Məlumdur ki, Azərbaycanda uzun illər
boyu milli incəsənətin bir çox uğurları opera janrı ilə bağlı idi.
Musiqi yaradıcılığının aparıcı janrlarından
olub, musiqili-ictimai həyatın barometrini təşkil edən opera artıq
bir neçə ildir ki, böhran vəziyyətindədir. Ölkənin musiqi həyatında
böyük rol oynamış, həmçinin professional sənətin bütün digər janrlarına
təsir göstərmiş opera sənətinin belə vəziyyəti, təbii ki, respublikanın
musiqi ictimaiyyətini narahat etməyə bilməz. Hal-hazırda onun həyatiliyi
və musiqi sənəti tarixində əhəmiyyəti məsələləri, sözsüz, daha da
kəskinləşmişdir. Aydındır ki, bəstəkarların diqqəti operanın yenidən
canlanması yollarına yönəlmişdir. Mövzu, obraz, ifadə vasitələri
axtarışları ilə yanaşı artıq məlum olan ənənənin ən yeni texnologiyalarla
olan üzvi sintezinin müxtəlif formaları janrın yeniləşməsi yollarından
biridir ki, operanı böhran vəziyyətindən çıxarmaq istəyən bir sıra
müəlliflər bu yolla gedərək opera janrının müasir nümunələrini yaratmışlar.
Məlumdur ki, milli incəsənətin fəal
inkişaf prosesi dövründə bəstəkarlar artıq 60-70-ci illərdə dünya
opera mədəniyyətinin ənənəvi janr və formalarını mənimsəməyə çalışırdılar.
Belə bir təbii inkişaf prosesi eyni zamanda bütün tarixi opera janrlarına
aşılanan milli xüsusiyyətlərin və şəxsi yaradıcı başlanğıcın olması
ilə səciyyələnir.
Dahi Q. Qarayev məktəbinin layiqli
nümayəndəsi, istedadlı bəstəkar F. Əlizadənin yaradıcılığı çoxşaxəlidir.
Müəllifin hər bir növbəti əsəri yeni ifadə vasitələri ilə zəngin
olub, ənənənin və novatorluğun, klassikliyin və müasirliyin orijinal
sintezi ilə aşılanmışdır. Bu mənada F. Əlizadənin "Ağ atlı haqqında
əfsanə" operası bəstəkarın axtarışlarının səmərəli bəhrələrindəndir.
Müəllif bu əsərində iki müxtəlif
janrın - muğam və rok musiqinin sintezini verməyə çalışmışdır. O
hər iki musiqi sisteminə xas olan improvizasiyasını əsas götürmüşdür.
Belə ki, hər iki janrın qenezisi və ifadə vasitələri çox fərqli
olduqlarından, improvizasiya onlarda müxtəlif formalarda təzahür
edir, müxtəlif intonasiya çalarlarına malik, müxtəlif impulslarla
işlənilir.
Muğam ifaçıları muğamın kanonik
əsasını melodik elementlərlə zənginləşdirir, əsas melodik xətti
ornamentlə, əlavə oxumalarla bəzəyirlər, lakin bu zaman lad çərçivələrindən
kənara çıxılmır.
Rok musiqisinin bir janr kimi əsasını
lirik roman-tik mənşəli mahnı təşkil edir. Elektron effektlərdən
istifadə olunan rok musiqisinin partiturasında adi not yazısı tətbiq
etmək olmur, səsin elektron üsullarla dəyişdirilməsi, variasiya
edilməsi çox zaman gözəl nəticə verir, lakin bunu adi not yazısı
ilə ifadə etmək çətindir. Mahnıların klavirlərində olan akkordların
şərti işarələri rok musiqisinin real harmoniyasını əks etdirə bilmir,
çünki ifa zamanı harmonik sxem bədahətən yaranmış yeni detallarla
dolğunlaşır ki, bu da rok musiqisinə fərdilik verən xüsusiyyətlərdəndir.
Bununla bərabər rok musiqisində bir sıra sabit funksional differensiasiya
edilmiş fakturanı və həm bas və qarmonik xəttlərin, həm də melodik
xəttin ostinat əsasını qeyd etmək vacibdir. Rok musiqisinin əsas
ifadə vasitələri sırasında tembrin və səsin intensivliyinin vurğulanmasını
da göstərmək lazımdır.
Beləliklə, F. Əlizadə bu iki müxtəlif
janrın ümu-mi xüsusiyyətlərini əsas götürərək, onların fərqli cəhət-lə-rini
kənarda qoymuşdur (Müxtəlif tematizm, müxtəlif in-tonasiya çalarları).
Hər iki sənətin əsas ümumi cəhəti - improvizasiya bir prinsip kimi
bəstəkar üçün çıxış nöq-təsi olmuşdur.