şıq
sənəti Azərbaycan xalqının çox qədim tarixi köklərə malik olan
folkloru və mənəvi mədəniyyətidir. Xalqın qədim və zəngin mənəvi
yaradıcılıq sahəsi kimi aşıq sənəti özünəməxsus tarixi təkamül
və inkişaf yolu keçmiş, müxtəlif janr, forma və məzmun dəyişikliyinə
uğramış, və nəhayət, müasir sinkretik şəklini alaraq dövrümüzə
qədər yaşamışdır. Qeyd etmək lazımdır ki, bu zəngin yaradıcı sahə
öz tarixi inkişafında bədii yaradıcılığın və xalq sənətinin başqa
sahələri ilə qarşılıqlı əlaqədə olub və müəyyən təsirlərə məruz
qalsa da, öz bədii mahiyyətini qoruyub saxlayaraq yaşatmışdır.
Gədəbəydə
aşıq sənətinin tərəqqisi yalnız ustad aşıqların adı və fəaliyyətilə
bağlıdır. Göyçə, Tovuz, Şəmkir və Daşkəsən bölgələri, demək olar
ki, Gədəbəy rayonunu əhatə edirlər. Bu baxımdan Göyçə ilə həmin
elin-obanın daimi əlaqəsi olmuş və xeyir-şər mərasimlərində bu
birlik daha qabarıq şəkildə daima özünü göstərmişdir. Gədəbəy
bölgəsində bir neçə ustad aşıqlar yaşayıb-yaratmış və yaşamaqdadır.
Bunlardan 112 il ömür sürmüş Miskinli şair Vəlidir. Miskinli Vəli
7 yaşından şer qoşmuş, və 14 yaşından saz çalıb-oxuyub aşıqlıq
etmişdir. Demək olar ki, heç bir savadı olmamış, külli miqdarda
qoşma və gəraylı, ustadnamə, divanı, qıfılbənd, dodaqdəyməz, təcnis,
müxəmməsləri, klassik aşıq poeziyasında öz əksini tapmışdır. Bu
bölgədə özünəməxsusluğu və zənginliyi ilə seçilən ustad aşıqlardan
Miskinli Aşıq Vəli (Qarabulaq kəndi), Aşıq Məhəmməd (Arabaçı kəndi),
Aşıq Əsgər (Kərimli kəndi), əslən Göyçəli olan Aşıq Oruc (Zəhmət
kəndi), Aşıq Hüseyn (Arabaçı kəndi), Aşıq Sarı (Şəkərbəy kəndi),
Aşıq İsmayıl (41-ci illərdən əvvəl aşıqlıq etmiş, sonradan əli
şikəst olduğuna görə, zurna çalmaqla məşğul olmuş), Aşıq Cavad
(Misginli kəndində anadan olmuş, sonradan köçüb gedib Daşkəsən
rayonunun Qabaqtəpə kəndində yaşamışdır), Aşıq Məsim (Misginli
kəndində anadan olmuş, bir müddətdən sonra, Şəmkir rayonunun Keçili
kəndində yaşayıb, Aşıq Teymurla aşıqlıq etmişdir), Aşıq Məhəmmədəli
(Dəyatarbulaq kəndi), Aşıq Ədil (Gərgər kəndi) yaşayıb yaratmışlar.
Məlumdur
ki, Azərbaycanın bir sıra bölgələrində, o cümlədən Borçalıda,
aşıqlar tək saz ilə ifa edib oxuyurlar. Göyçə, Gəncə, Kəlbəcər,
Şəmkir, Tovuz, Qazax, Ağstafa, Gədəbəy rayonlarında aşıq-balabancı
cütlüyündə, Şirvan və Salyan zonalarında isə müxtəlif heyətli
ansambllarla çıxış edirlər. Şirvan aşıqları adətən solo balaban,
dəmkeş, zərb, nağara və qoşanağara ilə birgə çıxış etdikləri halda,
Gədəbəy aşıqları sazı balabanın müşayiəti ilə ifa edirlər. Balabanın
peşəkar ifaçılarından, Rəşid (Gərgər kəndi), Bəşir (Para kənd),
Bəhlul Nizami (Para kənd), Eldar Mamet (Gərgər kəndi), Sərdar
(Arıqıran kəndi), Əhməd (Şınıx kəndi) kimi sənətkarlar fəalliyyət
göstərmişlər və göstərirlər.
Bu gün
Gədəbəy aşıqlar ansamblının yaradıcısı və başçısı respublikamızda
geniş tanınmış, Əməkdar Mədəniyyət işçisi adı almış ustad aşıq
İsfəndiyar Rüstəmovdur. Hal-hazırda onun təşkilaçılığı, yaradıcılığı
və ustadlığı sayəsində 20-yə yaxın şagirdi fəaliyyət göstərir.
İndinin özündə də Gədəbəy aşıq sənəti qənaət bəxş sayılır. Aşıq
İsfəndiyarın Gədəbəydə aşıq sənətinin geniş yayımlanması yolunda
böyük yeri var.
Borcalı
aşıq ifaçılıq ənənələrindən fərqli olaraq, Gədəbəy aşıqları ucadan
zil səslə oxumağa daha çox üstünlük verilər. Bu da onların Göyçə,
Tovuz, Qazax, Gəncə, Şəmkir, Kəlbəcər ifaçılıq ənənələrinə yaxın
olmaları ilə bağlıdır. Gədəbəy aşıqları sazın peşəkar ifaçıları
olmaqla bərabər klassik aşıq sənətini nəsildən-nəsilə ötürmək
baxımından da diqqəti cəlb edirlər. Həmin aşıqlardan İsfəndiyar
Rüstəmov (Gərgər kəndi), Sədaqət Rəsulov (Gərgər kəndi), Məlik
Məmmədov (Arıqıran kəndi), Səyyad Pənahov (Kərimli kəndi), İslam
Əkbərov (Çalburun kəndi), Qədir Əkbərov, Məhəmməd Əkbərov (Çalburun
kəndi), Aşıq Fəzail (Salmanlıx kəndi), Aşıq Musa (Şınıx kəndi),
Aşıq İmanverdi (Leşkər kəndi), Aşıq Ğlduz (Kərimli kəndi), Aşıq
Söhbət (kiçik Qaramurad kəndi), Aşıq Qələndər (Poladlı kəndi)
Aşıq Vaqif (Poladlı kəndi), Mübariz Əsgərov (Qaradağ kəndi), Aşıq
Nürəddin (Çaldaş kəndi), Aşıq Səfdər (Çaldaş kəndi), Aşıq Rafiq
(Düz-Rəsullu kəndi), Aşıq Cahangir (Şınıx kəndi), Aşıq Sənan (Şınıx
kəndi), Aşıq Əlviz (Daryürd kəndi), Aşıq Altay (Hacılar kəndi),
aşıq Dəmir (vaxtilə Aşıq İmran Həsənovun şagirdi olmuş, Şınıx
kəndi), Aşıq Nizaminin (vaxtilə Azaflı Mikayılın şagirdi olmuş,
(Nərimanlı kəndi) adları çəkilməlidir.
Sazda
solo çalmaq üzrә peşәkar ifaçılardan
Zahid Aslanoğlu (Daryurd kәndi), Dәmir Hәsәnoğlu
(Əli-İsmayıl kәndi), İlqar İmanverdiyev
(Sәbәtkeçmәz kәndi), Seyfәddin
Әhmәdov (Qızıltorpaq kәndi), Mübariz
Cәfәrov (Para kәndi), Fәzail Miskinli
(Çaldaş kәndi), Neymәt Qasımlı
(Qaramurad kәndi) vә bu sәtirlәrin müәllifini
Gәdәbәy aşıq sәnәtinin
әn parlaq saz ifaçıları kimi qeyd etmәk
olar. Azәrbaycan Dövlәt Televiziya vә radio
verilişlәri Şirkәtindә Gәdәbәy
aşıqlarının vaxtilә bir sıra lentә
alınmış havaları, qramafon valları fanatekada
qorunub saxlanır. Adları çәkilәn
aşıqların hәyat vә yaradıcılığı
nәsildәn-nәsilә ötürülәn
zәngin xәzinәdir vә Gәdәbәy
aşıq mühitinin elmi baxımdan geniş araşdırılması
zamanın tәlәbidir.