Azərbaycanın ilk dirijoru böyük
yazıçımız Əbdürrəhim bəy haqverdiyev olmuşdu.
1908-ci ilin yanvarında Şərqin və
Azərbaycanın ilk milli operası "Leyli və Məcnun" səhnəyə gələndə
bu sənət incisinin 23 yaşlı yaradıcısı Üzeyir Hacıbəyov özü orkestrdə
skripka çalırdı. Əbdürrəhim bəy dirijor idi.
Niyaziyə qədər Azərbaycanda nə dirijor
sənətinin böyük şöhrəti olub, nə də şöhrətli dirjorlarımız.
Niyazi özü həmişə əmisi Üzeyir bəyin
silahdaşı Müslüm Maqomayevə rəğbətlərindən, onun öz əsərlərinə dirijorluq
etməsini gördükcə bu sənətə bağlanmasından danışırdı.
Və Niyazi ilk sevilən dirijorumuz
oldu.
Yaxşı nümunəni o yaratdı.
Bu yolun əlifbasını, ilk əyani dərsliyini
şəxsi nümunəsiylə o doğurdu.
Dünyada ən çətin şey də ilk olmaq,
yolu açmaqdır, sonra o yolla irəliləməyə, zirvələr fəth etməyə nə
var ki!
Yeni-yeni dirijorlarımız yaranırdı,
lakin incə musiqi duyumu, yüksək artistizm, orkestrdəki hər musiqi
alətini eşidə bilməsi, hər musiqiçini öz iradəsi altında saxlamaq
gücü ilə Niyazi ötülməz idi, daimi birinciydi.
Ən məşhur bəstəkarlarımız bütün
yeni əsərlərini Niyazinin ifasında səslənməsini istəyirdilər.
Çünki Niyazinin yozumunda həmin
əsərlər mütləq yeni gözəlliklər, yeni cazibə qazanırdı.
Bu gün universitetlər, özəl təhssil
ocaqları yaratmaq bir dəb olub və onların sayı Azərbaycanda bəlkə
qədərindən çoxdur.
30-40 il əvvəl ayrı-ayrı adamların
universitet yaratmağı bizlərdə mümkünsüz bir iş olduğu zamanlarda
isə maestro Niyazi universitet yaradan şəxs idi və bu universitet
onun qonaqlı-qaralı mənziliydi.
Azərbaycanın, Sovet İttifaqının,
dünyanın ən məşhur sənətçiləri lap tez-tez Niyazinin mehriban, səxavətli
mənzilinə, onun həmişə açıq süfrəsinin ətrafına toplaşardılar.
Və o evə yaxın yeniyetmələr, cavanlar
üçün bu məşhur insanları, bu mədəniyyət, elm ulduzlarını yaxından
görmək, onların söhbətlərini eşitmək, sənət məsələləri barədə düşüncələrini
dinləmək, mübahisələrinə qulaq asmaq əsl universitet idi və Niyazi
mənzilindəki bu universitet başqa universitetlərin ya heç verə bilməyəcəyini,
ya da aylar ərzində verə biləcəyi bilikləri bir neçə saat ərzində
silinməz, pozulmaz şəkildə yaddaşa həkk edirdi.
Gerçək universitetini məhz Niyazinin
evində keçmiş neçə-neçə insanlar bu gün Azərbaycan mədəniyyətinin,
sənətinin, elminin aparıcıları sıramsındadırlar, onlardan neçəsi
də bu gün bu zalda əyləşib və mən də Dövlət Universitetindən öncə
özümü o darülfünün - Niyazi universitetinin məzunu sayıram.
Niyazi bilavasitə auditoriyalarda
dərs demədi, müəllimlik etmədi, amma o, böyük bir məktəb idi.
Onun orkestrdəki hər məşqi bir dərs
idi, onun hər konserti bir dərs idi.
Və bu gün neçə müğənnimiz, bəstəkarımız,
dirijorumuz Niyazini özünün müəllimi sayır və çox əsaslı, haqlı
olaraq belə hesab edir.
Məhz Niyazinin, cazibəli, güclü
şəxsiyyətinin, ali sənətinin təsiri ilə neçə istedadlı cavan 50-60-70-80-cı
illərdə dirijor olmağı qət etdi.
30-cu illərdə fəaliyyətə başlamış
Əfrasiyab Bədəlbəyli, Əşrəf Həsənov, Çingiz Hacıbəyov kimi dirijorların
sırasına Nazim Rzayev, Kazım Əliverdibəyov, Rauf Abdullayev, Ramiz
Məlikaslanov kimi istedadlı sənətçilər qoşuldular, onlar musiqimizdə
Niyazi yolunun ləyaqətli davamçıları oldular.
Və bu sırada Yalçın Adıgözəlovun
yeri ayrıcadır, seçiləndir.
Yalçın Adıgözəlovu da dirijorluq
sənətinə bağlayan Niyazinin parlaq obrazı olub - bu Yalçının öz
etirafıdır.
Yalçının babası Zülfü Adıgözəlov
XX yüzildə Azərbaycan muğamının ən kamil ifaçılarından idi.
Əslən Qarabağdan olan bu əvəzsiz
xanəndə lap cavan çağlarından Bakıya gəldi, muğama xüsusi rəğbətləri
ilə seçilən abşeronluların ürəklərini fəth etdi, Abşeronun və bütün
Azərbaycanın istəklisinə çevrildi, muğam sənətimizdə yeni bir yol
açdı. Zülfü Adıgözəlov bütün varlığıyla xalq musiqisiylə bağlı olsa
da 2 oğlunun - Vasifin və Raufun Avropa musiqisinin sirlərinə yiyələnməsini
arzulayırmış, "xalq musiqisi, muğamlar onsuz da onların canındadır"
deyirmiş və oğlanlarından birini skripka, digərini fortepiano sinfinə
qoyubmuş.
Vasif Adıgözəlov Azərbaycanın tanınmış
bəstəkarı oldu, Rauf Adıgözəlov tanınmış skripkaçısı və müğənnisi.
Və Vasif Adıgözəlovun oğlu Yalçın
sanki babasının sənətimizdə Şərq-Qərb vəhdətini görmək, dünya musiqisinin
daha əngin fəzalarına dikəlmək arzularına əməl edərək dirijorluğu
seçdi, sənətimizi, musiqimizi, istedadımızı dünyaya tanıtmağın və
dünyada təsdiqləməyin bu yolu ilə getdi.
Artıq Azərbaycandan çox-çox uzanqlarda
hörmət bəslənən, etiraf edilən Yalçın Adıgözəlov Azərbaycan dirijorluq
sənətinin şöhrətini yeni yüksəkliklərə qaldırıb, Niyazi məktəbinin
ən yaxşı təmsilçilərindən biri olduğunu sübut edib və bunun daha
bir təsdiqi Yalçının dirijorluğu ilə P. Çaykovski adına Rusiya Böyük
Simfonik orkestrinin ifasında yazılmış, bayramına toplaşdığımız
yeni diskdir.
Niyazi 51 il qoşa olduğu Həcər xanımla
son dərəcə dolu, saysız-hesabsız seriyaları olan maraqlı bir filmə
bənzəyən ömür yaşadı.
Niyazini tanıyan, o evə, o ailəyə
bələd olan hər kəs maestrolu günləri anarkən istər-istəməz yaddaşında
yüzlərlə təsirli, hərdən kövrək, bəzən həzin, çox zamansa şaqraq
gülüşlərlə, zarafatlarla, şuxluqla ləbələb an canlanır.