Ceyms Klark (1957, London) Britaniyada
öz Universitet təhsilini bitirdikdən sonra Finlandiya hökumətinin
təqaüdünü alaraq Helsinkidə U.Merilyaimen ilə məşğələlərini davam
etdirmişdir. Burada o, fin dilinə və folkloruna yiyələnmişdir. Bəstəkarın
Bakıda səsləndirdiyi maqnit lenti üçün "Entfernung" əsərində fin
xalq çalğı aləti kantelenin qeyri-adi əhatədə səslənməsi çox təravətli
təsir bağışlayıb, Klarkın fin təəssüratları ilə bağlıdır.
Bəstəkar bir sıra Avropa ölkələrində
mühazirələr oxumuş və Vyana Yeni Musiqi Seminarında kompozisiya
üzrə ustad dərsi vermişdir. Klark Qaudeamus Beynəlxalq Musiqi Həftəliyində
münsiflər heyətinin üzvü olmuşdur (1994). O, 1994-1997-ci illərdə
Belfast Kraliça Universitetində composer-in-residence vəzifəsini
tutmuşdur. O, Fransa Mədəniyyət Nazirliyinin, habelə Darmştadt Beynəlxalq
Musiqi İnstitutunun sifarişi ilə müxtəlif heyətlər üçün əsərlər
yazmışdır. Klark "Suoraan" adlı nüfuzlu yeni musiqi qrupunun yaradıcılarından
biridir. Ümumiyyətlə, bəstəkar müasir (avanqard) Avropa musiqisinin
çılğın advokatı kimi tanınır. Bakıya o, YUNESKO nəzdində Beynəlxalq
Müasir Musiqi Cəmiyyətinin (ISCM) Moldovada keçirdiyi Ümumdünya
Musiqi Günlərində iştirak etdikdən birbaşa sonra gəlmişdir. Həmin
çox nüfuzlu festivalda - norveç Nurhaym, hollandlar - T.Lyovendi
və T. de Leuv, ingilis M.Finnesinin adları kifayət qədər reprezentativdir,
- azərbaycanlılar - İ.Hacıbəyov və Z.Fərhadovun əsərləri də səslənmişdir.
Bakı Musiqi Akademiyasında və A.Zeynallı
adına Musiqi Texnikumunda keçirilən görüşlərdə hamını başlıca bir
məqam maraqlandırırdı: XX əsrdə Böyük Britaniyada musiqi hansı yollarla
inkişaf edirdi? C.Klark bu suala öz yaradıcılıq mövqeyi baxımından
cavab verdi.
Bəstəkar təhsilini alman klassik
musiqisindən, Bah, Motsart, Bethovendən başlamışdır. Klarkın söylədiyi
kimi, həmin sənətkarların yaradıcılığını o, bəlkə də azərbaycanlıların
muğamı və ya yaponların qaqakunu öyrəndiyindən daha çox tədqiq etmişdir
(Qonağımızın təsəvvürlərinə əks olaraq deyək ki, Azərbaycanda da
musiqi təhsili klassik Avropa sənətindən başlanır - Z.D.). Təhsil
illərində o, Stravinski və Şönberqlə də tanış olur. Darmştadt Yeni
Musiqi kurslarının iştirakçıları olan bəstəkarlar - Bulez, Ştokhauzenin
yaradıcılığı ilə görüş onun həyatında daha əhəmiyyətli rol oynamışdır.
Eyni zamanda Britaniya musiqisinin əsas hadisələri də Klarkın diqqətindən
yayınmamışdır.
Romantizm ənənələri çərçivəsində
işləyən E.Elqar (1857-1934) Yeni ingilis musiqi məktəbinin başında
durur. Klark Elqarla yanaşı, Q.Holstu, U.Uoltonu, M.Tippeti (1905),
hətta B.Britteni (1913-1976) ingilis bəstəkarlarının yenilikçi deyil,
daha çox ənənələrə riayət edən birinci nəslinə aid etmişdir. Hərçənd
sovet musiqişünaslığında B.Britteni novator sənətkar kimi səciyyələndirmək
adət olunub. Amerikalı P.Qriffitin təbirincə, İngiltərənin keçmişi
(Pörsell) və Avropanın indisindən (Stravinski və Bartok) ilhamlanaraq
Britten bu iki hadisəni uzlaşdırmağa çalışmışdır. Klark yuxarıdakı
bəstəkarların yaradıcılığına tam biganə yanaşdığını bildirdi.
Musiqi ənənələri sərhədləri aşmaq
xassəsinə malikdir. Klark İkinci Dünya müharibəsindən sonra Darmştadt
nəfəsinin İngiltərədə aydın sezildiyini vurğuladı. Bu prosesdə Aleksandr
Qor (1932), Maksvel Deyvis (1934), Harison Börtvisl (1934) kimi
sənətkarların rolu mühümdür. Onlar ingilis Rennesansının üslub xüsusiyyətlərini
bir növ Vebern süzgəcindən keçirib Britaniya musiqisinə daxil edə
bilmişlər. Onu da deyim ki, keçmiş sovet məkanında nəşr olunan kitablarda
- L.Kovnatskayanın "XX əsr ingilis musiqisi" monoqrafiyasında (M.,
1981) və daha yeni, Musiqili Ensiklopedik Lüğətdə (M., 1990) yuxarıdakı
bəstəkarların adları belə çəkilmir. Lüğətdə yalnız Piter Maksvel
Deyvis haqqında qısa və bu müəllifin yaradıcılığını qeyri-dəqiq
səciyyələndirən materiala rast gəlirik. Həm də bəstəkarın adı burada
natamam şəkildə Piter Deyvis kimi verilir.
Nəhayət, ingilis bəstəkarlarının
üçüncü nəsli ənənə ilə az bağlı olub, ingilis deyil, daha çox fransız
və alman musiqisindən ideyalar əxz edərək ümumavropa sənətkarları
adlandırıla bilərlər. İngiltərə mühitini darıxdırıcı hesab edən
bu müəlliflər yaradıcılıq stimulları (bəlkə də maliyyə vəsaiti -
C.K.) axtarışlarında xarici ölkələrə üz tuturlar. Həmin nəslin ən
parlaq nümayəndəsi B.Förnihounun Britaniya musiqisində mövqeyi qəribədir.
Çünki o, həyatının böyük hissəsini Vətəndən kənarda yaşamışdır.
B.Förnihou (1943) Hollandiya Musiqi
Akademiyasında (Ton de Lyouvun sinfi), habelə İsveçrədə (Huberin
sinfi) təhsil almışdır. O, Frayburda, Darmştadt kurslarında müntəzəm
surətdə dərs demişdir. Öz ilk əsərlərini bəstəkar Bulezin total
serializminin təsiri altında yazmışdır. Förnihou "New complexity"
(yeni mürəkkəblik) cərəyanının ən görkəmli nümayəndələrindən biri
sayılır.
C.Klark Förnihou yaradıcılığının
bir çox müasir ingilis bəstəkarlarına, o cümlədən onun özünə təsirindən
danışdı. Doğrudan da, konsepsiya, musiqi dilinin mürəkkəbliyi, alətlərin
imkanlarının ekstremal həddəcən genişləndirilməsi baxımından hər
iki müəllifin yazı üslubunda ümumi cəhətləri qeyd etməmək qeyri-mümkündür.
Klarkın pərəstiş etdiyi bəstəkarlar - Şönberq, Nono, Ksenakis, Ştokhauzenin
adları da kifayət qədər reprezentativdir. Klark Ksenakisin ardınca
söyləyə bilərdi ki, "musiqini yaratmaq səslənən vasitələrlə insan
intellektini ifadə etmək deməkdir". Lakin əgər bir çox müasir müəlliflər
haqqında danışarkən biz öz təəssüratlarımızı ifadə etmək üçün lazımi
sözləri mənəvi sferadan kənarda axtarırıqsa, Klarkın musiqisi texnologiyanın
bütün qəlizliyinə baxmayaraq müxtəlif çeşidli insan emosiyalarının,
mürəkkəb psixoloji vəziyyətləri təcəssüm etdirərək, rəngarəng anımlar
sırası doğurur.
Annotasiyada oxuyuruq: "Klarkın
ziddiyyətlərlə aşılanmış əsərləri onların daxildən ayrı-ayrı tərkib
hissələrə bölünməsinə gətirib çıxarır; formalar çox zaman parçalanır.
Bəstəkarın əsərlərinə de-kompozisiya anlamını şamil etmək olar.
Yaradıcılıq prosesi qravür lövhəsində
cızılan ştrix kimi öz izini seçilən materialın üzərində həkk edir".
Klark yaradıcılığında, şübhəsiz,
musiqidənkənar ideyanın təşkiledici rolu mühümdür. Mən qonağımızdan
musiqi toxuması ilə formanın qarşılıqlı münasibətlərinin necə qurulduğunun
açıqlanmasını xahiş etdim.