlerin işledikleri konulara göre yazılan ve teknik yeterliliği oldukça hızlandıran bir misyona sahip olması gerekliliği anlatılmıştır. Bu yolla öğrenmenin daha kolaylaşacağı, bir eserin çalışma süresinin kısaldığının vurgusu ortaya çıkarılmıştır. Öğrenmenin daha kalıcı olduğu ve her etütte müzikal yorum gücünün de çalıcı tarafından hissettirilmesi amaç edinilmiştir. Etüt çalındığında analitik düşünme becerisinin de kazandırılma yolu açılmak istenmiştir.
“La-Si” ve “Si-La” pasajlarında teknik güçlüklerin belirlenerek bu güçlüklerin aşama aşama nasıl kolaylaştırılması gerektiğine yönelik etütler hazırlanmıştır. Bu etütlerin, klarnet öğretiminde yol göstermesi ve klarnet çalıcılarına yardımcı olması hedeflerimizden biri olmuştur.
Anahtar Kelimeler: Pasaj, etüt, klarnet, perde, geçiş.
Bu məqalədə etüdlərlə işləmələrdə texniki çətinlikləri araşdırılır. Bu da klarnet alətinin öyrənilməsində vacib məsələlərdən biridir.Bu araşdırmanın modeli etüdun seçilməsində, aranjiman edilməsində və qiymətləndirilməsində, bütün proseslərin nəticəsində hazırlanmışdır. İlkin səviyyədən başlayaraq, getdikcə çətinləşən etaplarla əsər yaradılmışdır.
Bundan başqa etüdlərdə texniki çətinliklərin öyrənilməsi, əsərin düzgün istiqamətdə interpretasiyasına yönəlmişdir. Yazılmış etüdlər orijinal etüdlərdir. Əsasən, klarnetdə ifa edən ifaçının hansı çətinliklərlə üzləşdiyi və texniki vərdişlərin hazırlıq prosesində bir araya gəlməsi qiymətləndirilmişdir. Burada əsasən, etüdlərin missiyanı araşdırılır və texniki çətinliklər araşdırılır. Beləliklə, araşdırmanın, analizin nəticəsində alətdə çalma asanlaşır və iş zamanı vaxta qənaət edilir.
Məqələnin məqsədi ifaçının çalğısı təkmilləşdirmək və musiqi interpretasiyalarını hər bir motivdə hiss ettirməkdir., bunun nəticəsi olarak etüd səslənən zaman analitik düşüncələrə yol açsın.
“A-B” və “B-A” ladlarında texniki çətinliklər və bu çətinliklərin addım-addım öyrənilməsi müəyyən edilmişdir.
Açar sözlər: İfaçılıq,etüd, klarnet, lad, keçid.
Статья была написана с целью облегчения технических трудностей в работе с этюдами, которые занимают важное место в обучении игры на кларнете. Модель написания этюда была подготовлена путем постановки отрывка в результате отбора, аранжировки и оценок. Начиная с начального уровня, была создана новая работа по прохождению, что немного усложняло каждый этап.
Помимо приобретения технических навыков в этюдах, он направлен на правильную, глубокую и музыкальную интерпретацию произведения. Написанные этюды являются оригинальными этюдами. В частности, были оценены трудности, с которыми столкнулся исполнитель, играющий на кларнете, и технические навыки были объединены с вкладом исполнителя. Заметим, что этюды должны иметь миссию, облегчения и улучшения работы над техническими трудностями, которые также ускоряют процесс технической подготовки. Таким образом, обучение будет проще, а время изучения работы сократится. Он нацелен на то, чтобы обучение было более постоянным, и чтобы исполнитель ощущал силу музыкальной интерпретации в каждом исследовании.
В статье «А-В» и «В-А» были выявлены технические трудности, а также методы их преодоления шаг за шагом. Цель статьи направлена на упрощения и улучшения процесса обучения на кларнете.
Ключевые слова: музыка, кларнет, лад, этюд, переход.
The study was written in order to facilitate the technical difficulties in the work of etudes, which hold an important place in clarinet training. The etude writing model was prepared by staging the passage as a result of selection, arrangement and evaluations. Starting from the beginning level, a new passage work was created, making each stage a little more difficult.
As well as gaining technical skills in etudes, it is aimed to interpret the work correctly, deeply and musically. The etudes written are original etudes. In particular, the difficulties faced by the clarinet-playing commentator were assessed and technical skills were integrated with the player's contribution. It is explained that the etudes should have a mission that is written according to the subjects they are working on and that speeds up the technical competence. In this way, learning will be easier and the study time of a work has been shortened. It is aimed that learning is more permanent and that the power of musical interpretation is felt by the player in each study. When the etude was played, it was desired to open the way to gain analytical thinking skills.
In the passages “A-B” and “B-A” technical difficulties were identified and etudes were prepared for how these difficulties should be facilitated step by step. It has been one of our goals that these etudes guide clarinet teaching and help clarinet players.
Key words: Passage, etude, clarinet, fret, transition