zərbaycan xalqının aşıq sənəti və ədəbiyyatçılar sarıdan bəxti
gətirib. Birincisi sarıdan ona görə ki, II-III minilliklər keçidində
öz əski mədəniyyətinin qaynaqlarını da deyil, hətta qalıqlarını,
- daha doğrusu, milli sinkretizmi artıq tamamilə itirən, - xərcləyən,
əldən verən və sıradan çıxaran xalqların, millətlərin mütləq çoxluğunda
milli saz-söz sənətimizin dayaqları laxlasa da, özü korşalsa da
və hazırda aparılan mədəni siyasət, imperiyaçılıqla tutuşduranda,
daha məkrli və qorxunc görünsə də, yaşamını davam etdirməkdədir.
Saz-söz sənəti bu günkü yarıac və hüquqsuz, ayaqlarını güclə çəkən,
lakin heç cür ölmək istəməyən, Dəli Domrultək Ölümə boyun əyməyən,
onunla razılaşmayan Azərbaycan xalqının kiçildilmiş şəklidir. Məcazi
mənada, ideomatik modelidir.
Lakin bunu da ayrıca yada salıb unutmamalıyıq ki, həm saz-söz sənətimizin
və onun doğma qardaşı muğamın, həm də Azərbaycan xalqının ən çətin
və ən faciəli anlarda belə ümidsizliyə qapılmağa haqqı yoxdur. Ölçüyəgəlməz
itkilərə baxmayaraq. Çünki Böyük Yaradanın gözü üstümüzdədir və
II minilliyin son onilliklərində insan düşüncəsinin gərgin əməyi
öncədən maqnit lent yazısı, daha sonra isə pozulmayan lazer disklərinin,
bərpa texnikasının yaranışı və geniş yayımı ilə sonuclanıb. Və bu
ümumbəşəri qazanclar, hər zaman olduğu kimi, bizlərə bir qədər gec
gəlib çatsa da, ondan faydagötürməyin işartıları artıq görünməkdədirlər.
İndi isə keçək ədəbiyyatçılar sarıdan bəxtimizə. Türk-islam dünyamızda
yazı-pozunu özünə "çörək ağacı" edənlərin sayı heç zaman az olmayıb,
indi isə bol-boldur. Çoxçeşidlilik və çoxçalarlılıq da öz yerində.
Hələ lap əskidən Yusif Balasaqunlu, Mahmud Kaşğari kimi söz azmanları,
Nəsimi və Yunus İmrə kimi haqq aşiqləri, Şah İsmayıl Xətai, Məhəməd
Füzuli, H. Cavid, Ə. Cavad və Xəlil Rza kimi öncəgörücülər və bilicilərlə
yanaşı, Nizami və Xaqanidən tutmuş M. Şəhriyaradək özgə ocağını
alovlandıran, fars (amma "fors" desək, daha düzgün olar!) və başqa
dillərə üz tutmuş söz ustalarınadək ucu-bucağı görünməyən, Gülüstan-İrəm
bağını xatırladan sənət xalısı da bizim bəxtimizə düşüb. Və bu əvəzsiz
xalıya yiyə durmaq heç də pis deyil, əksinə, böyük xoşbəxtlikdir.
XX yüzillikdə, sovet icbari təhsil sistemi sayəsində Qüzey Azərbaycanda
yazı-pozu yiyələrindən sayca bütöv ordunun biçimlənməsi "ən sayımlı"
olaylarımızdan biri kimi yozula bilər. Və sonucda saz-söz sənətinin,
- daha doğrusu, onun "Söz" kəsiminin toplanıb araşdırılması kimi
çox gərəkli bir iş çevrəsinin, maraq dairəsinin yaranması özünü
böyük bir sıçrayışda aşkarlayır. Lakin bu aşkarlanmanın özəllikləri
arasında naşılıqların da yeri görünməkdədir. Sual oluna bilər ki,
"niyə?", "nə üçün?".
Şəxsən, mənim nəzərimcə, ədəbiyyatçı folklorçuların (jurnalistlər
haqqında heç danışılası deyil!) ən böyük çatışmazlığı sinkretik
sənətin mahiyyətini lazımınca dərk etməmələrindədir. Əski sinkretik
sənətdə, o cümlədən ən əski ozan sənətində özünün ilk yaranışından
musiqi və plastikanın (rəqsin) aparıcı, poeziyanın (sözün, şerin)
isə birincilərdən asılı ünsür kimi biçimlənməsi artıq danılmaz elmi
həqiqətdir1 . Tam yəqinliklə demək olar ki, məhz musiqi və plastikanın
ritmi (yaxud vəzni) çoxçeşidli şer vəzni və ölçülərinin yaranması
ilə sonuclanıb. Və musiqiylə plastikada ayrı-ayrı ünsürlərin təkrarı,
- o cümlədən, çoxçeşidli, şəklidəyişmiş təkrarı (variantlılığı),
- sonucda şerdə qafiyə və rədifin yaranmasına, onun quruluş və estetik
çevrələrdə gərəkli amil və ünsür kimi təsdiqlənməsinə imkan verib2
.
Musiqi, təsviri sənət və plastikaya saymazyanalıq, qısqanclıq artıq
düşüncə tərzinə çevrilib desək, yanılmarıq. Məhz həmin baxımdan
çox dayaz "aşıq mühiti" anlamı ayaq açıb yeriyir və "aşıq məktəbi"
anlamı bəyənilmir. Halbuki mühit anlamı çox genişdir və təkcə sənətkarları
deyil, onlarla birlikdə dinləyici-tamaşaçı kütləsini də çevrələyir.
Digər tərəfdən, poeziya və eposun geniş yayımı onun bölgə özəlliyində
yaxud ayrıca təlimdən asılı olmadığına başlıca tutalqadır. Aşıq
saz-söz sənəti nə dərəcədə əski olursa-olsun, onun musiqi kəsimi
ümumbəşəri musiqi təlim-tədrisi qayda-qanunları ilə sıx bağlıdır.
Əsil, yetkin sənətkar hazırlığı üçün yetkin ustad, gərgin əmək və
uzun zaman lazımdır. Və belə musiqi ifaçılığı "məktəb" adlanır.
Bütün dünyada belədir və velosipedi yenidən kəşf etmək gərək deyil.
Əgər ensiklopedik bilgilər baxımından yanaşsaq, "məktəb" üç anlamda
işlədilir:
1) Tədris-təlim müəssisəsi yaxud təhsil ocağı;
2) Təhsil (və təlim) sistemi, öyrənmə, qazanılan bacarıq;
3) Elm, ədəbiyyat və incəsənətdə, eləcə də fəlsəfə və idmanda başlıca
peşəkar görüşlərin eyniliyi, əsasların və üsulların (yolların) ümumiliyi
yaxud ardıcıl ötürülməsi (vərəsəliyi) ilə çevrələnən cərəyan (axar)3.
Birinci anlamda müəssisə yaxud təhsil ocağı heç kimi çaşdırmasın.
Əgər əski baxımdan yanaşsaq, onların özülündə "mürid-mürşid" yaxud
"ustad-şagird" münasibətləri durur. Daha doğrusu, hər bir böyük
ustadla şagirdləri və onların çoxsaylı, şaxələnmiş davamçıları qırılmaz,
zəncirvari ənənələrə söykənən tədris-təlim ocağını xatırladır və
eyni zamanda "məktəb"in həm 2-ci, həm də 3-cü anlamlarında da öz
əksini tapır4.
Əlbəttə, yerli ənənələrə söykənən aşıq məktəbləri siyasi tarixi
gəlişmə ilə sıx bağlı olub, eyni zamanda sənət yaşamının tarixi
özəlliklərindən biridirlər. Məhz yerli ifaçılıq ənənələri sayəsində
saz havacatı saxlancı (repertuarı) çoxdönümlü gəlişmə yolu keçmiş,
istər çalğı və oxumada, istərsə də yerli şəklidəyişmələrdə yaradıcılıq
qazancları əldə edilmişdir. Havacat saxlancının yerli ifaçılıq ənənələri
- aşıq məktəbləri baxımından öyrənilməsi ümumazərbaycan havacat
saxlancı, ənənələrin özəllikləri, ifaçılıq ünsürlərinin vəzifədaşıyıcılığı,
aşıq ifaçılığı gedişatında yaradıcılığın arasıkəsilməzliyinin mahiyyəti
və qanunauyğunluqları kimi özül problemlərin həllinə kömək edərdi.
İTİRİLMİŞ OCAQ
Əgər məndən bir araşdırıcı kimi soruşsalar ki, "XX yüzillikdə Azərbaycan
mədəniyyətinin ən böyük, ən dəyərli qazancları və itkiləri hansılardır?",
mən sualın birinci yarasına cavab verməkdə, bəlkə də, çətinlik çəkərdim.
Lakin "Azərbaycan mədəniyyətinin, Azərbaycan tarixi coğrafiyasının,
Azərbaycan yaşamının ən böyük itkisi Göyçədir!" - deməkdə heç bir
çətinliyim ola da bilməz. Çünki Göyçə mühiti, Göyçə yaşamı Oğuz
ənənələrinin bizə gəlib çatan, bəlkə də, sonuncu yadigarları idilər.
Çünki Göyçə aşıq mühiti özü-özlüyündə Göyçə aşıq məktəbi və onun
özəl ifaçılıq ənənələri ilə söz, dastan və havacatda digər bölgələrin
orta səviyyəli aşıqları qədər, onlara bərabər, bəlkə də artıq savadı,
biliyi olan göyçəli tamaşaçı-dinləyici kütləsinin bütövlüyünü bölünməz
şəkildə çevrələyirdi. Çünki Göyçə əməkçiliyi, Göyçə torpaqsevərliyi,
Göyçə maldarlığı bütün Azərbaycan xalqı üçün örnək ola bilərdi və
olmalıydı da. Çünki Göyçə xalq təbabəti, göyçəlilərin təbiətə qayğısı
əsrlərin qan yaddaşıydı, bu bilgilər yerli insanların mənəviyyatı
ilə sıx bağlıydı: daha gedib ekoloji təhsil almaq da gərəksizdi.
Nəhayət, Göyçə qonaqsevərliyi hamımıza yaxşı görk idi və gələcəkdə
də görüb-götürməyə dəyərdi.
Göyçə təbiətinin gözəlliyi haqqında çox təriflər-gözəlləmələr yazılıb.
Ancaq, - bu mənim şəxsi düşüncəmdir, - nə Göyçənin oxşarsız, sərt
gözəlliyi; nə başı qarlı Ağmanqan, Ağzıbir və Şişpilləkən dağları;
nə bu dağların incisi, üzük qaşı olan Göyçə gölü; nə dişgöynədən
bulaqları; nə xalq təbabətinin ən dəyərli saxlancı, - bitki aləmi
o diyarın ən qiymətli, ölçüyəgəlməz varlığı, ən əski Oğuz ruhunun
daşıyıcıları, - göyçəlilərsiz xülyadır, nağıldır, ən cansız əfsanədir.
Bu haqda saatlarla, günlərlə, illərlə danışmaq olar, amma Göyçəni
göyçəlisiz anlamaq, duymaq və yozmaq mümkünsüzdür. Və dediklərimə
başlıca tutalqa kimi Göyçə gözəlləmələrində həmin Oğuz yurdu saz-söz
sənətkarlarının əvəzsizliyini gətirə bilərəm. Ağ Aşıqdan, Aşıq Alı
və Aşıq Ələsgərdən bizim günlərədək Göyçə göyçəlilərin söz yaradıcılığında
tükənməz çalarlarda yaşayıb və yaşadılıb. Və Ulu Göyçənin coğrafiyası
haqqında bilgi üçün mən kitaba-dərsliyə yox, çağdaş göyçəli şair
Hacı Zəki İslama üz tuturam5 :