önberq haqqında yubiley məqaləsinin epiqrafına çıxardığımız sözlər
Qara Qarayevin əvvəllər heç vaxt dərc edilməmiş gündəliyindən götürülmüşdür.
Bəs Azərbaycan bəstəkarlarının "daxili nitq" formasında müxtəsər
şəkildə qeydə aldığı bu fikirlərdə heyrətləndirici nədir? Əlbəttə
ki, sonra - bu gün aydın olacağın bir çox xüsusiyyətlərini qabaqcadan
görmək və qabaqcadan duymaq qabiliyyəti.
Otuz il əvvəl qələmə alınmış gündəlikdəki qeydlər həm Şönberqin
irsinin əhəmiyyətinə dünya mədəniyyəti kontekstində, həm də Şönberq
tapıntılarının Qarayev tərəfindən dərk edilməsinin xüsusiyyətlərinə
yeni tərzdə nəzər salmağa imkan verir.Bəs Şönberq nə kəşf etmişdir?
Biz bu gün nə bilirik, nəyə gəlib çıxmışıq? Böyük Avstriya bəstəkarlarının
yaradıcılığına Qara Qarayevin maraq göstərməsi təsadüf idimi? Əgər
biz bu suallara cavab versək, onda musiqi dilinin təkamülünün anlanılmasında
da, Azərbaycan bəstəkarlarının yaradıcılığının üslub, başlıcası
isə, təfəkkür qanunauyğunluqlarının şərhində də, Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin inkişaf yollarının xüsusiyyətlərində də çox məqamlar
aydın olar.
A.ŞÖNBERQ VƏ XX YÜZİLLİK MUSİQİSİ
Lütfkarlıqla yad edilən xatirə intellektual basmaqəliblərin bütöv
bir dəstindən ibarətdir: yeni Vyana məktəbinin banisi, dodekafon
texnikanı "kəşf etmiş" bəstəkar. 12 tonlu musiqinin meydana gəlməsi
tarixi bu gün 12 tonlu kompozisiyanın müxtəlif prinsiplərinin yaranması
və inkişafı tarixi kimi görünsə də, biz indi də bilirik ki, seriyalılıqla
yanaşı, 12 pilləli materialın nizamlanmasının başqa sistemləri də
mövcuddur (məsələn, Obuxovun "iki mislə çıxarılmayan 12 tonluluq
harmoniyası", Hauerin məcazlar sistemi...). Lakin hətta bu geniş
və rəngarəng mədəniyyət panoramında da A.Şönberqin və onun iki şagirdinin
(A.Berqin və A.Vebernin) yaradıcılığı özlüyündə olduqca qeyri-adi,
az qala nadir bir təzahür təsəvvürü bağışlayır.
BƏS ŞÖNBERQİN KƏŞFİNİN MAHİYYƏTİ NƏDƏN İBARƏTDİR?
Şönberq bir prinsip kimi harmoniyadan imtina edərək, "bir-biri
ilə uyğunlaşdırılmış 12 tonun" bərabərliyini əsaslandıraraq, elə
bir qayda qoymuşdur ki, bu qaydaya görə, kompozisiya qurularkən
bütün 12 təkrar olunmayan tonun ardıcıllığı gözlənilməlidir və bundan
sonra o, kontrapunkt qanunları üzrə təkrarlana və müxtəlif şəkildə
verilə bilər. İndi bunu hər bir bəstəkar bilir. Hər bir musiqiçi
onu da bilir ki, ən müxtəlif üslub sistemlərində mövcud olmaqla
yanaşı, seriya hər yerdə musiqi ahəngdarlığının mənbəyi, hərtərəfli
səs pilləsinin (iyerarxiyasının) əsası və modeli olaraq qalır. A.Şönberqin
özü yeni musiqi məntiqinin əsasları kimi seriyalılığa obrazlı və
olduqca ağıllı tərif vermişdir:
"Onikitonlu bəstəkar, görünür, tam sərbəstliyə malikdir; elə bir
sərbəstliyə ki, çoxları onu "hər şey olar" kimi səciyyələndir-məyə
hazırdır. Bütün zamanlarda "hər şey" sənətkarların iki kateqoriyasına
icazə verilmişdir: bir tərəfdən, ustadlara, digər tərəfdən isə,
naşılara1(262). Müasir musiqişünaslıq mövqeyindən elmi xarakteristika
isə belədir: "...Şön-berq seriyalılığı tonallıq-ahəngdarlıq əlaqələrinin
alternativi və eyni zamanda bu əlaqələri 12 tonluluğun yeni şərtlərində
əks etdirmək imkanı kimi görmüşdür. Stravinski harmoniyaya (yəni,
XVIII-XIX əsrlərin tonallıq harmoniyası) və seriyalılığa bir sırada
baxırdı və seriya prosedurlarının köməyilə "tonallıqda qalırdı".
Denisov seriyanı əsərin "ahən-gi" və "mövzusu" ilə müqayisə edirdi.
Bütün bunlara əsasən seriya vahid kompozisiya bazası, musiqi məntiqinin
"bünövrəsi" və musiqinin inkişafının tükənməz mənbəyi kimi başa
düşülür"(2,105).
Bəs "dodekafoniya texnikadan çox, təfəkkür növüdür" kimi hamıya
məlum olan ifadənin arxasında nə durur? Bu suala cavab vermək üçün
musiqi sənətində Şönberqin kəşfinin əhəmiyyətini "seriyalılıq -
və XX əsr mədəniyyəti" kimi daha geniş kontekstdə yerləşdirmək lazımdır.
Məsələ burasındadır ki, seriyalı təfəkkür heç də təkcə musiqi dilinin
inkişaf imtiyazı deyildir. Seriyalılıq fenomeni XX yüzillik mədəniyyətində
böyük rol oynamışdır. Mənayaratmanın seriyalı prinsiplərinə əsaslanan
poetikaya əsrin əvvəllərində ancaq musiqiçilər deyil, şairlər və
filosoflar da müraciət edirdilər. Gəlin, biz də çağdaş dövrün bir
çox cəhətdən bu ümumimədəni təzahürünün yayıldığı sahə barədə təsəvvürümüzü
bir qədər genişləndirməyə çalışaq.
Hələ əsrin əvvəllərində Amerika filosofu V.Con Uilyam Dann "Zamanla
eksperiment" əsərində belə bir qənaətə gəlmişdir ki, hər bir fərd
üçün zaman ən azı iki ölçüyə (meyara) malikdir: insan bir ölçüdə
(meyarda) yaşayır, digərində müşahidə edir. İnsan təfəkkürünün quruluş
mexanizminə belə dahiyanə nəzər salınması bir neçə mühüm müşahidəyə
imkan vermişdir: zamanda bir məkan kimi gəzmək olar, müşahidə nöqtələrinin
dəyişdirilməsi hadisələrin "parçalanmasına" gətirib çıxarır, çünki
hadisə ancaq baş vermiş olan halda fakt kimi insan üçün bir məna
kəsb edir. V.Con Uilyam Dannın bu böyük kəşfi nəinki fiziki və psixoloji
zamanın çoxtərzliyi haqqında uzaqgörənlikdir, həm də məkan-zaman
proseslərinin seriyalılığı haqqında müddəadır. Əgər hadisənin gedişini
bir nəfər müşahidə edirsə, onda Eynşteyn-Minkovskinin məkan-zaman
kontinumunun dördüncü ölçüsünə (meyarına) məkanaoxşar beşinci ölçü
(meyar) da əlavə olunur. Əgər birinci müşahidəçinin hərəkətlərini
ikinci müşahidəçi seyr edirsə, onda zaman-məkan altıtərzli olur
və beləcə nəhayətsizliyədək davam edir ki, bunun da son həddi mütləq
müşahidəçi olan Allahdır3.