Bu cür yozulan seriyalılıq XX əsr
ədəbiyyatında da, kino sənətində də təzahür etmişdir. "Mətndə mətn"
kimi ritorik quruluş (bu zaman romanın yazılması prosesinin özü
romanın süjeti, filmin süjeti isə həmin filmin çəkilişi olur) poetikasını
məhz seriyalı təfəkkür müəyyənləşdirir (X.-L.Borxesin novellaları,
M.A.Bulqakovun "Usta və Marqarita", V.V.Nabokovun "Zəif alov", Frederiko
Fellininin "8 1/2", Ancey Vaydanın "Hər şey satışa çıxarılır" əsərləri).
Poeziya sənətində də bəzi tədqiqatçılar
seriyalılığın vəzn-kompozisiya oxşarının (Eynşteynin loqaed kimi
şer sistemində də olduğunu bildirirlər. Loqaedlərdə (tonik şer qoşmağın
bir forması kimi) vurğulu və vurğusuz hecalar misra daxilində (hətta
deyərdik ki, ritmik seriyanın ilkin quruluşunda) sərbəst yerləşə
bilər, amma bundan sonra bu sərbəstlik tipi bütün şer ərzində saxlanılır.
Loqaed forması hələ antik poeziyada yaranmış, lakin XX əsrdə sanki
ikinci dəfə meydana gəlmişdir. Bu vəzn kompozisiyası rus şairlərindən
M.Svetayevanın və Vyaç. İvanovun yaradıcılığı üçün xüsusilə səciyyəvidir4.
Qara Qarayev bu texnikaya nə üçün
müraciət etmişdir? Bu, modaya uymaqmı idi, mədəni hadisələrin gedişini
dəyişdirmək niyyəti, yoxsa zamanla ayaqlaşmaq üçün atılan və heç
vaxt baş tutmayan bir addım idimi? Yox, əsla yox! Hərçənd bütün
bu amilləri nəzərə almamaq olmaz, ən əvvəl ona görə ki, bu, dərk
edilmiş daxili tələbat və üslub təkamülünün qanunauyğun mərhələsidir.
Qara Qarayevin xidməti ondadır ki, o, "sovet" incəsənətinin mədəni
məkanı ərazisində birincilər sırasında başa düşmüşdür ki, "dodekafon
texnikası" musiqi materialı təşkilinin əsla texnikası deyil, əksinə,
bu materialın təşkilinin dil üslubudur, və XX əsrin ikinci yarısına
aid musiqi təfəkkürünün müasir mərhələsini daha müvafiq surətində
ifadə edir.
Dillərin (təkcə sənətin dilləri
deyil, eləcə də təbii dillərin) inkişaf xüsusiyyəti dəyişməz bir
prinsipə əsaslanır: xüsusi haldan ümumi hala, konkret haldan mücərrəd
hala, obrazlı haldan rasional hala. Üzü də, dilin təkamül prosesi
leksikonun əsla mexaniki surətdə genişlənməsini deyil, məhz mənanın
tədricən, iyerarxik olaraq, pillə-pillə artaraq, keyfiyyətlə dolğunlaşdırılmasını
- həmişə və hər yerdə! - nəzərdə tutur. Buradan bir neçə mühüm müddəa
irəli gəlir: informasiyanı sözlərin "dərəcəsinə" uyğunlaşdırmaq
abstraktlaşdırma aktı ilə bağlıdır (bəlkə də bunu bir şərt kimi
tələb edir). Abstraksiya isə öz növbəsində nəinki biliyi ümumiləşdirmənin
başqa bir səviyyəsinə keçirməyi, həm də yeni anlayış göstərməyi
nəzərdə tutur. Beləliklə, mücərrəd əlamət substansiallıq xüsusiyyətləri
kəsb edir. Hətta mifoloji şüurda da belə olmuşdur: əlamət, xüsusiyyət
allahların adı ilə ifadə edilmişdir: Ares cəngavərliyi, Afrodita
məhəbbəti təcəssüm etdirirdi. (Məgər bu, Qara Qarayevin yazdığı
determinizm deyilmi?!). Bu aktın təfəkkür mahiyyəti mücərrəd əlamətin
substansiyaya keçməsindən, linqvistik mahiyyəti isə predikatın nominallaşmasından
ibarətdir. Sənətin dilləri də, hətta elmin dilləri də eynilə bu
cür inkişaf qanunayuğunluqlarına malikdir.A.Şönberqin məhz nə "kəşf
etdiyini" biz yalnız indi açıqlaya bilərik - o, musiqi sənətini
dil konseptualizminin başqa bir səviyyəsinə "köçürmüşdür". Axı,
musiqi dilinin qavranılmasının və təşkilinin texnikası kimi deyil,
məhz üsulu kimi dodekafoniyanın başlıca konstitusiya xüsusiyyəti
mənadaşıyan vahidlərin formal surətdə azaldılması, amma keyfiyyətcə
artırılması (yığcam şəklə salınması) olmuşdur. A.Şönberqin şagirdi,
görkəmli musiqiçi F.Gerşkoviç yazırdı: "... 12 səsdən ibarət seriya
atonik dodekafoniyada nədirsə, tonallıqda yeganə bir səs də o deməkdir!
Yəni seriya bir, lakin "kollektiv" səsdir. Bu seriya vahiddir, həmin
vahidin 12 səsi isə onun mahiyyətini təşkil edir. İndi səs deyil,
məhz seriya özlüyündə musiqidə "atom"dur, bölünməz vahiddir"(6,56).
Qara Qarayevin dodekafoniyaya müraciətinin
"təsadüfi olmaması" barədə: bəstəkar konseptuallaşdırmaya həmişə
meyl göstərmişdir. Burada assosiativ silsilə daha bir aforizmi yada
salır. Gəlin, U.Ekonun bu sözlərini xatırlayaq: "İntibahçı sənətkar
predmetin ona görünən keyfiyyətlərini, kubist rəssam isə ona bəlli
olan keyfiyyətlərini əks etdirir"(7,131). Qara Qarayevdə siqnifikata
(predmet deyil, predmet haqqında anlayış, görünüş deyil hal, obraz
deyil, konsept) meyl həmişə olmuşdur: erkən əsərlərdən son əsərlərədək,
hərçənd bədii idrakın (konseptualizmin) "obyekti" müxtəlif mədəni-tarixi
reallıqlar ola bilərdi və olurdu da. Qara Qarayevin yaradıcılığının
hər hansı tədqiqi, hər hansı axtarış parametri - istər neoklassisizm
olsun, istərsə də dodekafoniya - normativ nümu-nələrdən çoxsaylı
"yayınmalar"ın təsviri ilə başlayır, yaxud qurtarır. Qara Qarayevin
yaradıcılıq sistemində "milliliyin" - aşıq və ya muğam musiqisindən
faydalanma - müəyyənləşdirilməsində hətta iki "tapdanmış" yol çoxsaylı
qeyd-şərtləri labüd surətdə tələb edir. Lakin bununla belə, onun
üslubunun təkamülü - üslub "yayınmalar"ının zahiri sadəliyinə baxmayaraq
- ardıcıl-qanunauyğun inkişaf xarakterinə malikdir.
Qara Qarayevin dodekafoniyaya yaradıcılığının
məhz son dövründə müraciət etməsinin təsadüfi olmadığı barədə öz
qənaətimizi əsaslandırmaq üçün Pyer Bulezdən bir sitat gətirmək
istərdik: "... müəllifin üç üslubunu və ya üç tərzini təsvir etmək
asandır. İlk dəfə Bethoven barəsində tətbiq olunmuş bu təsvir özlüyündə
heç də həmişə münasib görünmür, çünki bu sahmanlama mexanizmləri
hər bir bəstəkar barəsində tam ciddiliyi ilə tətbiq edilə bilməz.
Lakin bəstəkarın üç keyfiyyət halı (belə demək mümkünsə) yaddaşın
və formalaşdırılmış, yaxud formalaşdırılmamış olan təhlilin üç mərhələsi
kifayət qədər yaxşı uyğunlaşır.
Birinci mərhələ - bilavasitə yaddaş,
ətraflı, rasional, obyektiv təhlil mərhələsidir. Bəstəkar öz məxsusi
materialına tam yaşamaq üçün, öz işinə başlamaq üçün ona lazım olan
sürəti götürür. Əgər model fonunda dil hər hansı fərdiləşməyə nail
olursa, onda bu fərdiləşmənin xüsusiyyətlərini hələ tanımaq mümkündür:
yeni əsər öz "qohum"unu hələ xatırlayır. Əvvəlki ilə sonrakının
prinsipial uyarsızlığına baxmayaraq, bu qohumluq tellərini müəyyən-ləşdirmək
çətin deyildir. Modeldə axtarıb tapmaq mümkün olmayan əhəmiyyət
yeni əsərdə tapılır. iki əsər eyni zamanda bir-birinə həm oxşayacaq,
həm də uyğun olmayacaqdır.
İkinci mərhələ - sporadik yaddaş,
qismən, tez-tez təzahür edən analitik intuisiya mərhələsidir. Bəstəkar
zərurilik kimi modellər barəsində hər dəfə düşünməmək üçün artıq
özünə kifayət qədər əmindir. O, bəzən modellərdən istifadə edir,
amma onların elə gərəkli olan qismindən qətiyyətlə yapışır ki, bunlar
özlüyündə model olaraq çox çətinliklə tanınır. Siz bu modelləri
- və ya modellərin qəlpələrini - götürürsünüz, çünki sizə elə gəlir
ki, onlar artıq sizə məxsusdur; bu seçim faktının özü onların formasını
sizin öz dilinizin tələblərinə müvafiq surətdə dəyişir. Onlar yalnız
hər hansı istiqaməti göstərmək, zahiri halı təsdiqləmək, fərziyyəni
əsaslandırmaq üçün təzahür edir.
Üçüncü mərhələ - gizli, nəzərə çarpmayan
yaddaş, öz fikrinin daimi və dalğın təhlili, bu fikri yeni, naməlum
və əvvəlcə görünməyən meyara yönəltmək mərhələsidir. Bunlar geniş
mənbələrdir. Yeri gəlmişkən, dil yüksək dərəcədə fərdi olur. Hətta
əks olunmuş referensiya istisnadır; əgər o, hər halda mövcuddursa,
yalnız özü üçün mövcuddur. Beləliklə, bəstəkar öz intuisiyasının
ən dərin qatlarına nüfuz edir; bu zaman meydana gələn hər hansı
perspektiv özünün reallaşması baxımından nəzərdən keçirilir. Təkcə
bəstəkarın deyil, ümumiyyətlə hər hansı sənətkarın yaradıcılığı
bu yolla təhlil edilə bilər". (8,99-100).Burada anlamın kvintessensiyası
heç də təkcə insan təfəkkürünün, dilin və mədəniyyətin inkişaf təkamülü
deyildir. Mərhələ-mərhələ konseptuallaşdırmanın ümumi prinsipi musiqi
sənəti üçün hərtərəfli bir paradiqmanı (tonallıq - serializm) fərdi
üslubların nisbətən az vüsətli, amma daha əhəmiy-yətli inkişaf təkamülü
ilə bağlamağa imkan verir. Axı, əsla təsadüfi deyildir ki, İ.Stravinski
də, Q.Qarayev də öz yaradacılığının məhz son dövründə dodekafon
texnikasına müraciət etmişlər. (Oxucu, qeyd dəftərçəsini yada sal!).
Onlar musiqi təfəkkürünün yeni prinsipini - istər bədii, istərsə
də intellektual cəhətdən daha yığcam olan prinsipi sövqitəbii qavramış
və ona ehtiyac duymuşlar, belə ki, həmin prinsipə uyğun olaraq,
mənanı bütöv bir cümlə ilə "ifadə" etmək yox, ona ayrıca bir əlamətlə
"işarə etmək" olardı. Görünür, musiqi məntiqinin və mənayaratmanın
bu sistemində nə isə elə bir şey var ki, o, P.Bulezin nəzərdə tutduğu
gizli yaddaşın təşkili prinsiplərinə tam oxşardır və hər hansı ideyaları
koseptualizm baxımından ən yüksək səviyyədə daha sərbəst surətdə
təcəssüm etdirməyə imkan verir.
Beləliklə, biz elə bir qənaət əldə
etdik ki, seriyalılıq XX əsr mədəniyyətinin gəlib çıxdığı yeni təfəkkür
(və dil ilə ifadə) üsuludur. Deyərdik ki, bu fikri musiqi sənəti
barədə P.Bulez hamıdan daha yaxşı formalaşdırmışdır: "Seriyalılıq
polivalent təfək-kürün formasına çevrilir... Bu, formanın, bir tərəfdən,
qabaqcıl verilməsini, digər tərəfdən isə özlüyündə ümumi morfologiyanı
təmsil etməsini arzulayan klassik təfəkkrünü qəti şəkildə inkar
olunması deməkdir. Burada (seriyalı təfəkkürdə) siz konkret fikrin
yerləşməli olduğu qabaqcadan hazırlanmış pillələr, yəni ümumi strukturlar
tapa bilməzsiniz; əksinə, bəstəkarın fikri müəyyən metodologiyadan
istifadə edərək, özü üçün gərəkli obyektləri və onları təşkil edən
formaları yaradır. Klassik tonal təfəkkür hər şeyin cazibə və uzaqlaşdırma
qüvvələri ilə saxlandığı bitkin dünyada mövcud olduğu halda, seriyal
təfəkkür, əksinə, durmadan genişlənən Kainatda yaşayır"(9,307).
Burada nəsə doğrudur, nəyəsə qarşı
etiraz etmək olar. Məsələn, seriyalı texnikada mümkün seçim doğrudanmı
"qeyri-məhduddur"?