Bununla belə bütün bu mürəkkəb intonasiya - lad prosesi klassik
lad funksionallıqla idarə edilir (melodik amilin təsirinə məruz
qalmayan plaqal kedensiya si r - fa.
Bu, mahnının məhz vokal hissəsində özünü büruzə verir. Burada əsas
lad mühiti - "fa" mayeli Bayatı-Şirazdır. Bu mühit ardıcıl surətdə
"Hüzzal" və segah (zabul) intonasiyaları ilə zənginləşdirilir. Nəticədə
modal sistemin elə bir tipi yaranır ki, müasir lad təfəkkürünün,
yəni on iki pilləliyin əsas prinsipləri ilə uzlaşır. Lakin bu, klassik
funksionallıq prinsipi ilə - dəyişkən - paralel tonallıqların qarşılaşdırılması
ilə tənzim olunur: Bayatı-Şiraz (Hüzzal), lya bemol (rast, segah,
zabul), fa (Bayatı-Şiraz).
Aşağıdakı mahnıda isə Bayatı-Şiraz ladı ilə segahın iki parçası
arasında sanki mübarizə gedir. Özü də Bayatı-şiraz intonasiyaları
çox vaxt kvarta yuxarı transpozisiya edilir. Segahdakı parçada da
həmin proses gedir - melodiya əvvəl lya bemolda, sonra "C dur"da
səslənir. Mahnının "do" mayeli segah ladında qurtarması major ladının
"qələbəsi"ni bildirir.
Bununla bərabər, mahnının geniş planda əsaslanan funksional prinsipə
əsaslanan harmonik tərtibatı bütün model kompleksləri üzvi surətdə
birləşdirir. Fa-lya b - do - minor üçsəsliliyi bunun əsasını təşkil
edir..
"Zibeydə" mahnısında vokal hissədə və fortepiano girişində melodik
- intonasiya əlaqələrinin tipik modal prinsipi ön plana keçir ki,
bir-birindən uzaq olan ladların "şıltaq" modulyasiya prosesi - uzlaşması
da bunun məntiqinə tabe olur. Bu əlaqə "qanuniləşdirilmiş" lad mikroxromatikası,
geniş modulyasiya üçün meydan açan pillələrin variantlığına əsaslanır.
"Görüş" filmindən "Arzular" mahnısı özünə-məxsus modulyasiyalar
barədə gətirdiyimiz müşahi-dələr baxımından maraqlı nümunədir. Mahnının
fortepiano müqəddiməsində bəstəkar iki ladı - Bayatı-Şiraz və Segah-zabulu
qarşılaşdırır.
Yüksəkliyin transpozisiyası Bayatı-Şirazın əhə-miyyətini artırır.
Zabul - lya tonallığında həyata keçirilir. Beləliklə, klassik tonika
və minor D-sı (a) - girişin istinad tonları olur.
Lakin faktura-harmonik mühitə (fonizm) görə girişin melodik materialı
çox boyalı səslənir.
"Axşam mahnısı"nda melodik şəkil iki ladın (çahargah və segah-zabul)
boyalarının "rəqsi" ilə diqqəti cəlb edir.
Xalq ifaçılığındakı ənənəyə görə, müxalifdə (çahargah) improvizasiya
edən ifaçı mütləq məqamın IX pilləsinə toxunur (VII əsas tonu -
lya ətrafına yuxarıdan dolaşan si b). Bununla bərabər si bemolun
təkidlə vurğulanması (re tonika olmaqla) segah ladı ilə qanuni assosiasiya
yaradır ki, burada VI pillənin alterasiyası məhz bu lad nöqteyi-nəzərindən
əsas kimi çıxış edir.
Misal 5
Bu məsələ çərçivəsində bir neçə mahnını nəzərdən keçirməklə, belə
bir suala cavab verməyə çalışdıq: T.Quliyevin mahnılarında ladı
təşkil edən əsas və ümumi prinsip nədədir?
Burada hər hansı bir universal sistem varmı? Xüsusi dərin tədqiqat
tələb edən bu çətin suala yalnız qismən müəyyən dərəcədə cavab vermək
olar.
Caz ifaçılığı üslubu, xüsusən, 40-cı illərin caz pianizminin təsirilə
aşılanmış şəhər musiqisinin təsiri - Quliyev yaradıcılığında öz
əksini tapmışdır. Bunun üçün səciyyəvi olan və T.Quliyevin gözəl
bələd olduğu, improvizasiya texnikası müxtəlif lad strukturlarının
sərbəst-improvizasiyalı uzlaşmasında özünü göstərir. Məhz bu improvizasiyalılığa
görə "gözlənilməzlik" və sərbəstlik effekti yaranır, lakin bunlar
dəqiq düşünülmüş və ciddi şəkildə müəyyənləşdirilmiş melodik zəmin
çərçivəsində həyata keçirilir. Bunun qorunub saxlanılması, görünür,
"mobilliyi", yəni improvizasiyalılığı idarə etmək üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bəstəkarın melodik strukturları və lad sistemi üzərindəki
müşahidələr bundan ibarətdir. Mahnılardakı forma yaranma, struktur,
harmonik dil prinsipləri kimi maraqlı cəhətlər barədə isə sonrakı
məqalələrdə söhbət açacağıq.
(ardı var)