Üzeyir Hacıbəyovun “Azərbaycan xalq
musi-qi-sinin əsasları” elmi əsərindəki milli ladlarımızın ailəsinə
daxil olan Hümayun ladı, açıq desək, aparılan tədqiqatlar sırasında
ən “kölgəli” sahə kimi nəzəri cəlb edir.
Dahi bəstəkar-alim tərəfindən işlənmiş
Hümayunun nəzəri əsaslarının elmi mahiyyəti ilə bərabər, ladla bağlı
yaradıcılıq təcrübəsində tətbiqetmə üsul-qaydalarının həlli problemləri,
musiqişunaslarımızın diqqətindən yayınmasa da, hələ kifayət qədər
müfəssəl, qaneedici nəticələr əldə edilməmişdir.
Bununla bərabər qeyd edilməlidir
ki, 30 ildən artıq “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”nın lad-nəzəri
qanunauyğunluqlarını təfsir edən, araşdıran, bir sıra mürəkkəb çözümlü
məsələlərin işıqlandırılmasında cəhd göstərən, mərhum professor
Məmməd Saleh İsmayılov “Azərbaycan xalq musiqisinin məqam və muğam
nəzəriyyəsinə dair elmi-metodik oçerkləri”ndə Üzeyir Hacıbəyovun
Hümayun lad nəzəriyyəsinin təhlili izahına xüsusi bölüm ayıraraq
mövzu kontekstində özünün Hümayun variantını da müqayisəli şəkildə
təqdim etmişdi1.
Üzeyir Hacıbəyovun Hümayun melodiyasının
lad-nəzəri əsaslarına müvafiq analoqunun musiqi-təcrübi mənbələrdə
aşkar edilməsi, tədqiqin ancaq ilk mərhələsi kimi qəbul olunmalıdır.
Məhz, bəstəkar-alimin Hümayun lad-konsepsiyasının tədqiqi fonunda,
ümumən Hümayun lad-muğam probleminə çıxış və onunhəlli məsələlərinin
realizə olunma mümkünlüyü yaranır.
Zəngin, çoxşaxəli biliyi əhatə edən,
ömrü boyu təcrübə toplayan, milli ladlarımızın, o cümlədən Hümayunun
tətbiqetmə məsələlərini bəstəkarlıq yaradıcılığında dahiyanəliklə
həll edən Üzeyir Hacı-bə-yov, təfəkkürünə xas olmayan “quru nəzəriyyəçilikdən”,
boş, gurultulu, üzdəniraq “kəşflərdən” uzaq olmuş və hər hansı musiqi-nəzəri
fikrini əsaslandırmaq üçün şəxsi təcrübəsilə bərabər ancaq və ancaq
Azərbaycan xalq musiqisinin müxtəlif janrları və quruluşlarına istinad
edərək, tədqiqi işlərində geniş istifadə etmişdir.