IX
əsrin sonları və XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət göstərən görkəmli
Azərbaycan aşıqlarından biri də Molla Cümədir. Molla Cümə onun
təxəllüsüdür. O, heç vaxt mollalıq etməmişdir. Molla, - bilikli,
elmli olduğuna görə demişlər. Aşıq "Mən" rədifli bir
vicudnamə yazmışdır. Burada özü, yaşadığı yeri, ailəsi haqqında
məlumat vermişdir.
Aşıq
anasıyam, şairlər kökü,
Gəzərəm dünyada divanə təki.
Mahalım Göynükdür, şəhərim Şəki
Layisqi kəndinin binasıyam mən
Binəm Layisqiyə düşübdür mehman,
Pədərim Salahdır, madərim Reyhan.
Vəsədim Həsəndir, axim1
Süleyman
Famlim Molla Oruc, ədnasiyam mən.
Şerdən
də göründüyü kimi Molla Cümə Şəki rayonunun Layisqi kəndində anadan
olmuş və ömrünün sonuna qədər də orada yaşamışdır. Şerlərinin
mövzusu bəşəri, saf, təmiz, ülvi məhəbbət; yaşadığı dövrdə qarşılaşdığı
ziddiyyətlər; ictimai bərabərsizliklər; islam dəyərləri və sairədən
ibarət olmuşdur.
Molla
Cümənin əksər şerlərində İsmi Pünhanın adı çəkilir, çoxlu şerləri
də İsmi Pünhana müraciətlə yazılıb. İsm-ad, Pünhan-gizli deməkdir.
Nədənsə Molla Cümə şerlərində sevgilisinin adını gizlətmişdir.
Bu sahədə çoxlu rəvayətlər var. Məsələ belədir ki, aşığın sevgilisi
öz zəmanəsində çox dindar bir adamın qızı olub. El-oba onu müqəddəs
hesab eləyib. Ona görə də aşıq onun adını çəkməmişdir. Ancaq İsmi
Pünhan dünyadan vaxtsız köçəndə Molla Cümə ona mahnı qoşmuşdur.
İsmi
Pünhan köçdü fəna dünyadan
Qarışdı torpağa iz hayıf oldu.
Xudanın tədbiri beləymiş bizə
Soldu yanaqları üz hayıf oldu...
Molla
Cümə gəncliyindən başlayaraq ustad sənətkarların ədəbi irsini
dərindən öyrəndiyi üçün onun yaradıcılığı getdikcə zənginləşmiş
və bənzərsiz bir orijinallıq kəsb etmişdir. Belə ki, o, özündən
əvvəlki poeziyanın bəzi xüsusiyyətləri ilə səsləşən əsərlər yaratmış
və onlara oxşamalar yazmışdır. Ən başlıcası isə ulu ustad özünə
qədər deyilməyən fikirləri böyük ustalıqla müxtəlif şəkildə təcəssüm
etdirmişdir. Molla Cümə hər şeydən əvvəl gözəllik aşiqidir. Onun
"Pəri" rədifli müxəmməsində gözələ xas olan bütün əlamətləri
görmək olar:
Yəqin
bil kərəm kanı,
Mən yanıram ataşına.
Mayılam camalına,
Həm gözünə, həm qaşına.
Yıxılım ayağına,
Durub dolanım başına,
Həm sənə qurban olum,
Həm də sənin yoldaşına,
Yoldaşın pərvazdı, gəlin,
Xub yerişin qazdı, gəlin,
Bu necə əndazdı, gəlin,
Baxışın şahbazdı, gəlin,
Doğmuşsan şəmsü qəmər,
Gül didarın yazdı gəlin.
Ey bahar yazım,
Durna avazım,
Əlimdə sazım,
Eşit niyazım,
Aç qolunu qucaqlaşaq,
Demək nə lazım,
Oynatsın Molla Cümə,
Şamama tək səni pəri.
Misralardakı
axıcılıq, şirinlik, canlı portret gözəlliyi oxucunu vəcdə gətirir.
Aşıq bir qitədə dörd dəfə şerin şəklini dəyişdirir. Eyni qitədə
bir hissədən o birisinə elə ustalıqla keçir ki, oxucu onun sənətkarlığına
heyran qalır. Hecaların sayı dəyişərkən, bir hissədən o biri hissəyə
keçirilərkən əlaqə yaradan sözlər işlədilir. Məsələn, birinci
səkkiz misranın sonunda gələn "yoldaş" sözü ikinci hissəyə,
ikinci altı misranın sonunda rədif kimi işlənən "yaz"
sözü üçüncü hissəyə keçid vasitəsi kimi işlədilir. Bu cür sənətkarlıq
xüsusiyyətlərinə görə aşıqlar Molla Cüməni müxəmməsin atası adlandırmışlar.
Kəndlərdə,
eldə, obada, elin bəzəyi, yaraşığı olan el qızlarını Molla Cümə
böyük ilhamla vəsf etmişdir. El-obanın tərcümanı olan sevimli
sənətkar hər yetən gözəli tərifləməzdi. Onun vəsf etdiyi gözəllər
sazın-sözün, sənətin qədrini bilən ləyaqətli, vəfalı el qızları
idi. El sənətkarının gözəllərə həsr etdiyi mahnılardan gül-çiçək,
bənövşə qoxusu gəlir, baharın təravəti duyulur. Aşığın gözəlləmələrində
el qızlarının orijinal portretləri sözlə böyük ustalıqla rəsm
edilmişdir:
İncə
belli, şümmad əlli,
Fəsih dilli, şirin sözlü,
Orta boylu, gözəl xoylu,
Əmbər boylu, qəmər üzlü,
İnci dişli, şux baxışlı
Qəmər qaşlı, maral gözlü...
Ümumiyyətlə,
xalq ədəbiyyatımızda, xüsusilə dastanlarımızda xalq belə bir ideyanı
müdafiə edir ki, əsil, səmimi, ülvi məhəbbət dünyada hər şeydən
qiymətlidir. Onu heç nə əvəz edə bilməz. Qoca dünyanın mehrabını
eşq sayan xalqın əsrlər boyu mənəvi-bədii sərvətimizdə qoruyub
yaşatdığı bu bəşəri, ənənəvi motiv ustad aşıqlarımız tərəfindən
də el məclislərində sazın müşayiətilə təbliğ və tərənnüm edilmişdir.
Aşıq
eşqində sadiqdir. O ayrılıqda keçən ömrü bihudə sayır. Çünki onu
yaşadan, onun həyatına rövnəq verən İsmi-Pünhan eşqidir:
Səndən
ayrı ömür sürüb neylərəm,
Molla Cümə istər ölsün səninlə.
Molla
Cümənin ədəbi irsi içərisində Qədim Şərq, Azərbaycan əfsanə və
əsatirləri, xüsusilə İslam dünyası ilə əlaqədar çoxlu şerlər vardır.
Qeyd edək ki, bu məzmunlu şerlər vaxtilə əlyazmasına yazıldığı
üçün gəlib bizə çatmışdır. Həm də aşığın belə şerlərinin hamısı
əlyazmalarına köçürülməmişdir və onların bir qismi bizə məlumdur.
İlisuda olarkən bizə deyilir ki, Yunis dayı onu Quran kimi oxuyur.
Biz sonralar başa düşdük ki, orada aşığın minacat və surələri
toplanmış imiş. Aşığın bu mövzuda olan şerlərini oxuyan görəcək
ki, o, hər şeydən əvvəl Qurani-Kərimə, yer üzünə gəlmiş məşhur
peyğəmbərlərin, islam dünyasının şöhrətli şəxslərinin həyatına,
fəaliyyətinə çox gözəl bələd imiş.
Böyük
ustad sənətkar heç bir şerində İslamı təbliğ etmir, insanları
dinə çağırmır. Ancaq İslamın böyüklüyünü, müqədəsliyini və toxunulmazlığını
ürəkdən gələn sözlərlə bədii şəkildə ifadə edir. Molla Cümə bəzi
din kahinləri kimi insanları bu dünyadan, həyatdən, zövq-səfadan
əl çəkməyə səsləmir. Aşığa görə, İslama hörmət və məhəbbət bu
dünyadan əl çəkmək demək deyil. Bu mövzuda şerləri oxuyanda aydıncasına
görürsən ki, İslamın müqəddəs qanunlarını, Quranı əlində tutub
bu dünyada ömür sürməyə, gözü açıq olmağa, halal zəhmətlə yaşamağa,
düzlüyə çağırır.
"Mən
içdiyim Xızır Nəbi verəndir" - deyən ustad Allahdan gələn
vergini qəbul edərək bəzən eşq-məhəbbətdən, bəşəri hisslərdən
çox danışdığı üçün günahının bağışlanmasını da rica edirdi. "Mədəd",
"Bax", "Dünya", "Qalacaqmı", "Yarəb"
və başqa şerlər, Aşıq Könül ilə deyişmələri aşığın İslam dünyasına
dərindən bələd olduğunu nümayiş etdirməkdədir. Xüsusilə dünyaya
müraciətlə söylədiyi bir neçə şer bu cəhətdən çox səciyyəvidir:
İslamın
çırağı, haqqın həbibi,
Məhəmməd Mustafanı neylədin, dünya?
Vaxtilə
məşhur olan dilçi alim Mirzə Kazım bəy demişdi ki, mifoloji lüğət
olmadan Xaqaninin yaradıcılığını başa düşmək çətindir. Biz də
deyək ki, İslam dini tarixini, mifologiya və əfsanələrini, xüsusilə
Qurani-Kərimi bilmədən ustad aşıqlarımızın yaradıcılığının müəyyən
bir hissəsini qiymətləndirmək çətindir. O cümlədən də Molla Cümənin
şerlərini.
Aşığın
yaradıcılığında nə qədər tarixi, əfsanəvi, dini şəxslərin adları
çəkilirsə də, sadəcə çəkilmir. Məlum olur ki, onlar haqqında olan
əfsanə və xatirələrin hamısı aşığa bəlli olmuşdur: Habil, Qabil,
Mənsur, Davud, Süleyman, İsa, Musa, İbrahim Xəlil, Əyyub, Yunis,
Adəm, Nuh, Yəqub, Şəddad, Firon, İsgəndər, Nuşirəvan Keykavus,
Xosrov Pərviz, Namrud və b.
Bəzən
bir-iki misra ilə böyük bir hekayətə, yaxud dini-fəlsəfi adlara
işarə olunur. Molla Cümə bunların hamısını məktəbsiz, institutsuz,
akademiyasız təkbaşına öyrənmişdir. Bunları oxuduqca onun eridusiyası,
üləmalığı qarşısında baş əyirsən:
Yüz iyirmi
dörd min Nəbi Dünyaya qılmış zühur,
Yeddi qat yer, yeddi qat göy,
Ərş, kürs, Qafin, Tur.
Şəms, Qəmər, mələk, nücum,
İnsi, cins, mari, mur,
Yüz sühufnan endi Tövrat,
Furqani, İncil, Zabur,
İxlasnan Yasin, maha
Oxuyan dildən mədəd.
Bununla
belə, Molla Cümə eşq odu ilə yanıb-yaxılan aşiqdir. O, özünü ən
məşhur, cəfakeş, əzabkeş aşiqlərin cərgəsində sayır. Qeys, Fərhad,
Yusif, Tahir, Kərəm, Qərib, Vərğa, Qənbər, Şeyx Sənan kimi aşiqlərlə
özünü müqayisə edir.
Molla
Cümə həyatı, ömrü, dərin və ziddiyyətli yaradıcılığı ilə sirli
bir xəzinədir. Bir əlində insanı ucaldan, yaşadan, həyata bağlayıb
qanadlandıran, bəşəri məhəbbəti vəsf edən şerləri, o biri əlində
isə həmin insanı ruhən, daxilən təmizləyən, xeyirxahlığa, əliaçıqlığa,
comərdliyə, mənəvi təmizliyə çağıran Quran surələrindən süzülüb
gələn minacat və surələri. Hər iki əlilə aşıq böyük bir varlığa
- İnsana xidmət etmişdir.
Lakin
təkcə insanamı? Molla Cümə 28 may 1918-ci il tarixdə yaranan Azərbaycan
Demokratik Respublikasının ən fədakar tərəfdarlarından biri kimi
1920-ci ilin mayında Vətəninə soxulmuş XI "qırmızı"
işğalçı rus ordusu ilə döyüşdə mərdliklə həlak olmuşdur.
Molla
Cümənin şerlərinin cüzi bir hissəsinin 1930-cu illərdə Hümmət
Əlizadə toplayıb "Aşıqlar" kitabında çap eləmişdir.
Sonra aşığın şerlərinin toplanması ilə bu sətirlərin müəllifi
məşğul olmuş, 1966, 1983 və 1995-ci illərdə aşığın üç kitabını
çap etdirmişdir. Son nəşrdə aşığın əksər şerləri toplanmışdır.
Molla Cümənın bir neçə saz havası da məlumdur: "Molla Cuma
gözəlləməsi", "Molla Cuma gəraylısı", "Şəki
dübeyti", "Molla Cuma müxəmməsi" (yaxud Cığalı
müxəmməs). Sonuncu, demək olar ki, bütün aşıq bölgələrində geniş
yayılmışdır.
1. əxim-qardaşım
deməkdir.