952-ci
ilin fevralında "The Score" jurnalı P. Bulezin
şoklandırıcı ad altında məqaləsini
dərc etdi: "Şönberq ölmüşdür".
Məqalənin proqramını nəinki bu yaxınlarda
dünyasını dəyişən bəstəkarın
xatirəsinə ehtiram kimi, həm də radikal ovqatlı
gənc müəllifin tanınmış ustada bir
növ hökmü kimi qiymətləndirmək olar.
Bəs
Bulez Şönberqi nədə məzəmmətləyir,
nədə təqsirləndirirdi? Kifayət qədər
çox şeydə: romantik intonemlərdən, klassik
forma və janrlardan istifadə etməkdə...
Bulez
Şönberqi başladığı işi sona
çatdıra bilməyərək, müqəddəs
torpağın civarında əbədiyətə
qovuşmuş Musa Peyğəmbərlə müqayisə
edir. Metaforik müqayisədir: kəşfin astanasında
olan Şönberq öz yaradıcılığında
musiqinin məğzinin total təşkilinə-serializmə
heç cür gedib çıxa bilməmişdir (A.
Vebernin və 50-ci illərin avanqardcılarının
yaradıcılığında da belə olmuşdur).
Əlbəttə, yarım əsr bundan əvvəl
Bulez hətta təsəvvürünə belə
gətirə bilməzdi ki, ikinci dalğa avanqardizmin
əvəzinə neoromantizm gələcəkdir.
Struktur axtarışı və köhnə tipoloji
sxemlərə etinasızlıq isə indiyədək
deyilmiş, yazılmış və hətta əvvəlki
dövrdə düşünülmüş nə
varsa, onların hamısına yeni paradiqmada, 80-ci
illərin postmodernist paradiqmasında ehtiram edilməsi
ilə əvəzlənəcəkdir. Lakin Bulezin
dahiliyi ondadır ki, o, hətta özünün
səhvlərində də öz zəmanəsinin,
nəinki musiqi sənətində, həm də
elmdə, ədəbiyyatşünaslıqda, linqvistikada,
psixologiyada - humanitar biliyin metodologiyasının
özündə təşəkkül tapmış
mədəni mühitin ardıcıl ifadəçisi
olmuşdur. Zamanın bu yeniliyi stukturalizm adlanırdı.
Serializmin
təşəkkülü prosesinin özü heç
də kompozisiyanın dürüst qaydalarını
hazırlamaq niyyəti ilə bitib tükənmir.
Bu cür qaydalar, çox güman musiqi təfəkkürünün
musiqidənkənar cərəyanlarla şərtləndirilən
əsaslarının özünün yenidən
qurulması prosesinin bəhrəsidir. Onun daxili səbəb
və məqsədini, məsələn,
P.
Bulezin bu sözləri ilə ifadə etmək olar:
"Yaradıcılığa layiqli hesab etdiyim vəzifə
həqiqəti, zəmanə ilə ahəngdarlıqda
həqiqəti axtarmaqdan ibarətdir"(6,13).
Belə
həqiqətlər strukturalizmdə bir neçə
dənə olmuşdur:
1.
Struktur tarixdən "daha obyektivdir", çünki
tarix həqiqi faktlara söykənmir, əksinə,
onları bu və ya digər sxemə uyğun olaraq
seçir.
2.
Dil subyektdən daha mühümdür, çünki
danışan şəxsin şüurundan və
həyacanından kənar olan idrakın obyektivliyini
yalnız dilin strukturu təmin edir.
3.
Şüursuzluq elə bir haldır ki, o, şüurdankənar
olub şüura yol açır və şüurun
özü vasitəsilə şüurun səhv
müəyyən edilməsinə gətirib çıxarır.
(1,397)
50-ci
illərin musiqi avanqardizminin texniki kompozisiya yeniliklərinin
strukturalizmin ümdə metodoloji parametrlərinə
müvafiqliyini bəndlər üzrə izləmək
olar.
Strukturçular
əsas vəzifəni oxşar daxili strukturun - mədəni
mətnlərin müəyyən korpusunda - axtarılmasında
görürdülər. Bu məqsədlə mətnlərdə
sabit münasibətlərə bağlı minimal
elementlər, bir qayda olaraq, binar müxalifətlər
nəzərə çarpdırılırdı.
K. Levi-Stross onları totemizmdə və mərasimlərdə,
M. Fuko "Sözlər"lə "Əşyalar"ın,
yəni adlarla denotatların münasibətlərində
tapırdılar. J. Lakan şüursuzluq strukturları
ilə dil strukturları arasında analogiya yaratmağa
çalışırdı.
Linqvistikada
strukturalizm özünün daha parlaq və səmərəli
təcəssümünü Amerika distributiv təhlil
məktəbində tapmışdır. Bu elmi sistem
tərəfdarlarının fikrincə, analitik prosedurun
özü bir neçə mərhələdən
ibarət olmalıdır. Əvvəla, linqvistik
göstəricilər bazası yaratmaq gərəkdir.
İkincisi, bu sistemi seqmentlərə (morfemlərə,
fonemlərə) bölmək, sonra isə (üçüncüsü)
həmin elementlər arasında münasibətlər
yaratmaq lazımdır.
Bu
cür şəraitdə ağırlıq mərkəzi
ən müxtəlif mahiyyətli obyektlər tətbiq
olunan dəyişikliklər əməliyyatının
üzərinə düşdüyünə görə
struktur metodunun səciyyəvi xüsusiyyətini
diqqətin elementlərdən və onların ilk
xassələrindən çəkib elementlər arasındakı
münasibətlərə keçirilməsi təşkil
edir. Buna görə də hər hansı struktural
tədqiqatda transformasiya təhlili (onun banisi generativ
linqvistikanın "Atası" N. Xomskidir), yəni
invariantdan variantlara, eyni variantlardan digərlərinə,
bir koddan digərinə keçid qaydalarının
müəyyən edilməsi mühüm rol oynayır.
Mətni meydana gətirmək mexanizminin tapılması
son konkret vəzifə olmuşdur. (Əslinə
baxdıqda, bu, generativ poetikanın müstəsna
hüququdur. Həmin poetikanın ən görkəmli
nümayəndələri indi Amerika universitetlərinin
professorları olan A. K. Jolkovski və Y. K. Şeqlovdur).
Strukturalizmin
iki görkəmli nümayəndəsinin söylədiyi
fikirlərin hətta sadəcə müqayisə
edilməsi (ədəbiyyatşünaslıq və
musiqi mövqeyindən) onların funksional (mətndaxili)
əlaqələrin axtarışına öz mənafeləri
baxımından nə dərəcədə ahəngdar
olduğunu aşkara çıxarır. Məsələn,
M. Y. Lotman iddia edirdi: "Struktur təhlil buna əsaslanır
ki, bədii üsul maddi element deyil, münasibətdir".
(9,24) İndi isə seriyaya Bulezin verdiyi tərifi
yada salaq: "Seriya inkişaf etməkdə olan iyerarxiyanın
rüşeymidir ki, bu iyerarxiya da nəzərdə
tutulan xarakterə aid olan qabaqcadan müəyyənləşdirilmiş
xassələrlə şərtləndirilən yaradıcılıqla
istifadə edilməsi üçün nəticə
etibarilə geniş imkanlar yarada bilir; bu imkanlar funksional
surətdə törəyən proses yolu ilə
başlanğıc seriyadan əmələ gəlir
(bu, heç də nəzərdə tutulan rəqəmə
müvafiq surətdə dəyişən obyektlərin
müəyyən sayının sadəcə olaraq
ekspozisiyası deyildir). Axtarılan kəmiyyət
bütövlüyün hissələri ilə daxili
arasındakı qarşılıqlı əlaqənin
ilkin zəruri şərtidir"(6,112).
P.
Bulezin yaradıcılığında serial texnikanın
əsasən ümumi strukturalizm nəzəriyyəsinin
təsiri ilə necə saflaşdığına
diqqət yetirək. Məlumdur ki, O. Messianın
ritmik etüdlərindəki (2 nömrəli etüd)
"sürəkliliklərin və intensivliklərin
ahəngi" musiqidə total serializmin bir növ
"müjdəçi"si olmuşdur. Messian üç
12 səsli sıradan olan yüksək səs sırasından
ilk dəfə məhz bu əsərdə istifadə
etmişdir, özü də onun hər səsi üçün
müxtəlif musiqi sıraları nəzərdə
tutulmuşdur: yüksək, ritmik, dinamik və artikulyatik.
P.
Bulezin "Strukturlar-1" əsərini Messianın
"Ritmik etüdlər"də apardığı
musiqi tədqiqatında "kəşf" adlandırmaq
olar. O vaxtlar gənc olan müəllifi törəmə
strukturların hasili məntiqinin özü maraqlandırırdı.
Bu məntiq iki transpozisiya cədvəlində - premutasiya
cədvəllərində rəqəmlərlə
şərti olaraq ifadə edilmişdir. Cədvəllərin
özləri seriyalı prinsipin bəlkə də
riyazi ifadəsidir. Bu riyazi ifadə mümkün
premutasiyaların sayını 48 transpozisiya ilə
məhdudlaşdırır. Bulezin özü diqqəti
əsərin yazılması prosesindən "əvvəlki"
mətnin bu öncədən müəyyənləşdirilməsinə
cəlb etmişdir: "Mən həmin materialın
potensialından istifadə etməklə aydınlaşdırmaq
istəmişəm ki, icad etdiyim formaların yalnız
ən sadələrinin tətbiqi nəticəsində
musiqidə qarşılıqlı münasibətlərdə
avtomatizm nə qədər uzağa gedə bilər"(6,121).
Sonralar o, "Strukturlar-1" barəsində bir
növ istehza ilə demişdir: "Onlar total deyil,
totalitardır".
Buna
baxmayaraq, Bulez mədəniyyətin inkişaf tarixinə
çoxlarından yalnız biri kimi daxil olmazdı.
(Serializm nəzəriyyəsi və praktikasını
təkcə Bulez deyil, K. Ştokhauzen, L. Nono, D. Ligeti,
A. Pusser də işləyib hazırlanmışlar).
Bəs o, fərdi olaraq XX əsr musiqisinə nə
kimi yenilik gətirmişdir? Hər şeydən
əvvəl prisipcə yeni seriyalı konsepsiyanı.
Bulez
"Ğstasız çəkic"də (1955-ci
il) texnikanın yeni növünü - tezliklərin
multiplikasiyası (çoxaltma) prinsipinə əsaslanan
növü yaratmışdır. Bu kompozisiya metodunun
mahiyyəti seriyanı özünün tam halında
müntəzəm keçirmədən seriya qruplarından
istifadə etməkdən ibarətdir. (Bəstəkar
bu texnikadan üçüncü fortepiano sonatasında,
"Strukturlar-II"də, "Qat üstündə
qat" orkestr silsiləsində, "Sferalar"da
və digər əsərlərində bəhrələnmişdir).
Mükəmməl
mikrostruktur xəttini seriya qaydasından və hətta
təfəkkür vahidi kimi seriyanın özündən
azad olmağın mümkünlüyü ilə
uyğunlaşdırmaq müstəqil interval qruplarının
məcmu olaraq seriyanın yeni, ayrıca bir şəkildə
yozulmasına gətirib çıxarmışdır.
Mütləq seriya qaydası öz yerini dəyişkən
struktur əlaqələrinin nisbiliyinə verir. Bu
cür seriyalılıq konsepsiyası bəstəkarın
ümumi bədii qayəsindən irəli gəlir:
"Bugünkü musiqi aləmi nisbilik aləmidir;
bununla onu demək istəmirəm ki, struktur münasibətləri
hər hansı mütləq meyarlarla birdəfəlik
və həmişəlik müəyyən edilmişdir;
əksinə, onlar dəyişkən sxemlər üzrə
təşkilatlanır". (8,89)
Yeni
kompozisiya texnologiyasının son həddə çatmasını
(məntiqi sonluğa çatdırmaq mənasında)
Bulezin özü nə dərəcədə başa
düşürdü? Başa düşürdü.
Çünki artıq 1956-cı ildə fortepiano üçün
üçüncü sonata meydana gəlir və bu
əsər Ştokhauzenin "Klavierstuck XI" əsəri
ilə birlikdə aleatorika erasının başlandığını
xəbər verir. (Aleatorikanın ilk nəzəri
tədqiqatı da P. Bulezə mənsubdur - "Alea"
adlanan bu traktat 1957-ci ildə Kranixştaynda kompozisiya
kurslarında oxunmuş, 1958-ci ildə isə "Darmştad
yeni musiqi xəbərləri" məcmuəsində
dərc edilmişdir).
60-70-ci
illərin əsərləri ("Ritual", "Qeydlər",
"Yayınma", "Nikah şənliyi",
"İkiqat kölgənin dialoqu") az-çox
aleatorikdir, riyazi hesablamalar onlarda o qədər də
icbari deyildir.
1967-ci
ildə Jorj Pompidu mərkəzi (Paris) yanında
akustika və musiqi sahəsində tədqiqat və
əlaqələndirmə institutu yaradılır.
İnstitut ənənəvi instrumental musiqi materialını
və kompüterlə yaradılan səs materialını
birləşdirən musiqi və texniki tədqiqatların
aparılması və əlaqələndirilməsi
üçün təşkil edilmişdir. İş
iki istiqamətdə gedir: bir tərəfdən,
səslərin akustik səslərlə heç bir
əlaqəsi olmayan sintezinin mümkünlüyü
araşdırılır. Digər tərəfdən,
kompozisiya strukturlarının yeni variantlarını
hesablamaq üçün kompüter imkanlarından
istifadə edilir. (Pyer Bulez bu institutda indiyədək
fəal iş aparır)(3). 1976-cı ildə o, "İnter-Contemrorian"
ansamblı yaradır və ona başçılıq
edir, müasir musiqinin dirijor-təfsirçisi kimi
tez-tez çıxış edir.
Bununla
belə, XX yüzilliyin musiqi sənətinin tarixi
mənzərəsində P. Bulezin yerinə nəzər
saldıqda qeyd etmək lazım gəlir ki, mədəni-tarixi
rezonans baxımından onun ən "gurultulu"
yaradıcılıq nailiyyətləri serializm dövrünə
aiddir. Ona görə də biz diqqəti bəstəkarın
yaradıcılığının bu mərhələsi
üzərində cəmləşdirərək,
nəinki onun təbiətinin özünü, həm
də, başlıca olaraq, zəmanəmizin musiqi
mədəniyyətində onun izini bugünkü
mövqedən qiymətləndirməyə çalışaq.
O
dövrdə yayılmış təfəkkür
obrazlarını və müddəaları, stereotipləri
və yanlış fikirləri, sosial metod tərafdarlarının
öz oponentləri ilə mübahisələrini
müəyyən dərəcədə yenidən
dirçəldərək nəzərdən keçirmək
daha yaxşı olardı. Təəccüblü
olsa da faktdır: musiqidə serializmin ən fəal
tənqidçisi K. Levi-Stross olmuşdur. O, yeganə
adamdır ki, hətta o uzaq vaxtlarda - elmşünaslığın
bütün sahələri üçün strukturalizmin
ümumiləşdirici metodoloji prinsiplərinin hələ
formalaşdırılmadığı dövrdə
özünü strukturalist adlandırırdı.
Bəs görkəmli etnoqraf və mədəniyyətşünasın
yeni kompozisiya metoduna qarşı iddiaları nədən
ibarət idi?
Bulezin
fikrincə, seriyalı təfəkkür özünə
gərəkli obyektləri, habelə onların təşkili
üçün lazımi formaları hər dəfə
yenidən yaradır. Levi-Strossun kontroverzası: intonasiya
çalarları musiqi mədəniyyətinin çoxəsrlik
tarixi ilə canlaşdırılmış olan tonal
səs düzümündə bu "ilk ünsürlər"in
özü sözlərə, morfemlərə, yəni
nəyisə ifadə iddiasında olan hər cür
dilə xas "ilk parçalanmanın səviyyəsi"nə
uyğun gəlir. Serialistlər musiqi dilinin lüğətindən
imtina edərək, əvvəlcə səhv mövqe
tutur və muasir musiqi sistemini qarmaqarışıqlıq
girdabına salırlar. Ona görə də Levi-Strossun
serializm barəsində çıxardığı
"hökm" öz şərhində belə
istehzalıdır: "Öz fizioloji və hətta
fiziki zəminindən ayrılmaz olan artikullu nitqdən
fərqli olaraq, seriyalı musiqi yanalma körpüsünə
bağlanmış burazlarından qoparaq axın
boyu yelkənsiz hərəkət edir və onun kapitanı
gəminin adi pontona çevriləcəyinə dözməyərək,
birdən onu açıq dənizə çıxarır,
ürəkdən inanır ki, dəniz qaydalarına
dönmədən əməl olunması heyəti
doğma sahillərin həsrətindən, eləcə
də mənzil başına sağ-salamat gəlib
çıxmaq qayğısından xilas edəcəkdir"(15,315).
Bu
mübahisədə kim haqlıdır - Bulez, yoxsa
Levi-Stross? Qəribə olsa da, hər ikisi. Bu iddianı
paradoksallıq ərpindən təmizləmək
üçün Bulezin "Şönberq ölmüşdür"
məqaləsindən daha bir fikri göstərək.
Fransız bəstəkarı Şönberqi bunda
məzəmmətləyirdi ki, onun musiqi dili romantik
leksemaları (söz və intonasiyaları) - ekspressiv
yüksəlmələri, ləngimələri və
s. özündə əks etdirirdi. Bulez bu halı
"Ən pis anlaşılmazlıq" - "Romantik-klassisizm
ilə uyarsızlıq" adlandırır. (5,59)
Bəli,
serialistlər tonal musiqinin leksemalarından imtina
etmiş, intonemlərdən bəhrələnməmişlər,
halbuki çoxəsrlik musiqi tarixi intonemlərə
bədii "məna" vermişdir. (Ştokhauzenin
elə bu sözləri nəyə desən dəyər:
"Notların nə isə ifadə etməli olduğunu
düşünmək yanlışlıqdır").
Lakin onlar öz üslublarını yaratdılar
(paradoks!) və bu üslublar dərhal da musiqi dilinin
mədəni xəzinəsinə daxil oldu. Bunlar
puantilizmin dəqiq qrafikliyi, P. Bulezin ahəngdar məkanı
və Denisovun "Sonor çələngi"dir...
(Ğniversal intonasiya lüğətinin tamam aşkar
ünsürlərindən istifadə edilməsi
bir yana - A. Vebernin qeyri-hərfi avtoqrafını,
daha son misallardan isə Edison Denisovun EDS avtoqrafını
xatırlamaq kifayətdir).
"Puantilizm",
"Sonorika" anlayışlarının mövcudluğu
onların mədəniyyətin canlı meydanında
eyni məna kəsb edən kərpicciklərin meydana
gəlməsini və işlənməsini göstərir.
Doğrudur, onların yeni miqyasını (mikromiqyasını)
və keyfiyyət tərkibini daim nəzərə
almaq gərəkdir. Əgər təbii dil ilə
müqayisə aparılsa, onda demək olar ki, serializmdə
məna fərqləndiriciləri leksemalar yox, morfemlər
və hətta fonemlərdir.
Dəfələrlə
qeyd edilmişdir ki, serialistlər öz axtarışlarında
A. Vebernin yaradıcılıq nailiyyətlərindən
əsas etibarilə üz döndərmişlər.
Serialistlərin dahi yenilikçinin yaradıcılıq
yeniliklərindən ilk olaraq əxz etdikləri,
deyərdik ki, seriyanı mikrostukturlaşdırmaq,
onu seqmentləşdirmək üsuludur ki, bu da nəticə
etibarilə musiqi dilinin səs yüksəkliyini
atomlaşdırmağa gətirib çıxarmışdır.
Lakin
Veberndən gələn başqa bir bədii prinsip
- zamanın məftunedici metamorfozası və XX
əsr musiqisinin səs aləmini ecazkar bir şəkildə
dəyişdirmiş olan məkan da eyni dərəcədə
əhəmiyyətlidir. Yeni musiqi poetikasının
bu xassəsi avanqardçıların yaradıcılıq
axtarışları üçün daha mühüm
dil və üslub nəticələrinə malik
olmuşdur.
Serializm
banilərinin çox nümunəvi olan iki fikrini
göstərək.
K.
Ştokhauzen zaman barədə öz konsepsiyasını
(Vebernin "Əbədi anlar" statikası bu
konsepsiya üçün aşkar prototip olmuşdur)
səciyyələndirərək yazır: "Məqam
nəinki zamanın bir anı kimi, həm də,
əgər dəyişmirsə, əbədilik kimi
davam edir". (8,293) İndi isə P. Bulezin arzusuna
diqqət yetirək: "Musiqini onun ətrafına
yapışmış çirkdən təmizləmək
və ona intibahdan sonra itirdiyi strukturu vermək lazımdır".
(4,48)
Biz
bu iki fikri bir kontekstdə təsadüfən müqayisə
etmədik: onların qonşuluğunun özü
oxucuya daha bir tarixi qanunauyğunluğu xatırlatmalıdır
- zamanın dəyişgənliyinin qavranılması
yalnız intibah dövründə baş vermişdir.
Bunadək nə zaman proseslərinin dövriliyi primatı
ilə mifopoetik təfəkkürdə, nə də
illah ki, Allah dərgahının zamandanxaric dəyərlərinə
səcdə qılınmış orta əsrlər
epoxasında zamanın qavranılması prosessual
nizamla (keçmişdən gələcəyə
doğru) bağlanılmırdı. Gözlənilməz
dəyişiklik semiotik obyekt kimi Mətnin ancaq meydana
gəlməsindən sonra baş vermiş və
Yeni zamanadək ədəbiyyatda strukturyaratma əhəmiyyətinə
malik deyildi. Hadisə baxımından musiqi (dil kimi)
bir haldan digər hala doğru dəyişməyə
bir qədər sonra - yalnız simfonizm və qomofoniya
təşəkkül tapdıqdan sonra başlamışdır.
(Bu, "intibahdan sonrakı" məhz həmin
dövrdür ki, P. Bulez onun struktur, eləcə
də sintaksis yeniliklərinə qarşı mübarizə
aparmağa çağırırdı). Ona görə
də əsla təsadüfi deyil ki, sonata forması
antiteza, gələcəyə meyl, zaman məkanında
genişlənmə halları olan hər hansı
süjetlə müqayisə edilə bilər.
A.
Vebernin musiqi poetikasında məkan və zamanın
qarşılıqlı çevrilməsi halı
müasir avanqardın şüurunda on illərlə
qabaqcadan inqilab yaratmışdır. Vebernin üslubunun
bu xassəsini nəinki Bulez, həm də Ştokhauzen,
Nono, Lütoslavski, Ligeti bir çox cəhətdən
əxz etmişlər. D. Ligeti "Musiqi formasının
dəyişməsi" məqaləsində müasir
musiqidə gedən bu proseslərdən yazır:
"... Zaman nisbətləri məkan nisbətlərinə
çevrilir, ... deməli, formanın inkişafı
rəsm əsərində rənglərlə müstəvilərin
müqayisəsi kimi qavranılır. ... Vebernin musiqisi
zamanın proyeksiyasını təsəvvür
olunan məkanda tamamilə təcəssüm etdirmişdir".
(9, 167-189)
Buradan
Bulezin Şönberqə başqa bir məzəmməti
də aydındır: Şönberq öz əsərlərində
formaların klassisizmdən əvvəlki və sonrakı
sxemlərindən istifadə etmişdir ki, bu da,
fransız bəstəkarının rəyincə,
musiqi dilinin dodekafoniya tərəfindən kəşf
olunmuş yeni morfologiyasına uyğun gəlmirdi:
"Əvvəlki əsrlərdə ümumiyyətlə
forma, özlüyündə forma mövcud idi. Bəstəkar
işə başlamazdan öncə formanı mövcudluq
kimi qəbul etmişdir. İndi isə forma əsərin
yazılması prosesində yaranır. Bu meyl Vaqnerdən
başlanmışdır. O, formanın teatr, dramaturgiya
zəminində sərbəst təşəkkül
tapması ideyasını birinci olaraq irəli sürmüşdür.
Növbəti addımı Debüssi atmışdır
- əsasən baletin təsiri altında, yəni
həmçinin teatr formasında. Bu baxımdan onun
və Malerin orkestr əsərlərini müqayisə
etmək maraqlıdır. Avstriya bəstəkarı
formaları ondan əvvəl mövcud olmuş şəkildə
götürür. Amma onları elə yükləyir
ki, onlar sanki partlayır. Debüssi isə tamam yeni
bir forma - əvvəllər mövcud olmuş formalardan
heç birinə oxşamayan təhkiyə forması
yaradır.
Bəs
yeni Vyana məktəbi bəstəkarlarının
qarşısına çıxan əsas çətinliklər
nədən ibarət idi? Ondan ibarət idi ki, onlar
çox sərbəst texniki ideyaları əsas tutaraq,
öz seriyalı əsərlərində bu ideyalarla
uyğun gəlməyən klassik formaya qayıtmışdılar.
Bax, buna görə də mən əvvəllər
mövcud olmuş strukturlardan imtina etdim. Hər bir
pyesin öz forması, özü də qabaqcadan
düşünülmüş deyil, məhz yaradıcılıq
prosesində tapılmış forması olmalıdır"(4,34).
Serializmdə
sintaksis doğrudanmı belə yeni idi?
Hamılıqla
belə qəbul edilmişdir ki, serializm XX yüzilliyin
musiqi mədəniyyətinə formanın emansipasiyasını
gətirmişdir (buna ən çox serialistlərin
özləri, ilk növbədə P. Bulez əmin
idi). Bəli, serializm tonal diskursun tipoloji formalarından
(tonal musiqinin sintaksisindən) imtina etmişdir. Bəs
əvəzində nə gətirmişdir? Yeni sintaksis?
Xeyr! Deyərdik ki, başqa, amma yeni olmayan bir şey
gətirmişdir. Məsələ burasındadır
ki, zaman məkana çevrilərkən üslub (dil,
təfəkkür) şəraitində - avanqard
musiqisinin bütün konstruktiv və təsirli xüsusiyyətlərini
məhz bu ontoloji fakt öncədən müəyyənləşdirib
- sintaksis də özünün ciddi qanunauyğun
inkişaf xüsusiyyətlərinə malikdir. Ona
görə də tonal musiqinin tipləşdirilmiş
kompozisiya formullarından və janr prototiplərindən
imtina etmək olar, amma insan təfəkkürünün
öz qanunauyğunluqlarından heç zaman imtina
etmək olmaz.
Məlumdur
ki, diskursun (eləcə də hər hansı verbal
diskursun) sintaksik təşkilinin iki üsulu mövcuddur.
Əgər müəllifin bədii konsepsiyası
(fikri, baxışı, yaradıcılıq qayəsi)
kənara - dünyaya, reallığa yönəlmişsə,
onda diskursu genişləndirmək prinsipi zaman, inkişaf
forması və hesablama ölçüsü isə
hadisədir. Yox, əgər müəllif "baxışı"
daxilə - mental məkanın hədsiz aləminə
yönəlmişsə, onda təşkiletmə
forması məntiqi münasibətlər olur. İndi
geniş yayılmış konsepsiyaya görə,
fikrin daxili işi vizual-məkan simultan obrazlarda təşkil
edilmişdir (xətti təşkil edilmiş zahiri
kommunikasiyadan fərqli olaraq). Bu isə o deməkdir
ki, əksər hallarda belə bədii sistemlərdə
sintaksisin parçalanma xüsusiyyəti üslub fiquru,
məkanın sintaksik səviyyədə strukturlaşdırılması
isə istiqamətləndirici prioritet olur. 2
Buna
görə də serial əsərlərdə, ahəng
(lad) təmayüllərinin 3
və tematik "hadisələr"in olmadığı
(tonal musiqi baxımından) şəraitdə bu
rolları tembr və faktura xarakterli hər hansı
dəyişikliklər öz üzərinə götürür.
Sonorikada da, fövqəlçoxsəsli əsərdə
də məkan vertikalı tematizm rolunu oynayır,
faktura-tembr inkişafı (məkan horizontalı)
isə formayaratmanı müəyyənləşdirir.
Başqa sözlə desək, funksional olaraq tembr
melodiyanı da, harmoniyanı da əvəz edir. Buna
musiqişünaslıqda işlədilən tembrlər
melodiyası (Klangfarbenmelodie) və tembr modulyasiyaları
kimi anlayışlar sübutdur.4
Şübhəsiz ki, bütün bunlar musiqinin məkan
daxilində təşkilinin yeni tərzdə başa
düşülməsinin nəticəsidir.
Biz
indiyədək serialistələrin mövqeyini sintaksik
inkişaf baxımından nəzərdən keçirdik,
indi də sintaksik tipologiyaya müraciət edək.
Dil
və təfəkkür fəlsəfəsi sahəsində
aparılmış son axtarışlar əsaslı
surətdə sübuta yetirmişdir: təbii dildə
fikrin mənasını təkcə semantia deyil,
sintaksis də təşkil edə bilər. Musiqidə
də (əslində, incəsənətin digər
növlərində də) tarixən tipləşdirilmiş
formalar və janr prototipləri çoxdan həm mədəni
məzmunun, həm də spesefik musiqi məzmununun
artıq çoxdan kondensatorlarına çevrilmişdir.
Buna görə də ikiqat qanunauyğun və olduqca
səciyyəvi haldır ki, avanqardın Veberndən
sonrakı nəsli köhnə sintaktik tipologiyadan
imtina edərək, yeni tipologiya yaratmışdır.
Hansını? Hamıya məlumdur ki, inkişafın
variasiyalı forması serializmə genetik cəhətdən
yaxındır və bunun sayəsində onu, bu formanı
serializmin bütün fərdi üslub sistemlərinin
prosessual invariantı hesab etmək olar. Lakin başlıcıa
"fokus" bunda deyildir. Bütün serial əsərlərdə
inkişafın variasiyalı prinsipləri üzərində
ikinci plan forması olaraq məkanca parçalana biləcək
hansısa struktur qurulur. Bulezin özü musiqidə
məkan-müşahidə tamaşalarına böyük
əhəmiyyət verərək, səs strukturlarını
həndəsi fiqurlara oxşadırdı... (7,186)
Elə musiqişünaslıq refleksiyası da formayaratmanın
serial prinsiplərinə "yarlıq" yapışdırmağa
müvəffəq olmuşdur. Buna musiqişünaslıqda
bu yaxınlardan mövcud olan "stereofonik" forma
anlayışıdır. Həmin anlayış
avanqard musiqisində də tipoloji xüsusiyyətlər
almışdır (yəni məzmun vahidi funksiyası
almışdır).5
Mədəniyyətdə
heç nə izsiz-soraqsız keçib getmir. Məsələn,
60-cı illərin fəlsəfi fikrinin əlaməti
olmuş strukturalizm inkişaf edərək semiotikaya
- biliklər haqqında elmə çevrilmişdir;
elə bir elmə ki, o, elm və incəsənətin,
demək olar, bütün dilləri üçün
- liqvistika və fəlsəfə, etnomədəniyyət
və musiqişünaslıq üzrə tədqiqatlar
üçün metologiya statusu almışdır.
Eləcə də serializm yoxa çıxmamışdır,
əksinə, digər estetik məktəb və
cərəyanlarla qaynayıb qarışmışdır.
Lakin musiqi sənətində ümumiyyətlə
serializmin və xüsusən Bulezin yaradıcılığının
əmələ gətirdiyi dəyişikliklər
elə mühüm hallar olmuşdur ki, onlar üslubdan
çox, dil sistemi kimi musiqinin özünə toxunmuşdur.
Y. N. Xolopovun rəyincə, avanqard musiqisi "...
Ümumiyyətlə başqa dildə - qeyri-tonallıq,
qeyri-dövri sintaksis dilində, müstəqil 12
tonallıq (hemitonika) dilində danışır,
"Rəng", "Element", "Qrup",
"Dairəvi stereofoniya", "Nöqtələr
və xətlər", "Salonda on altı (dörd)
dinamika kontrapunktu", "Sıra-mövzu",
"Mikroformalar" (yüksək, ritmik, tembrli),
"Harmoniyanın oxu" (yəni mərkəzi
ton), "Səs səmaları", "Səs
tozu", "Toxumanın geterofoniyası", "İntonasiyalılıq"
kimi anlayışların köməyi ilə danışır.
Əlbəttə, bura ənənəvi tonal metodlara
və səs formalarına, xüsusən də onların
haqqında nəzəri bilik sisteminə yer yoxdur;
necə ki, məsələn, Fuks-Bellermanın "Ciddi
dəst-xətli" polifoniyasının praktiki
məhdudiyyətləri, xüsusən də onlar
haqqında nəzəri biliklər Şopenin dəst-xəttinin
və formalarının texnikası üçün
çətin ki, müəyyən bir əhəmiyyətə
malik olsun". (13,46)
P.
Bulezin yaradıcılığı haqqında bu
kiçik oçerkimizi həmin dövrlərə
müraciətlə bitirmək istərdik. Termodinamikanın
ikinci qanununda deyildiyi kimi, təbiətin istisnasız
olaraq bütün prosesləri dönməzdir. Həyati
nəsr dilində desək, biz "dünən"də
ola bilmərik, ona görə ki, yaşadığımız
dünyada "siqaretlər kötüklərdən
yenidən yaranmır". (Bu "aforizm" XX əsrdə
zaman dönməzliyi ilə entropiyanın artması
arasında əlaqə olduğunu sübut etmiş
pozivitist filosof Hans Reyxenbaxa məxsusdur). (12) Lakin
əlamət obyekti kimi mətn (semiotika bunu da sübut
etmişdir) zaman keçdikcə daha böyük miqdarda
informasiya ilə zənginləşərək, onun
şərhlərinin bütün mədəni qatlarını
saxlayır. Ona görə də Bulezin başlıca
səhvi onun xatırlatdığımız məqaləsinin
sərlövhəsinin səhv olmasındadır:
Şönberq "ölmüş" ola bilməz,
eləcə də XX yüzilliyin musiqi mədəniyyətinin
görkəmli simalarından biri olan Bulezin özünün
kəşfləri izsiz-soraqsız yoxa çıxa
bilməz.
QEYDLƏR
1.
P. Bulezin özü rasional və intuitiv əsasların
nisbətini 30 ifaçı üçün "Response"
əsərinin timsalında belə təsvir edir:
"Burada 24 musiqiçi salonun mərkəzində
ifa edir, tamaşaçılar onların ətrafında
otururlar, tamaşaçılardan arxa tərəfdə
isə altı solist ulduz şüaları kimi yerləşdirilir:
iki fortepiano, arfa, vibrafon, macar simbalı və ksilofon,
özü də hər bir solo alətinin səsi
bizim IRCAM texnikasının köməyi ilə elektron
surətdə dəyişir; mərkəzdəki
alətlərin səsi isə dəyişmir. "Akustik
korpus" dirijorun jestlərinə cavab verərək,
onun bilavasitə idarəsi ilə çalır, buna
görə də bütün partiyalar son dərəcə
dəqiq qeydə alınmışdır. Solistlərin
bir-birindən uzaqlığı isə dirijor tərəfindən
ciddi nəzarəti istisna edir - artıq burada dəqiq
təqtiləşdirmənin mənası yoxdur,
yalnız ümumiləşdirmiş iri jestlərlə
idarə etmək olar". (4,33)
2.
Neyrolinqvistik tədqiqatlar əlaqənin iki tipinin
- "Hadisələr kommunikasiyası"nın
və "Münasibətlər kommunikasiyası"nın
fərqlənməsinin səbəbini aşkara çıxarmışdır.
A. R. Luriya yazır: "... Əgər hadisələrin
kommunikasiyaları arxasında əyani təfəkkür
prosesləri durursa, münasibətlər kommunikasiyası
məkan nisbətləri ilə aparılan əməliyyatlar
- bütöv bir fikrin əlaqələndirilə
bilən elementlərini vahid simultan strukturda (saxta
məkan strukturunda) birləşdirən əməliyyatlar
tələb edir".
3.Serial
musiqidə lad funksiyalarını "Fərdi modus"
əvəz edir ki, bu modus hər bir əsər üçün
xüsusi olaraq yaradılan yeni səsucaltma qaydasıdır.
Bulez seriyadan irəli gələn bu iyerarxiyanın
dəyişkən xarakterini xüsusi olaraq nəzərə
çarpdırırdı: "Biz səslərin
üfüqi şəkildə təbəqələşməsinə
sözün əsl mənasında heç bir harmonik
funksiya vermirik. Biz ona səs bloku olaraq tezliklərin
təbəqələşməsi kimi baxırıq...
Hər bir səs vertikal üzrə premutasiyaya qadir
olur..." (7,159)
4.Y.
V. Baraş yazır: "... Denisovun sonorikasında
tembr əlaqələrindən forma hüdudlarında
istifadə edilməsinin əhəmiyyəti getdikcə
artır. Tembr elə bir funksiyanı yerinə yetirməyə
başlayır ki, bu funksiya klassiklərdə harmoniyaya
həvalə olunurdu: tembr formada modulyasiyanı təmin
edən vasitəyə çevrilir. Bu modelləşdirmənin
üsulları isə klassik harmoniya ilə assosiasiya
yaradır".
5.
V. Tsenovanın verdiyi tərifi göstərək:
"Şaquli, üfüqi vəziyyətdə,
təbəqələşmiş məkanda inkişaf
edən formalar stereofonik formalardır (məkanda
səsin hərəkətindən məzmunun aparıcı
amili kimi istifadə edən formalar onlara aiddir)":
(14,110).