Bəli,
xoş bir təsadüf nəticəsində iki dahi bəstəkar Azərbaycan peşəkar
musiqi mədəniyyətinin beşiyi başında duran Üzeyir bəy Hacıbəyov
və onun hünərvər dostu, sirdaşı Müslüm Maqomayev hər ikisi 1885ci
il sentyabrın 18də dünyaya gəlmişdilər. Sonralar ad günlərini də
bir yerdə keçirirdilər: əvvəlcə Müslüm bəygildə, sonra isə axşam
Üzeyir bəy gildə; və axşamların birində Məleykə xanımın bişirdiyi
ləzzətli plov stolunun arxasında Üzeyir bəy dostunun şərəfinə zarafatla
belə bir sağlıq demişdi: "Bilmirəm, Müslüm məni niyə izləyir? Bir
addım da olsun tək qoymur. Mən, 1885ci il sentyabrın 5də (köhnə
tarixlə) anadan oldum, o da vaxt itirmədən həmin gün dünyaya gəldi.
Mən musiqi ilə məşğul olmağa başladım, Müslüm də, Məktəbdə dərs
deyirdim, opera yazırdım... Müslüm də mənim kimi...".
20-ci əsrin üçüncü onilliyində hər
iki dost Üzeyir bəy və Müslüm bəy milli musiqi mədəniyyətimizin
inkişaf edib yeni zirvələr fəth etməsi yolunda mühüm işlər görürdülər.
Musiqi təhsili məsələləri ilə məşğul olan Üzeyir bəy Hacıbəyov Türk
musiqi məktəbi, xalq konservatoriyası, daha sonra Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasını, Müslüm Maqomayev isə filarmoniyanı təşkil edirlər.
1924cü ildən M. Maqomayev Opera və Balet Teatrının rəhbəri və baş
dirijoru, Türk TənqidTəbliğ Teatrının rəhbəri, Radio Komitəsində
musiqi verilişlərinin rəhbəri təyin olunur. Ü. Hacıbəyovla M. Maqomayevin
səyi və təşkilatçılığı nəticəsində Radioda notla çalan xalq çalğı
alətləri orkestri yaranır. Notla çalan orkestrin ifasında Üzeyir
bəy bir çox Avropa klassiklərinin əsərlərinin səsləndirilməsinə,
radio vasitəsilə dinləyicilərə çatdırılmasına nail olur; eyni zamanda
həmin orkestr üçün 2 fantaziyasını yazır. Bununla Üzeyir bəy bir
tərəfdən tar və kamança kimi musiqi alətlərini yeni tərzdə, notla
çalmasına nail olmuş, orkestrin repertuarını klassik əsərlər hesabına
zənginləşdirmiş, digər tərəfdən milli bəstəkarlar üçün yeni yaradıcılıq
imkanları yaratmışdır. Üzeyir bəylə paralel olaraq Müslüm bəy də
radioda klassik simfonik musiqi nümunələrindən istifadə edərək dinləyiciləri
yeni səslənmə ilə tanış edir. Bununla o, yaranıb inkişaf edən Azərbaycan
musiqisinin məhz simfonik orkestr vasitəsilə səsləndirilməsinin
vaxtının gəlib çatdığını nümayiş etdirmək istəyirdi. Bu o demək
idi ki, Azərbaycan peşəkar musiqi mədəniyyəti dünya peşəkar musiqi
mədəniyyətinin tələblərinə cavab verən bir səviyyəyə gəlib çatmışdır.
Elə buna üsmç də Müslüm bəy təşəbbüs göstərərək ilk milli simfonik
əsərini "Azərbaycan çöllərində" rapsodiyasını yazmışdır.
1935-ci ildə Müslüm Maqomayevin
"Nərgiz" operası tamaşaya qoyuldu. Üzeyir bəy bu operanı yüksək
qiymətləndirərək, "milli mədəniyyətimizin problemlərindən birinin
həlli yolunda irəli atılan addım" adlandırmışdı.
1937-ci ildə Üzeyir bəy Hacıbəyovun
şah əsəri olan "Koroğlu" operası yarandı. Özünün sevimli janrına
müraciət edən dahi bəstəkar nadir bir opera incisi yaratmaqla Azərbaycan
klassik musiqi salnaməsinin əsasını qoymuşdur.
Hər iki bəstəkarın yuxarıda adı
çəkilən opera inciləri 1938ci ildə Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti dekadasında böyük müvəffəqiyyət qazanmış, bu da hər ikisinin
düzgün yol seçdiyinə parlaq nümunə idi.