4 il öncə, 1945-ci ildə milli professional
musiqimizin banisi dahi bəstəkar Ü.Hacıbəyovun "Azərbaycan xalq
musiqisinin əsasları" elmi-nəzəri əsərinin işıq üzü görməsi musiqi
ictimaiyyəti tərəfindən bir hadisə kimi qarşılandı.
Bəstəkarın elmi irsinin və ümumən
Azərbaycan musiqi elminin ilk zirvə əsəri olan "Azərbaycan xalq
musiqisinin əsasları" kitabı, milli lad-nəzəriyyə elminin formalaşmasında
mühüm fundamental mən-bə olmuş, onun inkişafı prosesinə zəmin yaradaraq,
yeni tədqiqatlara yol açan təkan amilinə çevrilmişdir.
Ü.Hacıbəyov, birinci olaraq, milli
məqamlarımızı müasir musiqi elmi əsasında tədqiq edərək sistemləşdirmiş,
özünün lad konsepsiyasını yaratmağa müvəffəq olmuşdur.
Lad konsepsiyası kontekstində lad-nəzəri
qanunauyğunluqlarının tətbiqetmə məsələləri ilə yanaşı, bəstəkar-alimin
yenilikçi fikir-düşüncələri, müasir elmi-nəzəri baxımdan öz aktuallığı,
uzaqgörənlik mövqeyilə heyrətamizdir.
Son 25 il ərzində Ü.Hacıbəyovun
elmi irsinə dair müxtəlif aspektlərdə elmi-nəzəri, elmi-metodiki
əsərlər yaranmış, işlənmələr dərc edilmişdir.1
Sirr deyil ki, musiqişünaslarımızın
Ü.Hacıbəyovun lad nəzəriyyəsinə olan maraq və diqqətinin başlıca
səbəbi milli musiqişünaslığın hər bir sahəsinin lad məsələləri ilə
bağlılığıdır.
Hal-hazırki məqalədə əsas diqqət
Ü.Hacıbəyovun "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları" elmi-nəzəri
əsərinin yaranma tarixi mövzusuna yönəldilmişdir və qarşıdakı məqsəd,
kitabla bağlı bəstəkarın elmi fəaliyyətinin işıqlandırılmasından
ibarətdir.
Hələ 1917-ci il çevrilişindən əvvəl
Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığı janrlarının hərtərəfli tədqiqinə
başlayan Ü.Hacıbəyov, əsərin yazılışına qədər geniş hazırlıq işləri
aparmışdır. Kitabın üzərində 20 ildən artıq işləyən bəstəkar böyük
təcrübə məktəbini, çətin və tərəddüdlü axtarışlar yolunu keçərək,
yaradıcılıq nailiyyətlərini, yenilikçi nəticələrini elmi-nəzəri
prinsiplərlə əsaslandırmışdır.
1920-ci ilədək altı muğam operasının,
operetta və iki musiqili komediya müəllifi olan bəstəkar daxili
duyumuna istinadən, Şərq-Avropa sintezləşmə xətti ilə əldə olunan,
hələ çox bəsit, lakin yeni imkan vasitələrini əsərlərində tət-biq
etməyə çalışırdı.
Ü.Hacıbəyovun yaradıcılığında, bəstəkarlıq
fəaliyyətinin üstünlüyünü təşkil edən 1908-1920-ci illər dövrü,
həm də elmi potensialının toplanılması prosesi illəri kimi səciy-yələndirmək
düzgün olardı. Məhz yaradıcılığının bu dövrü bəstəkarın musiqi-dil-üslub
konturlarının müəyyənləşməsi ilə əlaqədardır. Bunun müqabilində,
ilkin yaradıcılıq müşahidələrinin nəzəri ümumiləşmələri bəstəkar-alimin
məqalələrində öz əksini taparaq, "Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları"
üçün hazırlıq materialı zəminini yaratmışdır.