Bu suala cavab vermək üçün mənzərəni
dil haqqında müxtəlif elmlərdən götürülmüş müddəalarla tamamlayaq.
Bunu dəqiqləşdirməkdən başlayaq ki, linqvistikada valentlik adlanan
nədir?
"Valentlik" termininin özü dilçiliyə
XX əsrin yalnız 50ci illərində kimyadan gətirilmişdir. Məhz onda
hamılıqla belə hesab edilmişdir ki, valentlik sözün başqa elementlərlə
sintaktik əlaqəyə girmək qabiliyyətidir.Əgər musiqi dilini təbii
dilə oxşatsaq və mənayaratmanın eyni koqnitiv şərti prinsiplərinin
burada da qüvvədə olduğuna xəyalən yol versək, onda fantaziyanı
(yaxud assosiativ təfəkkürü) bu istiqamətə yönəldərək, musiqi "sözlərini"
- valentli və qeyri-valentli sözlərin mövcud olduğunu təsəvvür etmək
çətin deyildir. Zənnimizcə, belə desək böyük bir kəşf etmiş olmarıq
ki, musiqi dilində valentlik anlayışına ən çox funksionallıq təzahürü
- musiqi tonlarının qulağın gözlədiyi səsləri istiqamətləndirmək
və ya musiqi sistemlərini əhəmiyyətli vahidlərini "özünə cəlb etmək"
xassəsi uyğundur. Amma bu, həddindən ziyadə bayağı anlayış və səthi
paraleldir. Bu eyniləşdirmə nəyə gərəkdir? Yalnız heç də az əhəmiyyətli
olmayan bir amili izah etmək üçün gərəkdir: tonal sistemdən serializmə
keçilməsi nəticəsində mənadaşıyan vahidlərin miqyası və istiqaməti
dəyişmişdir, lakin intonemləri mənaca "cəlb etmək" xassəsi olaraq
valentlik bir çox hallarda əvvəlkitək qalmışdır. Sənət dili olaraq
musiqi deyil, ifadə üsulu ("nitq") dəyişmişdir (məna konsentrasiyasının
başqa səviyyəsinə keçilmişdir).
XX əsr musiqi sənətinin inkişaf
tarixi göstərir ki, dodekafoniya onu yetişdirmiş olan mədəniyyət
qaynaqlarından heç vaxt tamamilə imtina edə bilməzdi. Bu, heç də
təkcə A.Berqin seriyalarının tersiyalı quruluşunda, İ.Stravinskinin
dodekafonik əsərlərində nəzərə çarpan "qütblər sistemi"ndə və ya
Qara Qarayevin III Simfoniyasının milli allüziyalarında (ehtiyatlarında)
təzahür etməmişdir. (Xrestomatik misallar, müasir müəlliflərin yaradıcılığından
nümunələ-rin, xüsusən pastomodernist üslublu nümunələrin uzun bir
siyahısı bunun istisnadan çox, ancaq bir qayda olduğunu təsdiqləyir).
Yalnız A.Şönberq və A.Vebern seriyalı
dodekafoniyanın ciddi şəkildə sabit prinsipini öz əsərlərində müxtəlif
cür - dəyişməz seriya arasında - tətbiq edirdilər. Artıq A.Berqin
yaradıcılıq metodu seriyanın rolunu intonasiya ilə ifanın mənbələrindən
birinə faktiki surətdə bağlayaraq, Yeni Vyana seriyalılığının elə
bir güclü şaxəsini əmələ gətirmişdir ki, bu şaxə sonralar da dodekafoniyanın
ciddi normalarından hər cür mümkün yayınma hallarından daha üstün
olmuşdur.
Tarixi perspektiv seriyalı təfəkkürün
inkişafının özünəməxsus trayektoriyasını üzə çıxarır: əsrin əvvllərində
bir çox bəstəkar texnikalarında seriyaya doğru uzun sürən və məqsədyönlü
hərəkət - Yeni Vyana məktəbində (1925-1940-cı illər) qısa, amma
parlaq tarix - "klassik" anlamda seriyanı dağıtmağın uzun (ta bizim
günlərədək) bir yoludur. 12 müxtəlif yüksəklikli səsin tonun kompleksi
- musiqinin bütün məzmunu təkrarlar yolu ilə bu kompleksdən irəli
gəlir - kimi təşəkkül tapan seriya özünün qohum əlamətlərinin (zillərin
onikipərdəliliyi, təkraredilməzliyi, "bütün hüceyrə"yə nüfuz etmək
qabiliyyəti və s.) əksəriyətini addımbaaddım itirmişdir.
Bu gün 12 tonlu seriyadan "başlanan"
hərəkəti ətraflı şəkildə dərəcələrə ayırmaq olar:
1. İ.Stravinskidə, A.Kreşenekdə,
B.Bartokda seriyalılığın və tonallığın, modallığın sintezi.
2 .Seriyalılığın artıb serializmə
(nəinki səs yüksəkliyinin, həm də ritmin, artikulyasiyaların, dinamikanın
seriyaları ilə), 50-60-cı illərin "avanqard"ına (P.Bulez, K.Ştokhauzen,
L.Nono, M.Bebbit, Y.Ksenakis, A.Pusser, B.Şeffer, M.Kagel) keçməsi.
3. Sonorikanın, aleatorikanın yayılması.
4. Müxtəlif seriyaların leytmotiv
intonasiyaların aparılması deyil, onların "işlənməsi".