Ümumdünya miqyasında tanınması
və sevilməsi
İkinci dünya müharibəsindən sonra
Rəşid Behbudov ilk dəfə 1949-cu ildə xarici səfərə, Macarıstana
yola düşür. Budapeştdə ümumdünya demokratik gənclərin konqresi keçirilirdi.
Bu konqresdə görkəmli sənətkar da sovet gəncləri adından iştirak
edirdi. Tanınmış sovet bəstəkarı A. Novikov "Demokratik gənclərin
himni"ni bəstələmişdi. Rəşid həmin əsəri Budapeştdə bütün dünyadan
bura gəlmiş çoxminli auditoriyanın qarşısında məharətlə ifa edir.
Onun sənətkarlığı tamaşaçılar tərəfindən yüksək qiymətləndirilir
və o beynəlxalq konqresin laureatı kimi qızıl medala layiq görülür.
Qeyd etməliyik ki, Rəşid nəinki
Azərbaycandan, ümumiyyətlə, bütün SSRİ-dən ilk sənətkar idi ki,
Hindistana qastrola gedirdi. Bombeydə verilən ilk konsertdən müğənni
zalı ələ ala bilmişdi. O, göz-ləmə-diyindən də böyük uğurlara nail
olur. Bombeydən başqa o, Dehli, Kalkutta, Amritsar, Madras və başqa
şəhərlərdə də onlarla konsert verir. Hindistanda olduğu ilk gündən
Rəşid yerli xalqların mahnılarını öyrənməyə başlayır. O, hər konsertdə
Tamilli, Hindi, Pencabi, Urdu, Benqali və başqa dillərdə mahnılar
oxuyur və tamaşaçıları heyrətə gətirirdi. Rəşid bu dillərdə o qədər
səlis oxuyurdu ki, konsertdən sonra hamı ona yaxınlaşıb əsl Hinistanlı
kimi oxumasını qeyd edirdi. Hindistan səfərini xatırlayan sənətkar
öz qeydlərində yazırdı…
Daşkəsəndə də yenicə açılmış dağ
mədənlərində çalışan insanlar Rəşidin sonsuz rəğbətini qazanmışdılar.
Həmin il o, mədənçilərin də qonağı olmuşdu. Bu yaxınlarda həmin
illər Daşkəsən rayon partiya komi-təsinin 1-ci katibi işləmiş ağsaqqalın
(əfsuslar olsun ki, həmin ağsaqqalın adını unutmuşam - müəl.) danışdığı
epizodu qeyd etmək yerinə düşər: "... Rəşid mədənə qalxmaq istəyirdi.
Mən onu dilə tuturdum ki, bu çox təhlükəlidir. O isə qəhrəman mədənçilərə
elə iş başında konsert vermək istəyində qərarlı idi. Ona görə də
dağlardakı mədənlərə qalxdıq. Rəşid ekskavatorun xərəyinə qalxıb
oxumağa başladı. Mən onda sadə zəhmət adamlarına qarşı nə qədər
hörmət, məhəbbət olduğunu öz gözümlə gördüm. Belə insan bir də dünyaya
gəlməyəcək!.."
1952-ci ilin noyabrında Çin xalq
Respublikasının yaranmasının 3 illiyi ilə əlaqədar olaraq SSRİ-dən
məşhur və tanınmış sənətkarlardan ibarət nümayəndə heyəti 1 aylıq
Çinə göndərilir. Bu olduqca maraqlı və zəngin bir səfər idi. Çox
yüksək səviyyədə keçən Çin-Sovet aylığı başa çatdıqdan sonra Çin
hökuməti SSRİ-dən gəlmiş nümayəndə heyətini təmtəraqla yola salır.
Rəşid Behbudova isə Çin dövləti adından bu ölkədə daha bir ay qalmaq
təklif olunur. Rəşid Çin xalqının, hökumət rəhbərlərinin ona qarşı
olan marağı, məhəbbət və ehtiramını nəzərə alaraq bu təklifi qəbul
edir və daha bir ay Çində qalır.
Rəşidin Çində "Arşın mal alan" musiqili
kome-di-yasından arıyaları Çin dilində ifa etməsi sonralar bu əsərin
bütünlüklə Çin dilinə tərcümə olunaraq bu ölkədə səhnələşdirilməsi
ilə nəticələnir. 1957-ci ildə Uxan şəhərində, 1959-cu ildə isə Pekində
xalq eksperimental teatrının səhnəsində "Arşın mal alan" səhnəyə
qoyulur və böyük müvəffəqiyyətlə Çin artistləri tərəfindən ifa olunur.
1953-cü ildə Azərbaycanın görkəmli
bəstəkarı Fikrət Əmirov "Sevil" operasını yazır. Hələ opera üzərində
işləyərkən bəstəkar əsərin gələcək ifaçılarını artıq müəyyən etmişdi.
Əsərin baş qəhrəmanı olan Balaş obrazını o, Rəşid Behbudov üçün
nəzərdə tutmuşdu. Rəşid ilk gün-dən bu əsərə böyük maraq göstərir
və Balaşın partiya-sının yazılmasında, vokal-texniki cəhətdən məsləhətləri
ilə bəstəkara yaxından kömək etmişdir. Fikrət Əmirov təcrübəli bir
sənətkar kimi geniş, vokal imkanlarına, əvəzsiz məlahətli tembrə,
qeyri-adi səsə, misilsiz aktyorluq istedadına malik olan Rəşid Behbudova
yaratdığı bənzərsiz Balaş obrazına görə minnətdarlıq etməyə söz
tapmırdı. O, Rəşidə yazdığı bir məktubunda qeyd edir: "... Əzizim
Rəşid, Balaşın partiyasını yaratmaqda mənə göstərdiyin köməkliyə
görə və verdiyin qiymətli məsləhətlərə görə sənə təşəkkür edirəm...
Balaşın obrazını qeyri-adi yüksək səviyyədə yaratdığına görə də
dərin minnətdarlığımı bildirirəm..."
"Sevil" operasının premyerası 1953-cü
il dekabrın 25-də M. F. Axundov adına Azərbaycan Dövlət Aka-demik
opera və balet teatrının səhnəsində keçirilir. Meh-di Məmmədovun
quruluşunda, Əfrasiyab Bədəlbəylinin dirijorluğu ilə keçən premyera
(rəssamlar - İ. Seyidov, Ə. Almaszadə) həm Fikrət Əmirovun, Həm
də Rəşid Behbudovun və həm də bütövlükdə bütün yaradıcı heyətin
misli görünməmiş qələbəsi idi. Üzeyir bəyin "Koroğlu" operasından
sonra uzun müddət idi ki, Azərbaycan səhnəsində belə furor baş verməmişdi.
(Əl-bəttə ki, opera janrı nəzərdə tutulur). Premyeraya çoxlu sayda
yazılar, elmi məqalələr həsr olunur. Mətbuatda bu hadisə geniş işıqlandırılır.
Bu gün üçün ən qiymətli və ən maraqlı belə yazılardan biri 1954-cü
il 13 yanvar
ta-rix-li "Bakinski raboçi" qəzetində dərc olunmuşdur.
Ya-zının müəllifi zəmanəmizin böyük bəstəkarı Qara
Qa-ra-yev Fikrət Əmirovun "Sevil" operasına çox yüksək qiy-mət verir.
Eyni zamanda musiqimizin korifeyi
Rəşid Beh-budovun da ifasını, yaratdığı obrazı geniş
şərh edərək çox yüksək qiymətləndirir.
Hindistanda Rəşidi bəlkə də Azərbaycanda
sevdikləri qədər sevirdilər. Heç təsadüfi deyil ki, sonrakı illərdə
o daha 6 dəfə bu ölkədə qastrol səfərində olmuş və bu səfərlər hər
dəfə ümumxalq bayramı, ümumdövlət tədbiri səviyyəsində keçirdi.
1954-cü ilin oktyabrında Rəşidi
Finlandiyaya dəvət edirlər. O ilk azərbaycanlı idi ki, bu uzaq şimal
ölkəsinə dəvət olunmuşdu.
Həmin ilin yayında C. Cabbarlı adına
"Azər-bay-canfilm" kinostudiyasında "Doğma xalqıma" adlı bədii-sənədli
film ekranlara buraxıldı. Bu tammetrajlı film Azərbaycan incəsənətində
qazanılmış nailiyyətlərə həsr olunmuşdu. Filmin baş qəhrəmanı rolunda
Rəşid Behbudov çəkilir.
1955-ci ilin ilk günlərindən sənətkar
kino-stu-diyada çəkilməyə başlanılan yeni bir filmdə - "Bəxtiyar"
filmində baş qəhrəman rolunda çəkilməyə dəvət olunur. Daha doğrusu
bu musiqili film bütünlüklə Rəşid Beh-bu-dovun sənəti üzərində qurulmuş
bir filmdir (rejissor Lətif Səfərov, operator A. Nərimanbəyov, rolları
məşhur aktyorlar T. Çernova, M. Şeyxzamanov, A. Gəraybəyli, İ. Əfəndiyev,
M. Kələntərli, M. Davudova və b. ifa etmişlər). Filmin bəstəkarı
sevimli sənətkarımız Tofiq Quliyev Rəşidin istedadının tam açılması
üçün bir-birindən gözəl mahnılar yazır. Bu mahnılar - "Qızıl üzük",
"Zibeydə", "İlk məhəbbət mahnısı", "Sevgi mahnısı", "Dostluq mahnısı"
Azərbaycan mahnı janrının ən parlaq nümunələri olaraq bugün də tamaşaçılar
tərəfindən həvəslə qarşılanır.
Qeyd etməliyik ki, bu yaxınlarda
biz ilkin olaraq "Bəxtiyar" filmi üçün nəzərdə tutulan, lakin sonradan
filmə daxil edilməyən Rəşidin ifasında daha bir neçə əsərin lent
yazısını əldə etmişik. Bu əsərlər də böyük ustalıqla və yüksək peşəkarlıqla
ifa olunub. P. İ. Çay-kov-skinin "Yevgeni Onegin" operasından Lenskinin
ario-za-sı və T. Quliyevin bəstələdiyi unikal vokalizlər din-lə-yicini
valeh etməyə bilmir.
1956-cı ilin sonlarında Moskvadan
qayıdan Rəşid Behbudov "Azərbaycan" adlı orkestr yaratmağa başlayır.
Belə bir orkestr yaratmaq sənətkarın çoxdankı arzusu idi və o hər
an bu haqda düşünərək məqam gözləyirdi. Nəhayət, çoxdan düşündüyü
planını həyata keçirmək Rəşidə nəsib oldu. Bir neçə aylıq təşkilati
işlərdən sonra 1957-ci ilin fevral ayında M. Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət filarmoniyasının nəzdində Rəşid Behbu-do-vun rəhbərliyi ilə
"Azərbaycan" dövlət konsert an-samb-lı dövlət statusu alır.
1959-cu ilin pajızında Rəşid Behbudovun
rəh-bər-liyi ilə Afrika qitəsinə bir qrup Azərbaycan incəsənət ustaları
dəvət olunur. Gözəl sənətkarımız Sara Qədi-mova, tarzən M. Muradov,
kamançaçalan X. Mirzəliyev və Rəşid Behbudovdan ibarət qrup Həbəşistanda
(Efio-piya), Sudanda və Livanda iki aya yaxın bir müddətdə 26 konsert
verirlər. Belə konsertlərdən biri Həbəşistanın paytaxtı Əddis-Əbəbə
şəhərindəki Milli teatrda təşkil olunur. Həmin konsertdə ölkənin
bütün hökumət nümayəndələri başda imperator I Xayle Selassie olmaqla
iştirak edirdilər. Konsert olduqca yüksək səviyyədə keçirdi. Rəşid
Behbudov növbəti dəfə səhnəyə çıxıb qədim Amxar dilində "Almaz"
mahnısını ifa edir. Zal heyrətini və həyəcanını gizlədə bilmir.
İmperator I Xayle Selasse konsertdən sonra artistləri qəbul edir
və onlara gözəl hədiyyələr bəxş edir. Eyni zamanda sənətkarlara
milli musiqi alətləri bağışlanılır. Rəşid Behbudova bu hədiyyələrdən
əlavə Həbəşistanın qızıl medalı təqdim olunur.
Təqdirəlayiq bir haldır ki, görkəmli
sənətkarın 1961-ci ildə ilk səfərindən başlayaraq sonrakı illərdə
Türkiyədə bütün konsertlərin hamısı lentə alınmış və bu günə qədər
Türkiyə radiosunun arxivlərində səliqə ilə qorunur. Həmin konsertlərin
lent yazıları qardaş ölkədə dövlət radiosunun efiri vasitəsi ilə
bu gün də tez-tez yayımlanır. Biz dəfələrlə bunun şahidi olmuşuq.
Tehran filarmoniyasının zalında
keçən ilk konsert sözlə deyilməsi mümkün olmayan bir şəraitdə keçdi.
Biletlər hələ bir neçə ay bundan əvvəl satılıb qurtar-mışdı. Konsert
günü on minlərlə insan bilet tapmaq arzusu ilə filarmoniyanı dövrəyə
alaraq konsertin sonuna qədər gözləyərək dağılışmaq istəmirdilər.
Tehranda verilən 8 konsertin hamısı bu cür şəraitdə keçdi. Qastrol
səfərləri başa çatmaq üzrə idi. Lakin həmin günlər İranın müxtəlif
şəhərlərindən 100 minlərlə insan Tehrana axışaraq sevimli sənətkarı
dinləmək arzusu ilə günlərlə filarmoniyanın ətrafında gəzişirdilər.
Bunu görən hökumət nümayəndələri Rəşid Behbudovdan xahiş edirlər
ki, o İran milli televiziyası ilə konsertlərinin təşkil olunmasına
razılıq versin. Əlbəttə ki, Rəşid Behbudov televiziya ilə canlı
konsertlərin verilməsinə razılıq verir. Üç gün dalbadal İran televiziyasında
hər gün bir saat olmaq şərti ilə görkəmli müğənninin konsertləri
təşkil olunur. Lakin bu konsertlər də sənətkarın pərəstiş-karlarını
sakitləşdirmir. Onda İran hökuməti rəsmi qaydada Rəşid Behbudova
müraciət edir və qastrol səfərinin müddətini uzatmağı ondan xahiş
edirlər. Beləliklə, müğənninin 20-yə qədər iri şəhərləri əhatə edən
İran turnesi təşkil olunur. Rəşid Behbudovu bu səfərdə unudulmaz
tarzən Əhsən Dadaşov və əvəzedil-məz pianoçu Çingiz Sadıxov müşayət
edirlər. İsfahan, Abadan, Şiraz, Təbriz, Ərdəbil, Xoy, Ənzəli, Zəncan,
Məşəd və başqa şəhərlərdə tayı-bərabəri olmayan sənətkarlar 4 aya
yaxın bir müddətdə 100-ə yaxın konsert verirlər.
Rəşid Behbudovun İran səfəri haqqında
müxtəlif qəzet və jurnallarda dərc olunmuş materialları nəzərdən
keçirərək çox maraqlı, qeyri-adi bir məlumata rast gəldik. Məlumat
ondan ibarətdir ki, İranda 4 ay müddətində verilən konsertlərdən
yığılan külli miqdarda pulu Rəşid Behbudov könüllü olaraq Tehran
gənclər evi və İran milli xoru üçün konsert zalının tikilməsinə
verir. İran tərəfi də müğənninin bu hərəkətini yüksək qiymətləndirərək
həmin konsert zalına Rəşid Behbudovun adını verirlər. Bu məlumat
İranın müxtəlif qəzetlərində dərc olunur. Eyni zamanda TASS-ın İrandakı
müxbiri həmin məlumatı Moskvaya və Bakıya da ötürür. "İzvestiya",
"Komsomolskaya pravda", "Bakinskiy raboçiy", "Vışka" qəzetləri də
bu analoqu olmayan xəbəri dərc edirlər. 16 dekabr 1962-ci ildə "Bakinskiy
raboçiy", 15 yanvar 1963-cü ildə "Vışka" qəzetləri Qole Sorxinin
dilindən yazırlar: "... Rəşid Behbudov verdiyi konsertlərdən yığılan
pulları bizə hədiyyə etdi və biz də o pullara Milli xor və gənclər
evi üçün konsert binası tikirik. Bu konsert, teatr binasına Rəşid
Behbudovun adını vermişik..." Bizi heyrətə gətirən bu məlumatın
izinə düşərək xeyli müddət apardığımız axtarışlar nəhayət ki, öz
bəhrəsini verdi. Bu yaxınlarda biz olduqca qiymətli materiallar
- Rəşid Behbudovun İranda verdiyi konsertlərin hamısının lent yazılarını
əldə etmişik.
1961-ci ilin sonu və 1962-ci ilin
əvvəllərində baş verən Rəşid Behbudovun İran səfəri yadda qalan,
maraqlı hadisələrlə zəngin idi. Belə hadisələrdən biri də Təbriz
şəhərində baş verir. Təbrizdə böyük müvəffəqiyyətlə keçən konsertlərdən
birindən sonra əslən Bakıdan olan ölməz bəstəkar Əli Səlimi dünyalar
qədər sevdiyi müğənnini evinə dəvət edir. Dəvəti qəbul edən Rəşid
Behbudov bəstəkarın qonağı olur. Maraqlı söhbətlər zamanı Əli Səlimi
yenicə bəstələdiyi "Sizə salam gətirmişəm" mahnısını sənətkara göstərir.
Rəşid mahnını çox bəyənir və tezliklə ifa edəcəyinə söz verir. Bəstəkarın
həyat yoldaşı Əli Səlimiyə işarə edərək onu yan otağa çağırır. Bir
qədər sonra həmin otaqdan xanımın həzin səslə, tarın müşayəti ilə
oxuduğu başqa bir mahnının səsi gəlir. Rəşid elə ilk notlardan bu
mahnıya vurulur və onlara qoşulub zümzümə etməyə başlayır. Mahnı
bitdikdən sonra müğənni Əli Səlimidən bunun kimin mahnısı olmasını
soruşur. Əli Səlimi bildirir ki, Şəhriyar "Ayrılıq" adlı gözəl bir
şer yazmışdı. Mən də bir neçə gün bundan əvvəl həmin şerə mahnı
bəstələdim. Rəşid bəstəkara irad tutur ki, bəs nəyə görə "Ayrılığ"ı
mənə təklif etmirsən. Əli Səlimi cavabında izah edir ki, qorxuram
"Ayrılıq"ı oxumağa icazə verməsinlər. Sənə də baş ağrısı olmasın.
"Sizə salam gətirmişəm"i oxusan mənə dünyanı vermiş olarsan. Rəşid
bəstəkarın da, onun xanımının da kövrəldiyini görüb qətiyyətlə bildirir
ki, tezliklə hər iki mahnını mənim ifamda eşidəcəksiniz. Bakıya
dönəndən sonra sevimli sənətkar həqiqətən də hər iki mahnını - "Sizə
salam gətirmişəm" və "Ayrılıq" mahnılarını ifa edərək lentə yazdırır.
(Ardı var)