|
|
|
"[Y. S.] Baxın özünü
onunla həmmüasir olan klavirlər qane etmirdi. Fortepianonun
erkən qurğuları da onun xoÿuna gəlmirdilər.
Vəfatına yaxın tanıÿ olduğu usta Zilbermanın
çəkic mexanikalı daha inkiÿaf etmiя alətlər
onun müsbət rəyini qazanmıÿlar"1
Həqiqətən XX-XXI-ci əsr aÿırımından
nəzər saldıqda hamımızın adət
etdiyi bu universal ÿahanə (royal!) musiqi alətin özünün
erkən çağlarındaki tarixi taleyi qəribə
görünür. Bir neçə onillik götürən
konstruksiyanın müxtəlif ustalar tərəfindən
təkmilləÿdirilməsi az qala XIX-cu əsrin 20-ci
illərinə qədər (halbuki alətin ilk nümunəsi
XVIII-ci əsrin əvvəllərində artıq
mövcud idi) özünəməxsus vəziyyəti
nümayiÿ etdirir, yəni göstərilən müddət
ərzində həm klavir, həmçinin də (təxminən
XVIII-ci əsrin son rübündən baÿlayaraq) fortepiano
sahəsində bəÿər əhəmiyyətli parlaq
təzahürlər parallel surətdə özünü
göstərməkdədir. Bu cür situasiyanın
bəzi səbəb-ləri vardır. Bir tərəfdən,
yeni alət püxtələÿdikcə mu-si-qi-çilər
arasında ona qarÿı maraq artır, və musiqiÿünaslar
belə, deyək ki, F. E. Baxı gah klavirçi, gah
da pianoçu kimi təqdim edirlər. Baÿqa səbəb
isə daha dərin, maraqlı, hətta paradoksaldır:
A. Kaplun, barokko və klassizmin "ikili ulduzundan" danıÿır2.
Hərçənd bu sözlər XVII-ci əsr barəsində
deyiliblər, biz bunu xüsusilə XVIII-ci əsrin
2-ci yarısına aid etsək, heç də yanılmarıq.
Beləliklə, alət, stil tələblərinə
cavab verən təzahür kimi də düÿünülə
bilər. Bu baxımdan erkən vyana klassisizminin açıq-aÿkar
duyulan formal-konstruktivist cizgiləri M. Ginzburq və
onun ardınca A. Kaplun tərəfindən ifadə
olunmuÿ müddəasına müvafiqdir: hər hansı
bir stilin "... "gəncliyi" konstruktivçi, "yetkinliyi"
harmonik, "qocalığı" isə dekorativçidir..."3.
Xülasə, əyər klavesinin zərif və cingiltili
səsi, registr və tembr zənginliyi barokko və
onun tərkib hissəsi olan rokokonun əla təmsilçisiydisə,
qısasəsli "çəkicli fortepiano" özünün
konkret, birmənalı, aydın səsi ilə klassisizm
və öz növbəsində onun tərkib hissəsi
olan ampirin tam surətdə təmsilçisidir. Bununla
yanaÿı fortepiano, maarifçilərin sadəlik, səmimilik,
təbiilik ideallarını həyata keçirirdi.
(ardi var)
Qeydlər
1. A. Алексеев. История фортепианного искусства ч.1., 1962, с. 64.
2 A. И. Каплун. Стали и архитектура. М., 1985, с. 116-117.
3 A.И.Каплун. Там же, с. 11.
|
|
|