İncəsənət nümunələri dedikdə, adətən
musiqi, təsviri sənət (rəssamlıq, heykəltəraşlıq, dizayn, xalçaçılıq
və s.), kino, nəsr və nəzm əsərləri nəzərdə tutulur. Əgər musiqi
əsərləri səs və səs birləşmələrindən, rəssamılıq əsərləri rəng və
rənglər ahəngindən, heykəltəraşlıq əsərləri üçün mərmərdən və s.
istifadə edilirsə, nəsr və nəzm əsərləri üçün hərflərdən yaranmış
sözlərdən və söz birləşmələrindən istifadə olunur. Bu o deməkdir
ki, əgər hərflər olmasaydı sözlər yaranmazdı və sözlər olmasaydı,
söz birləşmələri, cümlələr yarana bilməzdi. Yəni insan hərflərsiz,
sözlərsiz, söz birləşmələrsiz, cümlələrsiz öz fikirlərini kağızda
əks etdirə bilməzdilər. Bu o deməkdir ki, hərflər, sözlər, söz birləşmələri
və cümlələr məhz nəsr və nəzm incəsənət nümunələrinin yaranmasında
əsas vasitələrdən biridir. Əgər heykətəraş mərmər və daşda olan
artıq və lazımsız hissələri çapıb atmaqla öz əsərini yaradırsa,
şair və yazıçı da məhz öz fikrini ona lazım olan hərf, söz, söz
birləşmələrindən, cümlələrdən istifadə edərək kağıza köçürməklə
şer, hekayə, dram, roman və s. kimi əsərlər yaradır.
Ayrı -ayrılıda götürülmüş səslər,
notlar, səs birləşmələri, akkordlar, intervallar, mərmər, daş, rəng
və s. heç də incəsənət nümunəsi sayıla bilməz və olsa-olsa bunu
yalnız incəsənət nümunəsini yaratmaq üçün vasitələr hdnab doyçi
gıam. Bu mənada "Azərbaycan dili", bu dili yaradan hərflər, sözlər,
söz birləşmələri, cümlələr də nəsr və nəzm əsərlərini yaratmaq üçün
bir vasitədir. Burada da müəyyən qanunauyğunluq və qanunlar mövcuddur
ki, onları da müxtəlif elmlərlə, fənnlərlə, eyni zamanda riyaziyyatla
qarşılıqlı surətdə əlaqələndirmək mümkündür.
Azərbaycan dilində elə sözlər vardır
ki, onların yanında güzgü qoyulduqda və ya axırdan oxunduqda ya
akustik və məzmunca eyni cür səslənir və oxunur, yaxud başqa bir
mənası olan sözə çevrilir. Bu maqnitafon lentinin tərsinə fırlandıqda
alınan nəticəyə, yəni səslənməyə bənzəyir. Aşağıdakı sözlərə diqqət
yetirək: