Onu da deyək ki, hal-hazırda A.Cumayev
Açıq Cəmiyyət İnstitutunun mədəniyyət proqramlarına rəhbərlik edir.
Bu cəmiyyətin müxtəlif festivalların keçirilməsində, kitabların
nəşr olunmasında rolu mühümdür. Cəmiyyətin maliyyə yardımı ilə Özbəkistanda
"Orta Asiyanın mədəniyyəti yazılı mənbələrdə, sənədlərdə və materiallarda"
seriyası çərçivəsində müxtəlif çeşidli kitabların nəşri nəzərdə
tutulub. Silsilənin tanınmış musiqişünas N.Yanov-Yanovskaya tərəfindən
yazılmış ilk kitabı repressiyalara məruz qalmış bəstəkar Mutal Burxanova
həsr olunub.
Ümumiyyətlə, bu seriya yuxarıda
göstərilən mifoloji tendensiyalara qarşı yönələrək, musiqi tarixini
dürüst, yalnız sənədlər (gündəliklər, memuarlar) əsasında işıqlandıracaqdır.
Növbəti kitabda bəstəkar A.Kozlovski haqqında xatirələr toplanıb
nəşr olunacaqdır.
A.Cumayevin söylədiyi kimi, Açıq
Cəmiyyət İnstitutunun Qırğızıstandakı şöbəsi "Avropa musiqisinin
tarixi" dərsliyinin yazılışı üzrə müsabiqə keçirmişdir. Müsabiqədə
müsuqişünaslar Çeredniçenko və Qureviç qalib gəlmişlər. Maraqlıdır
ki, bu dərsliklər 20 audiokassetlə təchiz olunub.
Görüşdə Üzbəkistan Bəstəkarlar İttifaqının
"həyatı"na, bəstəkar yaradıcılığının inkişafında əsas təmayüllərə
dair suallar da səsləndi. A.Cumayev bildirdi ki, Bəstəkarlar İttifaqında
(birinci katib R.Abdullayevdir) ciddi iş aparılmır, diskussiya,
yaradıcılıq ab-havasından əsər-əlamət belə qalmayıb. Yeganə istisna
Mərkəzi Asiya, Avropa ölkələrindən və ABŞ-dan qonaqların iştirak
etdiyi simfonik musiqi festivalıdır. 2000-ci ilin payızında həmin
tədbiri təkrarən keçirmək nəzərdə tutulub.
"İlham-XX" festivallarında (bədii
rəhbəri D.Yanov-Yanovskidir) avanqard musiqi geniş təmsil olunur.
Onu da deyək ki, sonuncu festivalda həmvətənimiz F.Əlizadə böyük
uğur qazanmışdır. Ümumiyyətlə, sovet dövründə olduğu kimi, Qərb
və Şərq musiqi ənənələrinin sintezi problemi Orta Asiya müəllifləri
qarşısında duran labüd bir məqsəd deyil. Düzdür, özbək bəstəkarlarının
yaradıcılığında, bir-iki adı çıxmaq şərtilə, təfəkkür ətaləti özünü
hələ də büruzə verir. Çox zaman Şostakoviç intonasiyaları, dramaturji
prinsipləri milli elementlərlə sadəlövh tərzdə sintezləşdirilir.
Maqom sitmfonizminin Özbəkistanda görkəmli nümayəndəsi M.Taciyev
daha ardıcıl olaraq iki təfəkkür tipi arasında çarpazlaşma nöqtələri
axtarırdı. Özü də maqom simfonizminin Özbəkistanda həm çılğın tərəfdarları,
həm də əleyhdarları var. Təxminən 10 il bundan əvvəl bu mövzu ətrafında
gedən mübahisələr indi, deyəsən, səngimişdir. Ümumiyyətlə, avanqard
musiqinin Özbəkistanda perspektivləri o qədər də böyük deyil. Daha
çox milli və dünya musiqisinin sintezi istiqamətində axtarışların
davam etdiriləcəyini proqnozlaşdırmaq olar. Nə qədər paradoksal
olsa da, milli mənsubiyyəti aydın duyulan əsərlər bəzən respublikadan
kənarda daha çox müvəffəqiyyət qazanır. Məsələn, "Böyük İpək Yolunun
musiqisi" layihəsi üçün məhz milli koloriti ilə fərqlənən nümunələr
seçilmişdir.
Dini motivlərin müasir özbək musiqisində
tətbiqinə dair sualıma cavab olaraq A.Cumayev bildirdi ki, ayrı-ayrı
bəstəkarlar islam və sufizmə çox böyük maraq göstərirlər. Bəlkə
ona görə ki, sufizmdə musiqi qavrayışının dərin, köklü qanunları
gizlənib. Odur ki, bəstəkarlar intuitiv və ya şüurlu surətdə sufiliyin
çoxəsrlik musiqi ənənələri ilə kontakta girməyə səy göstərirlər.
M.Burxanovun "Əlişir Nəvai" operasında quran oxunması epizodu səciyyəvidir.
"Əsrin sonu. Daşkənd" publisistik filminə D.Yanov-Yanovskinin yazdığı
musiqidə isə azan səslənməsi sonor effektlərlə mahiranə uzlaşdırılıb.
Bütövlükdə Özbəkistanda musiqi ifaçılığının
səviyyəsi mütəxəssislərin xaricə getməsi ilə əlaqədar xeyli aşağı
düşmüş, fortepiano, skripka, nəfəs alətləri ifaçılığı məktəblərində
yaranmış ənənələr tənəzzülə uğramışdır. Eyni zamanda müxtəlif Beynəlxalq
təşkilatların yardımı gənclərin nüfuzlu seminarlarda sənətlərini
cilalaması üçün böyük imkanlar açır.
Görüşdə iştirak edən Azərbaycan
musiqişünasları - R.Zöhrabov, S.Bağırova, S.Fərhadova, C.Səlimxanov,
N.Axundova qonağı səmimi salamlayıb ona müxtəlif suallarla müraciət
etdilər. Türkdilli xalqların musiqisi üzrə mübadilə xarakteri daşıyan
illik seminarların keçirilməsi təklif olundu. Sənətşünaslıq doktoru,
professor Z.Səfərova özbək həmkarına bir neçə əsərini, o cümlədən
"Azərbaycanın musiqi elmi" fundamental tədqiqatını bağışladı. Sənətşünaslıq
doktoru T.Məmmədov isə "Musiqi dünyası" jurnalı haqqında qısa məlumat
verib onun ilk sayını qonağa təqdim etdi.
A.Cumayev belə bir jurnalın buraxılışı
münasibətilə azərbaycanlı dostlarını təbrik edib, onlara böyük uğurlar
dilədi. Eyni zamanda o, Özbəkistanda xüsusi musiqi jurnalının olmamasını
təəssüflə qeyd etdi. Cumayevin fikrincə, "Musiqi dünyası" müxtəlif
ölkə alimlərinin informasiya mübadiləsi üçün geniş imkanlar açır.
Görüşün sonunda A.Cumayev Bakı Musiqi
Akademiyası və Azərbaycan Respublikasının Elmlər Akademiyasının
kitabxanalarına özbək musiqişünaslarının bəzi yeni işlərini, habelə
öz məqalələrini bəxş etdi. Onlardan birini jurnalın vu sayında oxuculara
təqdim edirik.