us
musiqi mədəniyyətinin görkəmli nümayəndəsi, Çaykovski, Taneyev
və "Moquçaya kuçka" bəstəkarlarının estetik prinsiplərindən
bəhrələnən Qlier, öz yaradıcılıq fəaliyyəti ilə rus musiqi klassikasının
ideallarına sədaqətini isbat etmişdir.
Demək
olar ki, elə bir janr yoxdur ki, bəstəkar öz əsərlərində ona xitab
etməsin. Bu, həm simfonik janrlar, həm instrumental ansambllar,
həm romanslar, həm də keşmiş Sovet İttifaqı balet incəsənətinin
inkişafında böyük rol oynamış baletlərdir. Lakin bəstəkarın yaradıcılıq
fəaliyyətində xüsusi yer tutan opera irsini qeyd etməsək, onun
yaratdığı əsərlərin siyahısı tam sayıla bilməz. Bəstəkarın tərcümeyi-halının
bu səhifəsi onu çoxmillətli sovet musiqisinin görkəmli təbliğatçısı
kimi, milli mədəniyyətlərin təşəkkülü dövründə respublikalara
böyük kömək göstərən usanmaz xadim kimi xarakterizə edir.
Bəstəkarın
opera yaradıcılığından söz açmazdan öncə rus klassik musiqisinin
səciyyəvi xüsusiyyətlərindən birini yada salaq - bu, rus bəstəkarlarının
digər milli mədəniyyətlərin, xüsusilə Şərqin xalq musiqisi dünyasına
dərin və düşüncəli nüfuzudur. Bu haqda çox fikirlər irəli sürülüb,
lakin, "Şərq haqqında rus musiqisinin" bu özünəməxsus
ənənəsinin artıq Qlinkanın yaradıcılığında müəyyən olunması və
bir sıra digər bəstəkarlar tərəfindən layiqli davam etdirilməsini
qeyd etmək münasib olardı. Əsl şərq melodiyalarının klassiklərin
əsərlərində istifadəsi heç zaman mexaniki olmamışdır. Bu həmişə
yüksək bədii formalı əsərlər idi ki, onlarda intonasiya, melodik
ifadə, ritmik şəkil elə ustalıqla işlənmişdir ki, melodiya ilkin
formasını qoruyub saxlamışdır. Bu əsərlərin məzmunu isə, şərq
musiqisi inkişafının zəngin imkanlarını sübut edən, yüksək professional
texnika vasitələri ilə açılmışdır. Bu mənada Qlier rus musiqi
klassikası ənənələrinin layiqli davamçısı olmuşdur.
Qlierin
həyatı elə formalaşmışdır ki, o bir neçə il ərzində rus imperiyası,
sonra isə SSRİ respublikalarında yaşamalı olmuşdur.
Ğkraynada
keçmiş uşaqlıq illəri, sözsüz ki, bəstəkarın "eşitmə idrakında"
ölkənin musiqi folklorunun nümunələrini həkk etdirmişdir. Müxtəlif
şərq respublikalarında keçirilmiş bir neçə il, xalq melodiyaları
ilə yaxından tanışlıq həyatı təəssüratların güclü axınını təmin
edir və böyük yaradıcılıq planları yaradırdı. Xalq nəğmələri,
instumental havaları tədqiq edərək və işləyərək, bəstəkar onları
artıq öz fərdi bəstəkarlıq üslubunun komponenti kimi assimilyasiya
edirdi. Müəllifin yaradıcılığında "Xəlqiliyin beynəlmiləl
izahı ideyası" aparıcı prinsip kimi irəli sürülürdü.
Sovet
hakimiyyətinin ilk illərindən Qlier bütün qüvvəsini gənc sovet
musiqi mədəniyyətinin çoxmillətli mədəniyyət kimi inkişafına sərf
edir. Yuxarıda deyildiyi kimi, sovet musiqisi inkişafında o böyük
rol oynamışdır və folklor materialı əsasında bir sıra əsərlərin
yaranması məhz onun adı ilə bağlıdır. Özbəkistan XSK yanında İncəsənət
işləri üzrə İdarə tərəfindən, Moskvada keçirilən Özbəkistan incəsənəti
və ədəbiyyatı dekadasına hazırlıq üzrə konsultant kimi dəvət edilmiş
Qlier tezliklə xalq melodiyaları əsasında sonradan milli opera
incəsənətinin əsl nümunəsi olan "Gülsara" operasını
bəsətələmişdir.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyətinin inkişafında Qlierin xüsusi rolu olmuşdur.
R. M.
Qlieri azərbaycan xalq musiqisi ilə, onun rektor olduğu Kiyev
Konservatoriyasında (1915-1921) vokal sinfi üzrə təhsil alan məşhur
müğənni Ş. Məmmədova tanış etmişdir. Şövkət xanımın dilindən Qlier,
müğəninin konsert repertuarına daxil olan bütün melodiyaları qələmə
almış, işləmiş və harmonizasiya etmişdir. Onlardan bir çoxları
sonradan "Şahsənəm" operasının əsasını təşkil etmişlər.
Azərbaycan musiqi materialı üzərində böyük musiqi lövhəsi - opera
yaratmaq arzusu yalnız 1924-cü ildə həyata keçirilmişdir.
Ş. Məmmədovanın
təşəbbüsü ilə Azərbaycanın MXK Qliyeri respublikaya, azərbaycan
folkloru materialı əsasında opera yazmağa dəvət etmişdir.
Bildiyimiz
kimi, bu dövrdə respublikanın musiqi həyatı son dərəcə gərgin
vəziyyətdə idi. Qəzetlərin səhifələrində, azərbaycan opera incəsənətinin
inkişaf yolları haqda diskussiyalar aparılırdı. (Məlum olduğu
kimi, Azərbaycanda - bütün şərqdə ilk dəfə olaraq, milli "muğam"
operası yaradılmışdır). Milli musiqinin "özünəməxsus"
inkişaf yolları haqqında bir sıra fikirlərə müqabil olaraq, azərbaycan
musiqisinin mütərəqqi mütəfəkkirləri, azərbaycan musiqi mədəniyyəti
təşəkkülünün dünya musiqi incəsənətinin vahid inkişaf prosesində
iştirakının zərurətini sübut etməli olurdular.
Opera
yaradılması vəzifəsi həm də ona görə mürəkkəb və məsuliyyətli
idi ki, onu yüksək ideya mənası və böyük etik məzmunun obraz və
süjet materialı üzrə qurmaq lazım idi. Opera bəstələməyin bir
problemi də onda idi ki, "Şahsənəm" operasının yazıldığı
dövr üçün artıq bir sıra muğam operaları, məsələn Ü. Hacıbəyovun
"Leyli və Məcnun" və digər operaları, Z. Hacıbəyovun,
M. Maqomayevin operaları var idi. Lakin bütün bu diskussiyalar
əsassız deyildi. Belə ki, texniki və professional cəhətdən hazırlıqlı
möhtəşəm ustadın bu problemin yaradıcı həllinə cəlb olunması,
azərbaycan opera yaradıcılığı üçün labüd kömək idi.
Bakıda
qaldığı dövr ərzində Qlier dəfələrlə Ü. Hacıbəyov və azərbaycan
folklorunun mahir ustaları: populyar xalq xanəndəsi, hərtərəfli
ziyalı insan, xalq musiqisi və poeziyasını dərindən bilən C. Qaryağdı,
tarzən Q. Primov, gözəl müğənni Bülbül ilə görüşmüşdür. Onlar
bəstəkarı Azərbaycan xalq musiqisi ilə yaxından tanış etmiş və
ona misilsiz musiqi folkloru materialını toplamaq və nota almaqda
böyük köməklik göstərmişlər. Diqqətəlayiq melodiyalar, xalq rəqslərini
qeydə alaraq və öyrənərək bəstəkar, Azərbaycan melosunun mədəniyyətini
dərindən tədqiq etmişdir. Və bunun nəticəsi olaraq, əfsanəvi xanəndə
Aşıq Qərib haqqında azərbaycan xalq dastanının süjeti əsasında
1924 ildə "Şahsənəm" operasını bəstələmişdir (librettosu
Qalperinin).
Yalnız
1926 ildə opera teatrında operanın variantı
(I akt)
səhnəyə qoyulmuşdur. 1927-ci ildə isə opera tam olaraq səhnələşdirilmişdir.
Lakin
o dövrdə azərbaycan musiqi teatrında olan ifaçılıq imkanları nəzərə
alınmaqla səhnələşdirilən opera müəllifin ideyasına tam olaraq
cavab vermirdi. Yalnız 1934-cü ildə nəhayət, məşhur dramaturq
C. Cabbarlının iştirakı ilə azərbaycan dilində, müəllifin ideyası
tam olaraq realizə olundu.
Yeni
Azərbaycan opera teatrının yaranmasının mürəkkəb yaradıcılıq problemlərini
həll edərkən Qlier ilk növbədə əsasına özünün nota aldığı azərbaycan
xalq mahnılarını qoyduğu gələcək operanın melodik sferasına xüsusi
diqqət yetirmişdir. Qlier, bir bəstəkar kimi ona məxsus üslubda,
və eyni zamanda "Moquçaya kuçka" bəstəkarlarının yaradıcılığında
geniş vüsət tapmış "oriyentalizm" ruhunda, azərbaycan
mahnılarını işləmiş, bir çox hallarda melodik dilini, inkişaf
etdirmişdir. Lakin, rus oriyentalizminin ənənələrini davam etdirərək,
bəstəkar eyni zamanda daha dərinə getmiş, bu orientalizmin konkretizasiyası
yolu ilə irəliləmişdir və bununla da milli mədəniyyət məktəblərinə
yaxın olmağa çalışmışdır, musiqi materialının xalq melosu üçün
səciyyəvi olan (kupletlər, variantlıq) forma və metodlarına müraciət
etmişdir, muğam fraqmentlərinə də xitab etmişdir.
Operanı
yaradarkən Qlier dinləyicilərin tələbatını çox yaxından dərk edə
bilmişdir. O, azərbaycan xalq musiqi mədəniyyətinin inkişaf perspektivlərini
və öz qarşısında qoyulan vəzifəni çox gözəl anlayırdı.
Bu vəzifə
isə, xalqa tanış intonasiya sferası əsasında, inkişaf etmiş harmonik,
polifonik dilli, rəngarəng fakturalı orkestr müşayiətli, klassik
opera forma və janrlarının istifadəsi ilə opera əsəri yaratmaq
idi. Qlierin Şərq haqqında rus musiqi klassikası ənənələri ruhunda
yaratdığı musiqili-səhnə əsəri bir daha azərbaycan xalq melodiyalarının
ümumavropa musiqisinə xas janr xüsusiyyətləri, prinsip və üsullarla
ahəngi imkanlarını sübut etmişdir. Və bir daha dinləyicini, bu
prosesin milli musiqini onun köklərindən qoparmadığını, əksinə,
onu yeni ifadə vasitələri ilə zənginləşdirilməsində əmin edə bilmişdir.
Qlier özü yazırdı ki, "əgər Avropa texniki vasitələri
ilə Şərq
milli musiqisini zənginləşdirmək olarsa, bu musiqi ümumilikdə
dünya musiqi mədəniyyətində hədsiz rol oynaya bilər". Bəstəkarın
bu fikri həqiqətən də bəsirətli idi.
Üz. Hacıbəyov
həmin əsəri, Azərbaycan musiqisinin simfonizmə yaxınlaşmasında
xalq yaradıcılığı əsasında mürəkkəb formaların yaranmasında mühüm
naihiyyətlərdən biri adlandırmışdır. O yazırdı ki, Qlier tərəfindən
məharətlə bəstələnmiş əsər yeni Azərbaycan opera mədəniyyətinin
təməlini qoymuşdur.
"Şahsənəm"
operası bir daha Qlierin xalq musiqisinə diqqətli münasibətini,
onun Avropa musiqi vasitələri ilə üzvi işlənməsini, ən əsası isə
- milli mədəniyyətin inkişaf problemlərinin dərindən dərk etdiyini
təsdiq etmişdir.
İlham
və məharət - Qlierin Azərbaycanda fəaliyyətinin səmərəliliyini
məhz bu ünsürlər şərtləndirmişdir. Nəticəsi opera olan bu fədakar
zəhmət ilə Qlier Azərbaycan musiqi incəsənətini zənginləşdirmişdir.
Təbiidir
ki, rus bəstəkarı kimi Qlier milli üslubun yaradıcısı ola bilməmişdir,
sözün düzü, o öz qarşısına belə bir vəzifə də qoymamışdır.
Belə
ki, milli operanın yaranması, milli bəstəkarların öz "əllərinin
işi" olmalı idi. Və yalnız bir neçə il sonra Üz. Hacıbəyov
Azərbaycan professional incəsənəti tarixində yeni səhifə açmış
"Koroğlu" operasını yaratmışdır.