Bakıya gəlib çatdıqda mənə məlum
oldu ki, buranın musiqi həyatı, mənim nasaz avtomobildə oturarkən
təsvir etdiyim kimi yeknəsək deyil. Hötenin yaşadığı dövrlərdən
bəri cənuba hər bir səyahət yeni bir kəşflə bağlı olur. Bakı cənubda
yerləşir və mən buraya gələrkən özümü qraf Friesto kimi hiss etdim
- "Qraf Friestonun gəlişi özü ilə ictimai həyata böyük bir canlanma
gətirdi." Mən heç də Hötenin qəhrəmanı tək populyar olmağı iddia
etmirəm. Mən yalnız İtaliyaya səyahət etmiş bu persionajın yerində
özümü hiss etdim, çünki gələr-gəlməz sanki burulğana düşdüm, hətta
məni burada gözləyən dostlarım - Xəyyam Mirzəzadə və Fərəc Qarayevlə
bir an belə təklikdə qalmağa imkan tapmadım. Tezliklə rəsmi nümayəndələrin
özlərini sadə, qeyri-rəsmi aparmalarını hiss etdim. Mədəniyyət nazirliyindən
etnomusiqişünas Taryel Məmmədov və yerli nəşriyyatın müdiri Məmməd
İsmayıl məni müşayiət edir, hər cür rəsmilikdən uzaq söhbətlər aparırdılar.
Bakıda mənim heç bir problemim yox idi. Mənim sərişdəli, yararlı
yoldaşlarım vardı.
Rəvayətlərdən birinə görə, güman
ki, əksər rəvayətlər kimi gerçək olan proletar inqilabından sonra
Bakı operasının qadın müğənnilərindən birini tamaşaçılar qarşısına
çadrasız çıxmağına görə daşlamışlar. Müsəlman Azərbaycanda bu gün
dindar müsəlmanlar 80 faiz təşkil edir. İndi çadralar yox olmuş,
hər şey dəyişmişdir. Bu gün əfsanəvi operanın tarixi onun adı ilə
bağlıdır.
Başqa rəvayətdə danışılır ki, əsrin
əvvəllərində dövlətli neft sahibkarı Tağıyev İtaliyaya səfər etmiş,
burada bir opera aktrisasına vurulmuşdur və onu Bakıda çıxış etməyə
dəvət etmişdir. O isə Tağıyevə deyir ki, yalnız Milan teatrı kimi
bir teatrda oxumağa razı ola bilər. Tağıyev cəmi bir ay müddətinə
onun üçün Milan teatrının oxşarı olan bir teatr tikdirmişdir. O
illər neftin kəşf olunması ilə milli burjuaziyanın çiçəklənməsi
dövrü idi. Deyilənlərə görə opera hakim sinfin toplaşdığı yerə çevrilir.
İyirmi il sonra isə bu proletariat üçün səciyyəvi olur. Bu gün teatrın
simvolik olaraq yenidənqurması baş verir. Bununla eyni zamanda repertuarın
da dəyişdirildiyini öyrəndim. Hərçənd olanları unutmaq da lazım
deyil.
Konservatoriyada mənə azərbaycan
musiqisinin tarixini danışdılar, hansı ki, 1907-ci ilə qədər yalnız
şifahi tərzdə mövcud idi. O zaman maqnat Tağıyev Bakıda teatr tikdirir,
səfər etdiyim il 100 illik yubileyi təntənəli şəkildə qeyd olunan
Ü.Hacıbəyov isə muğam elementləri ilə avropa tipli musiqini intişar
etdirir. Azərbaycan muğamı ərəb muğamına həm oxşayır, həm də oxşamır.
O bu günlərdə də bünövrəsini Ü.Hacıbəyov qoymuş Azərbaycan musiqisinin
dili olaraq qalmaqdadır. 1921-ci ildə Ü.Hacıbəyov Bakı konservatoriyasının
əsasını qoymuşdur. O, simfonik və opera musiqisinin inkişafına təkan
vermiş, xalq əfsanələri əsasında simfonik poema və melodramlar yazmışdır.
Bunlardan biri də beş pərdəli "Koroğlu" operasıdır. Ü.Hacıbəyovu
klassik musiqinin banisi hesab edirlər. Çar Rusiyasının bir çox
şəhər və obalarını gəzmiş musiqiçi Bakıda tənqidçi esseist, professional
musiqini yaradan və təbliğ edən adam olur. Hər şeydən əvvəl o, bəstəkar
və müəllim idi. Azərbaycanda professional musiqiçilərin ikinci -
Q.Qarayev nəslini yetişdirdikdən sonra o, 1948-ci ildə vəfat edir.
Sonradan onları F.Qarayev, X.Mirzəzadə, A.Məlikov və daha gənc bəstəkarlar
əvəz edir. Janrların sayı və istiqaməti genişlənir. "XIX-cu əsrdən
başlayaraq Şönberqə qədər və son illərin yeni istiqamətləri."
Azərbaycan musiqisinin müxtəlifliyi
ilə məni musiqişünas, konservatoriyanın rektoru Elmira Abbasova
tanış edir. Onun təhsil ocağında müasir musiqinin bir çox aspektləri
tədris olunur. Lakin hər şey, onun təkidlə qeyd etdiyi kimi, Ü.Hacıbəyovdan
başlamışdır. Müasir Azərbaycan bəstəkarları onun yaradıcılığı, öz
musiqi mədəniyyətlərinin mənbələri ilə tanışdırlar. Onlar Ü.Hacıbəyovu
öyrənir, uzaq musiqi sahillərindən onunla valeh olurlar, ona böyük
hörmət və ehtiram bəsləyirlər. Onun gəlişi ilə muğamla professional
musiqinin görüşü baş vermişdir. Bakıda musiqi həyatı canlanmışdır.
O, 1923-cü il aprelin 8-də Tsvetayevanın yazdığı şerdəki şair tək:
"Şair söhbəti uzaqdan başlayır. Şair söhbəti uzaqlara aparır". Yüzillik
onu qocaltmadı, onun coşğun ifadəliyini söndürmədi. Hacıbəyov üçün
"Uzaq" o deməkdir ki, o, söhbətlərini öz dövrünün uzaqlıqlarından
davam etdirəcək. Bu tarixi əlaqə Bakıda bu gün izlənilməkdədir.
Müharibədən sonra sanki səhrada
yaşıl oazisə (adaya) çevrilmiş bu şəhərdə hal-hazırda operanın yenidənqurulması
sahəsində böyük işlər aparılır. Çünki repertuarda Donitseti, Puççini,
Bellini, Verdinin, Azərbaycan bəstəkarlarının və bəzən Prokofyevin
əsərlərinin olması artıq onları qane etmir. Təsadüfi deyil ki, bir
qədər əvvəl, hələ 20 il öncə konservatoriyanın nəzdində yaradılan
opera studiyasının yeni binasının tikintisi başa çatdırılmışdır.
Adətən, konservatoriyalar özəl orkestri, xoru, solistləri olan teatra
malik olurlar. Tələbələr burada ya orkestrdə, ya da səhnədə çalışırlar.
Bakıdakı yeni opera studiyası 750 yerlik standart zala malikdir.
Bu işlənilməsində əsasən ağacdan istifadə olunmuş gözəl teatrdır.
O hər cür tamaşa və konsertlərin keçirilməsi üçün uyğunlaşdırılmışdır.
Rahat foyesi, 12 metrlik səhnəsi vardır. Repertuar əsasən tədris
proqramı ilə bağlıdır. Buna baxmayaraq zal hər bir tamaşaçı üçün
açıqdır. Onları əslində opera studiyasının musiqi nailiyyətlərindən
çox rejissor işindəki, səhnə quruluşundakı tapıntılar maraqlandırır.
Buna görə də əsasən operalardan təşkil olunmuş repertuarın səhnələşdirilmənin
yeni formalarını öyrətmək məqsədi ilə tədris olunmasını gördüm.
Repertuara "Aleko", "Traviata", "Məxvi nigah" kimi, həmçinin müasir
azərbaycan və sovet bəstəkarlarının əsərləri daxildir. Bundan əlavə
simfonik və kamera musiqisi konsertlərində müasir bəstəkarların
əsərləri əhəmiyyətli yer tutur. Əvvəlki opera teatrı ilə müqayisədə
17-19-cu əsrlərə marağın yenidən artması müşahidə olunur. Tamamilə
yeni şərhdə. Buna görədir ki, bir çox cəhətdən Milan teatrının oxşarı
olan opera teatrını yenidən qurmaq, yaşıllaşdırılıb cənnət bağına
çevrilmiş bu günkü Bakı üçün yenidən layihələşdirmək qərarı qəbul
olunmuşdur.Konservatoriyada mənə azərbaycan
musiqisinin tarixini danışdılar, hansı ki, 1907-ci ilə qədər yalnız
şifahi tərzdə mövcud idi. O zaman maqnat Tağıyev Bakıda teatr tikdirir,
səfər etdiyim il 100 illik yubileyi təntənəli şəkildə qeyd olunan
Ü.Hacıbəyov isə muğam elementləri ilə avropa tipli musiqini intişar
etdirir. Azərbaycan muğamı ərəb muğamına həm oxşayır, həm də oxşamır.
O bu günlərdə də bünövrəsini Ü.Hacıbəyov qoymuş Azərbaycan musiqisinin
dili olaraq qalmaqdadır. 1921-ci ildə Ü.Hacıbəyov Bakı konservatoriyasının
əsasını qoymuşdur. O, simfonik və opera musiqisinin inkişafına təkan
vermiş, xalq əfsanələri əsasında simfonik poema və melodramlar yazmışdır.
Bunlardan biri də beş pərdəli "Koroğlu" operasıdır. Ü.Hacıbəyovu
klassik musiqinin banisi hesab edirlər. Çar Rusiyasının bir çox
şəhər və obalarını gəzmiş musiqiçi Bakıda tənqidçi esseist, professional
musiqini yaradan və təbliğ edən adam olur. Hər şeydən əvvəl o, bəstəkar
və müəllim idi. Azərbaycanda professional musiqiçilərin ikinci -
Q.Qarayev nəslini yetişdirdikdən sonra o, 1948-ci ildə vəfat edir.
Sonradan onları F.Qarayev, X.Mirzəzadə, A.Məlikov və daha gənc bəstəkarlar
əvəz edir. Janrların sayı və istiqaməti genişlənir. "XIX-cu əsrdən
başlayaraq Şönberqə qədər və son illərin yeni istiqamətləri."
Azərbaycan musiqisinin müxtəlifliyi
ilə məni musiqişünas, konservatoriyanın rektoru Elmira Abbasova
tanış edir. Onun təhsil ocağında müasir musiqinin bir çox aspektləri
tədris olunur. Lakin hər şey, onun təkidlə qeyd etdiyi kimi, Ü.Hacıbəyovdan
başlamışdır. Müasir Azərbaycan bəstəkarları onun yaradıcılığı, öz
musiqi mədəniyyətlərinin mənbələri ilə tanışdırlar. Onlar Ü.Hacıbəyovu
öyrənir, uzaq musiqi sahillərindən onunla valeh olurlar, ona böyük
hörmət və ehtiram bəsləyirlər. Onun gəlişi ilə muğamla professional
musiqinin görüşü baş vermişdir. Bakıda musiqi həyatı canlanmışdır.
O, 1923-cü il aprelin 8-də Tsvetayevanın yazdığı şerdəki şair tək:
"Şair söhbəti uzaqdan başlayır. Şair söhbəti uzaqlara aparır". Yüzillik
onu qocaltmadı, onun coşğun ifadəliyini söndürmədi. Hacıbəyov üçün
"Uzaq" o deməkdir ki, o, söhbətlərini öz dövrünün uzaqlıqlarından
davam etdirəcək. Bu tarixi əlaqə Bakıda bu gün izlənilməkdədir.
Müharibədən sonra sanki səhrada
yaşıl oazisə (adaya) çevrilmiş bu şəhərdə hal-hazırda operanın yenidənqurulması
sahəsində böyük işlər aparılır. Çünki repertuarda Donitseti, Puççini,
Bellini, Verdinin, Azərbaycan bəstəkarlarının və bəzən Prokofyevin
əsərlərinin olması artıq onları qane etmir. Təsadüfi deyil ki, bir
qədər əvvəl, hələ 20 il öncə konservatoriyanın nəzdində yaradılan
opera studiyasının yeni binasının tikintisi başa çatdırılmışdır.
Adətən, konservatoriyalar özəl orkestri, xoru, solistləri olan teatra
malik olurlar. Tələbələr burada ya orkestrdə, ya da səhnədə çalışırlar.
Bakıdakı yeni opera studiyası 750 yerlik standart zala malikdir.
Bu işlənilməsində əsasən ağacdan istifadə olunmuş gözəl teatrdır.
O hər cür tamaşa və konsertlərin keçirilməsi üçün uyğunlaşdırılmışdır.
Rahat foyesi, 12 metrlik səhnəsi vardır. Repertuar əsasən tədris
proqramı ilə bağlıdır. Buna baxmayaraq zal hər bir tamaşaçı üçün
açıqdır. Onları əslində opera studiyasının musiqi nailiyyətlərindən
çox rejissor işindəki, səhnə quruluşundakı tapıntılar maraqlandırır.
Buna görə də əsasən operalardan təşkil olunmuş repertuarın səhnələşdirilmənin
yeni formalarını öyrətmək məqsədi ilə tədris olunmasını gördüm.
Repertuara "Aleko", "Traviata", "Məxvi nigah" kimi, həmçinin müasir
azərbaycan və sovet bəstəkarlarının əsərləri daxildir. Bundan əlavə
simfonik və kamera musiqisi konsertlərində müasir bəstəkarların
əsərləri əhəmiyyətli yer tutur. Əvvəlki opera teatrı ilə müqayisədə
17-19-cu əsrlərə marağın yenidən artması müşahidə olunur. Tamamilə
yeni şərhdə. Buna görədir ki, bir çox cəhətdən Milan teatrının oxşarı
olan opera teatrını yenidən qurmaq, yaşıllaşdırılıb cənnət bağına
çevrilmiş bu günkü Bakı üçün yenidən layihələşdirmək qərarı qəbul
olunmuşdur.
Bakının yaşıllaşdırılmasına ayrıca
başlıq həsr etmək olar. O, müharibədən sonrakı yenidənqurmaların
simvoluna çevrilmişdir. Başqa bir ərazi haqqında Marianna Mur soruşurdu:
"Hansı bir yer bu cür nailiyyətlərlə öyünə bilər?" Şübhəsiz ki,
Bakı bununla öyünə bilər. Bu, təbiətə atılmış çağırış idi. Şəhərin
amfiteatr yerləşdirilmiş yüksəkliyini burada basdırılmış tozağacı
tamamlayır. Qumsal ərazidə vüqarla ucalan bu yeganə ağac ölkənin
şimalı ilə, eləcə də SSRİ-nin başqa ucqarları ilə əlaqə saxlayan
antennanı xatırladır. Nəyə görə bu, əllə basdırılmış ağac ünsiyyət
simvoluna çevrilmişdir? Mən bir daha ona baxmağa gələndə o, mənə
əlçatmaz arzuların həyata keçməsi simvolu, aşağıda görünən yeniliklər
şəhərinin simvolu təsiri bağışladı. Neft maqnatları dövrünün və
proletariatın qələbəsindən sonra müharibəyə qədərki dövrün Bakısı,
əslində, Xəzərin o tayında görünən "Qara Boğazın" davamı idi. "Qara
Boğaz" türkməncə qara boğaz deməkdir (Mətn italyan və rus dillərindən
tərcümə olunub).
Qara neft səhralıqda aşkar edilmiş
və əldə olunmağa başlanmşdır. Elə burada, qum və neft quyuları arasında
burjuaziya Bakını ucaldırdı. Burada burjuaziyanın istismar etdiyi
və şərq qumsallıqlarında ilk tətil elan etmiş proletariat meydana
gəlir. Tətillərə baxmayaraq, şəhərin qurulması davam etdirilirdi.
O toz-torpaqlı, həyatsız idi, Montevideo kimi - "qara boğazlar"
şəhəri, insanları "cəhənginə alan" və neft püskürən Qara Boğaz.
Bakı belə yarandı - səhrada sənaye şəhəri. Vaxtı ilə, mövcud qonaqpərvərliyin
əlaməti olan orta əsr karvansaraların izi onun küçələrində itib
batdı.