Xalqı həyatın rəmzi və təcəssümü
kimi qavrayan Musorqski onu bəstələdiyi musiqi dramlarının əsas
qəhrəmanına çevirib, opera səhnəsində bu surətin hərtərəfli, dolğun,
inandırıcı musiqi səciyyəsini yaratmaqla, özünün "mən xalqı vahid
ideya ilə ruhlanmış qüdrətli bir şəxsiyyət kimi başa düşürəm" fikrini
böyük bir bədii qüvvə ilə reallaşdırmışdır. Böyük musiqiçinin vaxtilə
dediyi bu sözlərin mənası sonrakı inkişaf prosesində dəfələrlə təsdiq
olunmuş, müxtəlif xalqların tarixi, bu gün dünyanın müxtəlif regionlarında
baş verən milli fəlakətlər bir daha göstərmişdir ki, həqiqətən də
hər bir milləti yaşadan, onu bəlalardan, dağılmaqdan qurtara biləcək
birlik, mənəvi əsaslar yoxdursa, o millət məhv olmağa məhkumdur.
Tarixi mövzulara müraciət edən Musorqski
qədim keçmişi sadəcə seyr etmək məqsədindən çox uzaq idi. O. sanki
tarixi imtahana çəkərək, onu sorğu-suala tutur, bəzən də əsrlərin
yaratdığı zaman səddinin arxasından onu cavabdehliyə çağıraraq,
mühakimə edirdi. Bir sənətkar kimi Musorqski tarixi faktlardan çox
yüksəkdə dayanaraq, bunların dini, milli, ictimai səbəblərini araşdırır
və müxtəlif dövrlərdə xalqın taleyindəki oxşar məqamları müqayisə
etməklə sanki mürəkkəb vəziyyətdən çıxış yolunu göstərməyə çalışırdı.
Dövrünün problemlərinə münasibətini dolayı yolla bildirmək məcburiyyətində
qalan bəstəkar ölməz əsərlərində tarixin faciəli hadisələrini canlandıraraq,
bunları öz zəmanəsinin müsibətləri ilə səsləşdirirdi. Xalqın əzablı
həyatının ən gərgin anlarında, onun səbr kasasının dolub daşdığı
məqamlarda qarşısıalınmaz bir qüvvəyə çevrilməsi, zülm və nahaq
qanlar üzərində qurulmuş hər cür hakimiyyətin gec-tez dağılmağa
məhkum olması fikrini açmağa can atan sənətkar, "keçmişin vasitəsilə
bu günü" əks etdirmək istəyirdi. Musorqskinin xalqa olan bu məhəbbəti
yalnız millətin halına acımaq hissindən deyil, onun yaradıcı gücünə,
qüdrətinə, istedadına olan böyük inamından irəli gəlirdi. O, xalqın
həyatını, məişətini, incəsənətini, danışıq tərzini dönə-dönə, həvəslə
öyrənir və musiqiyə köçürürdü. Onun musiqiyə gətirdiyi novator dəyişikliklərinin
əsasını da insan danışığı ilə bağlı olan canlı intonasiya məfhumu
təşkil edirdi. İntonasiyanı eşitmə, duyma cəhətdən fövqəladə istedada
malik olan bəstəkar musiqi nitqinin və musiqi dramaturgiyasının
yeni ifadə imkanlarını mənimsəyirdi. "Musiqi canlı müşahidələrin
təcəssümü olmalı və əsil,həqiqi insanların yaşantılarını təsvir
etməlidir" deyən Musorqski tarixə musiqi portretinin mahir sənətkarı
kimi daxil olur, rəngarəng, parlaq səs boyalarıyla işlənmiş surətlər
sırasını təqdim edir. İnsan nitqinin canlı intonasiyalarını musiqiyə
gətirməklə o, bir-birindən fərqli, yaddaqalan tiplər, obrazlar yaradır.
Və maraqlıdır ki, əsil sənətkar, yaradıcı şəxsiyyət mövqeyindən
çıxış edərək, həyatda müşahidə etdiyi insan tiplərini olduğu kimi
musiqiyə köçürməyi deyil, bunlara öz münasibətini açıqca bildirməyi
üstün tutur. Cəmiyyətin eybəcərliklərini, iç üzünü cəsarətlə açıb
göstərən bəstəkar çox zaman acı gülüşdən, istehzadan, satiradan
güclü bir vasitə kimi istifadə edir. "Seminarist", "Keçi", "Birə"
kimi vokal incilər buna parlaq misaldır. "Unudulmuş" adlı vokal
ballada, "Ölüm mahnıları və rəqsləri" silsiləsindən olan "Serenada",
"Trepak" kimi romanslar, "Kalistrat", "Yeryomuşkanın laylası" -
bəstəkarın sanki xalq içərisindən seçib götürdüyü ayrı-ayrı insanların
acı taleyini, düçar olduğu bəlaları böyük bədii qüvvə ilə, inandırıcı
şəkildə açır. Musorqskinin dahiyanə musiqi dramlarında təqdim etdiyi
Boris, Marfa kimi mürəkkəb xarakterlər, həmçinin "Günəşsiz" silsiləsinin
romansları bəstəkarın insan qəlbinin ən gizli qatlarına varmaq qabiliyyətini,
psixoloji dərinliyi ilə seçilən faciəvi obrazlar yaratmaq məharətini
nümayiş etdirir.
Musorqskinin musiqili-dramaturji
təfəkkürü, onun yaratdığı melos musiqi dilinin qəbul olunmuş qayda-qanunları
çərçivəsinə sığmayaraq, lad, harmoniya, ritmika,tembr kimi ifadə
vasitələrinin yeniləşməsini şərtləndirirdi. Lakin hər bir böyük
sənətkar kimi bunlardan məqsəd deyil, məhz vasitə kimi istifadə
edən Musorqski həmişə saxta "novatorluq"dan uzaq olmuşdur. Onun
ifadə vasitələri, musiqi dilindəki nadir tapıntıları təkcə keçən
əsrin deyil, XX yüzilliyin incəsənətində də müxtəlif milli məktəbləri,
üslub və cərəyanları təmsil edən, bir-birindən yerlə göy qədər fərqli
ideya-estetik mövqedən çıxış edən sənətkarların dəst-xəttinə sirayət
edərək, yeni məna kəsb etmişdir. Tamamilə başqa estetik platformaya
malik impressionizm cərəyanında, xüsusilə Debüssi yaradıcılığında
Musorqskinin harmonik dilindən gələn cəhətlər, sonradan əsrin səddini
aşaraq, yeni yüzilliyin musiqisində də özünü büruzə vermişdir XX
əsr musiqisinin nəhəng simalarından biri olan D. Şostakoviçin yaradıcılığına
Musorqskinin təsirini qeyd etmək kifayətdir. Şostakoviçin əbədi
mövzulara üstünlük verməsində, bütün zamanlarda aktual olan problemlərə
toxunaraq, bəşəri suallara cavab axtarmasında, əsərlərində verdiyi
möhtəşəm xalq səhnələrində, musiqisinin faciəvi vüsətində və psixoloji
dərinliyində, eləcə də musiqi dilinin bir sıra xüsusiyyətlərində
şübhəsiz ki, Musorqski yaradıcılığı ilə irsi bağlılıq vardır.
Ölməz "Koroğlu"nun müəllifi dahi
Ü. Hacıbəyov da bu şah əsərində xalqın musiqi səciyyəsini yaradarkən,
bu surətin operadakı inkişaf dinamikası barədə düşünüb daşındığı
zaman, "Boris Qodunov" kimi gözəl nümunəyə arxalana bilərdi. Musiqi
klassikimizin həll etməli olduğu məsələlərin tamamilə başqa məcrada,
Azərbaycan musiqisi zəminində həyata keçirildiyini və onun Şərq
ilə Qərbin kəsişdiyi nöqtədə keyfiyyətcə tamamilə yeni musiqi yaradıcılığının
banisi olduğunu nəzərə alsaq da, gətirdiyim analoji müqayisə, zənnimcə
əsassız deyil. Ü. Hacıbəyovun rus klassiklərindən bəhrələnərək,
bu məktəbin ən mütərəqqi cəhətlərini yaşatmağı tövsiyə etməsi də
bu mülahizənin mümkün-lüyünü təsdiqləyir.
Böyük həqiqətin sorağıyla sənətə
gələn Musorqski sənətkar və vətəndaş kimi tutduğu mövqeyi ilə, irəli
sürdüyü cəsarətli ideyalarla, novatorluğunun vüsəti etibarilə, öz
missiyasına sədaqəti ilə adını tarixdə əbədiləşdirmiş, onun yaratdığı
əsərlər isə ümum-dünya mədəniyyətinin heç vaxt əhəmiyyətini itirməyən,
daim müasir səslənən musiqi inciləri sırasına daxil olmuşdur.